• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ska vi lyckas få en GTG säker?

gonza

Panerai
Tja!

Som många utav er kanske märkt så har jag varit sjukt sugen på en redig, seriös och genomtänkt GTG med nyfikna likasinnade i Stockholm.

Ärligt så blir det dock aldrig riktigt bra då många är försiktiga och tar oftast inte med sig mycket kul eller dyker inte alls upp, av förklarliga skäl såklart.

Jag tar gärna på mig rollen att sätta ihop event etc men hur kan vi få dessa säkrare och samtidigt få medlemmar att känna sig trygga/säkra? Här kanske lite hjälp från ledningen skulle vara aktuellt. I övrigt, hur ska vi tänka? Vad kan vi göra? Idéer och tankar tack!!

Som sagt, sjukt sugen på att kunna ses och pilla på klockor i miljö där alla alltid kan känna sig lugna och trygga med samtliga andra deltagare.

Fler härliga GTGs tack!
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag har inte varit med på GTG och vet heller inte hur de brukar gå till, men en bra början är väl om samtliga deltagare identifierar sig med bank-id eller liknande? :)
 

gonza

Panerai
Jag har inte varit med på GTG och vet heller inte hur de brukar gå till, men en bra början är väl om samtliga deltagare identifierar sig med bank-id eller liknande? :)
Något jag också tänkt på och ett stort steg i rätt riktning. Men följdfrågan, hur löser man det??
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Ta ut en besöksavgift som finansierar hjälp av en säkerhetskonsult som har på papper att ha ordnat liknande förut.
 

joca

Patek
2-Faktor
Det går ju egentligen att lösa ganska smidigt beroende på hur man vill göra det.
Ett alternativt (som för många kommer att vara ett icke-alternativ) är att samtliga identifierar sig med Bank-ID vid "entren". Detta kan göras så enkelt som att de visar ID-kort och sedan swishar en krona i inträde.
På det sättet kan man se till att någon som håller i "säkerheten" har koll på vilka samtliga personer som dyker upp är :)

EDIT: Problemet kvarstår ju dock att inget hindrar någon från att tipsa elaka människor om att X antal kronor finns i en viss lokal och skurkarna kan då enkelt vänta utanför lokalen för att "göra ett move" alternativt följa efter folk till sina bostäder/bilar osv.
 

gonza

Panerai
Vi i norr har haft turen att vara i en lokal som är videoövervakad. Inte det lättaste att hitta men för oss har det varit en trygghet. Lycka till, det är grymt kul!
Vi gar ju kört mkt på krogen men alla är ju som sagt inte alltid villiga att ta med sig gobitarna. Ert upplägg verkar grymt!
 

gonza

Panerai
Det går ju egentligen att lösa ganska smidigt beroende på hur man vill göra det.
Ett alternativt (som för många kommer att vara ett icke-alternativ) är att samtliga identifierar sig med Bank-ID vid "entren". Detta kan göras så enkelt som att de visar ID-kort och sedan swishar en krona i inträde.
På det sättet kan man se till att någon som håller i "säkerheten" har koll på vilka samtliga personer som dyker upp är :)
Smart! Bör ju inte vara några större problem om en mer känd KS profil håller i eventet, eller skyltar/går i god för eventet.
 

joca

Patek
2-Faktor
Smart! Bör ju inte vara några större problem om en mer känd KS profil håller i eventet, eller skyltar/går i god för eventet.
Egentligen inte men jag har förståelse för att folk som "inte har någonting att dölja" vill dela med sig av sina personuppgifter av diverse skäl samt problemet "efter eventet" kvarstår. Dvs vem som helst där inne kan tipsa fel personer om ett event där mycket klockor finns relativt lätt-tillgängliga :(
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Det ni främst vill skydda er mot är kanske en smash and grab av ett flertal externa herrar i samlad trupp? De kommer inte att bry sig så mycket om ordningsvakter, bank-id eller videokameror. Hemlighetsmakeri och desinformation är nog bättre sätt att värja sig mot dessa?
 

Simon.x

Rolex
;)
Tja!

Som många utav er kanske märkt så har jag varit sjukt sugen på en redig, seriös och genomtänkt GTG med nyfikna likasinnade i Stockholm.

Ärligt så blir det dock aldrig riktigt bra då många är försiktiga och tar oftast inte med sig mycket kul eller dyker inte alls upp, av förklarliga skäl såklart.

Jag tar gärna på mig rollen att sätta ihop event etc men hur kan vi få dessa säkrare och samtidigt få medlemmar att känna sig trygga/säkra? Här kanske lite hjälp från ledningen skulle vara aktuellt. I övrigt, hur ska vi tänka? Vad kan vi göra? Idéer och tankar tack!!

Som sagt, sjukt sugen på att kunna ses och pilla på klockor i miljö där alla alltid kan känna sig lugna och trygga med samtliga andra deltagare.

Fler härliga GTGs tack!

