• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur skickar ni era varor ifall ni säljer distans

Jag kör med postnords rek inrikes, men har aldrig skickat något som är dyrare en 3k. Sen swichar köparen alltid innan jag postar det :)

Hur gör ni som säljer klockor för +50? Finns det några tjänster som är försäkrade till högre belopp eller kör ni värde och håller tummarna att inget händer?

Hur gör ni som säljer klockor för +50? Finns det några tjänster som är försäkrade till högre belopp eller kör ni värde och håller tummarna att inget händer?
Inom Sverige rätt svårt tyvärr är min erfarenhet. Typ skicka med VÄRDE och hålla tummarna... Eller vet ngn en bättre metod?

Internationellt är det lite meck men funkar bra att skicka med ett fraktbolag och försäkra med en tredje part typ Parcel Pro. Det har jag gjort två gånger och det har funkat bra. Dock har jag låtit köparen beställa frakt och försäkring då man behöver konton och det är allmänt meckigt...

Inom Sverige rätt svårt tyvärr är min erfarenhet. Typ skicka med VÄRDE och hålla tummarna... Eller vet ngn en bättre metod?

Internationellt är det lite meck men funkar bra att skicka med ett fraktbolag och försäkra med en tredje part typ Parcel Pro. Det har jag gjort två gånger och det har funkat bra. Dock har jag låtit köparen beställa frakt och försäkring då man behöver konton och det är allmänt meckigt...
Inga problem att skicka internationellt, använd ups nästa gång bara försäkrat och klart

Inga problem att skicka internationellt, använd ups nästa gång bara försäkrat och klart
Nej det är det tyvärr inte vill jag minnas då den fsg 1 inte täcker klockor och smycken samt 2 inte täcker över 5kUSD och de jag skickat har kostat det dubbla drygt.

Edit. Jag har pratat LÅNGA samtal med alla fraktbolag och svenska försäkringsbolag. Inga vill ha med dyra klockor att göra tyvärr.

Märkligt, jag skickade nyligen utan problem.
För det mesta går ju allt bra. Men om man läser det finstilta blir man darrig om benen. Jag snackade många gånger med UPS och de konstaterade att klockor inte täcks, och ingenting täcks över 5kUSD. Kan väl för visso ha ändrats men i ärlighetens namn ska man nog vara försiktig även med PNs REK och VÄRDE. Hur ska man styrka värdet? Eller att det ens var en klocka för 50k däri? Tror man får rätt tufft där tyvärr?

För det mesta går ju allt bra. Men om man läser det finstilta blir man darrig om benen. Jag snackade många gånger med UPS och de konstaterade att klockor inte täcks, och ingenting täcks över 5kUSD. Kan väl för visso ha ändrats men i ärlighetens namn ska man nog vara försiktig även med PNs REK och VÄRDE. Hur ska man styrka värdet? Eller att det ens var en klocka för 50k däri? Tror man får rätt tufft där tyvärr?
Jag skickar och tar emot väldigt mycket paket genom jobbet och vi använder oss alltid av ups eller dhl express som fungerar kanon, har aldrig hört att en expressförsändelse kommit bort det händer säkerligen men inte speciellt ofta skulle jag tro.

Jag skickar och tar emot väldigt mycket paket genom jobbet och vi använder oss alltid av ups eller dhl express som fungerar kanon, har aldrig hört att en expressförsändelse kommit bort det händer säkerligen men inte speciellt ofta skulle jag tro.
Nej tror också det är lugnt för det mesta! Skickar och tar emot med PNs VÄRDE eller REK ofta och har aldrig haft problem. Men om man väl får det tror jag tyvärr man ska ha tur för att få ut vettig ersättning.

Så här har jag uppfattat Postnords något krångliga bestämmelser:
1. Klockor är ALDRIG försäkrade när man skickar REK (även om de marknadsför tjänsten som försäkrad).
2. Klockor är ALLTID försäkrade med VÄRDE, upp till 50000kr. Överstiger värdet 50k har man brytit mot PN’s bestämmelser och man får då 0kr i ersättning om paketet kommer bort.

Dilemmat är väl hur man styrker värdet när bolaget inte kan veta vad som var i paketet... Men å andra sidan ju mer de gör för att hålla rätt på ens paket desto mindre blir naturligtvis risken att det försvinner. Så med en påkostad frakt blir med stor sannolikhet risken mindre att varan försvinner.

1. Klockor är ALDRIG försäkrade när man skickar REK (även om de marknadsför tjänsten som försäkrad).
2. Klockor är ALLTID försäkrade med VÄRDE, upp till 50000kr. Överstiger värdet 50k har man brytit mot PN’s bestämmelser och man får då 0kr i ersättning om paketet kommer bort.
Tack! Vad accepteras som värdebevis?

Skickar postens värde eller levererar f2f.

EDIT: Tror man måste vara företagskund hos fraktbolagen för att försäkra till hela värdet.

Ett knep jag hört att folk kör med för klockor över 50k (pn värde) är att dela upp det i två paket, länk i ett och klockan i ett ett annat. Låter som en ganska bra lösning i de fall där det är tillämpbart för att få ned resp paket under 50k. Ett paket till är ju kaffepengar i sammanhanget. Däremot skulle jag dokumentera noga för att kunna styrka innehållet.

Rek täcker klockor.

Rek täcker klockor.
Gjorde läxan och hittade detta under tjänstspecifeka bestämmelser (Rek):
1.1 Innehåll
Ett Rek får innehålla dyrbart gods, t ex guld, silver, ädelstenar, mynt, sedlar och i var mans hand gällande värdepapper. Innehållet i ett Rek får dock inte överstiga ett marknadsvärde om 10 000 SEK...

1.1 Innehåll
Ett Rek får innehålla dyrbart gods, t ex guld, silver, ädelstenar, mynt, sedlar och i var mans hand gällande värdepapper. Innehållet i ett Rek får dock inte överstiga ett marknadsvärde om 10 000 SEK...
? Täcker upp till 10'

Ett knep jag hört att folk kör med för klockor över 50k (pn värde) är att dela upp det i två paket, länk i ett och klockan i ett ett annat. Låter som en ganska bra lösning i de fall där det är tillämpbart för att få ned resp paket under 50k. Ett paket till är ju kaffepengar i sammanhanget. Däremot skulle jag dokumentera noga för att kunna styrka innehållet.
Klart dokumentera! En film när man paketerar och