Inte för att jag har känt mej osäker på dom jag har vart på. :rolleyes:
Du får skapa en liten grupp med dom du har lärt känna eller gå på några AW event som AD har och knyt kontakter där.
Bank-id på ett GTG Vad ska dessa legitimera sig emot ? :D
Säkerhetskonsulter dom jobbar inte gratis ;)



//Simon
 

gonza

Panerai
Egentligen inte men jag har förståelse för att folk som "inte har någonting att dölja" vill dela med sig av sina personuppgifter av diverse skäl samt problemet "efter eventet" kvarstår. Dvs vem som helst där inne kan tipsa fel personer om ett event där mycket klockor finns relativt lätt-tillgängliga :(
Förstår vad du menar. Handpicking och nogrann personlig selektering verkar vara det ända sättet. Kanske ska man dra ihop ett tight gäng och börja tänka ”herr klubb” by invitation and recomendation only! Dock väldigt trist att det ska behöva vara så
 

joca

Patek
2-Faktor
Förstår vad du menar. Handpicking och nogrann personlig selektering verkar vara det ända sättet. Kanske ska man dra ihop ett tight gäng och börja tänka ”herr klubb” by invitation and recomendation only! Dock väldigt trist att det ska behöva vara så
Ja tyvärr.. Dock svårt att första gången få möjligheten att haka på när man inte känner någon annan deltagare IRL osv :)
 

Simon.x

Rolex
Förstår vad du menar. Handpicking och nogrann personlig selektering verkar vara det ända sättet. Kanske ska man dra ihop ett tight gäng och börja tänka ”herr klubb” by invitation and recomendation only! Dock väldigt trist att det ska behöva vara så

Det är så som det brukar gå till som du nu skriver :)

//Simon
 

gonza

Panerai
;)

Inte för att jag har känt mej osäker på dom jag har vart på. :rolleyes:
Du får skapa en liten grupp med dom du har lärt känna eller gå på några AW event som AD har och knyt kontakter där.
Bank-id på ett GTG Vad ska dessa legitimera sig emot ? :D
Säkerhetskonsulter dom jobbar inte gratis ;)



//Simon
Vi är en liten klick, välkända och trogna ks:are. Dock vill man kunna träffa nytt folk och inte stänga in sig med denna lilla klick. Privata vänner har jag massor, KS för mig handlar om att träffa nytt folk och snacka klockor. Säkerheten har tyvärr visat sig vara ett hinder i detta
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Jag tror inte det behöver vara gtgn i sig som folk är oroade över. Snarare typ att lämna hemmet med mer än en klocka (fler klockor=större värdetorsk vid potentiellt rån/händelse). De flesta rånen händer ju typ när man är ute och går, typ till taxi eller tunnelbana. Folk vill ju dessutom dricka sprit på gtg, och då vill man ju absolut max bara ha med sig en klocka att hålla koll på.

Du får styra en nykter Gtg, dagtid med sen utsatt location på udda ställe.
 

NickG

Cartier
Har det skett stölder och liknande på tidigare GTGs? Låter lite överambitiöst med säkerhetskonsulter och andra förslag som tagits upp i tråden.
 

gonza

Panerai
Jag tror inte det behöver vara gtgn i sig som folk är oroade över. Snarare typ att lämna hemmet med mer än en klocka (fler klockor=större värdetorsk vid potentiellt rån/händelse). De flesta rånen händer ju typ när man är ute och går, typ till taxi eller tunnelbana. Folk vill ju dessutom dricka sprit på gtg, och då vill man ju absolut max bara ha med sig en klocka att hålla koll på.

Du får styra en nykter Gtg, dagtid med sen utsatt location på udda ställe.
Fan Mr O, det låter ju svinkul! haha
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
+ välja krog/lokal som inte ligger i gatuplan

Det ni främst vill skydda er mot är kanske en smash and grab av ett flertal externa herrar i samlad trupp? De kommer inte att bry sig så mycket om ordningsvakter, bank-id eller videokameror. Hemlighetsmakeri och desinformation är nog bättre sätt att värja sig mot dessa?
 

eeee

Cartier
2-Faktor
Nu tänker jag bara högt, något jag lärt mig att man ska göra ibland. Och ibland inte.
Men att ha det på ett ”publikt” ställe i den meningen att det til exempel sker i en konferens/möteslokal på ett bättre hotell där videoövervakning samt viss säkerhet redan ingår torde bygga upp en barriär för kriminella element att begå oegentligheter på samma sätt som dumheter mot en urbutik på bättre adress. Till viss del iaf. Även om det såklart inte löser hemtransport osv. Finns dock företag som löser det också. Att legitimera sig vid entré för att sedan få hänvisning till våning/lokal hindrar möjligtvis till viss mån de mest spontana tokstollarna också.

Edit: Beroende på hur extrem man vill vara går det ju att ha mobilförbud också. Men då kanske det mer börjar likna en kriminell sammankomst utanför Murmansk.
 
Topp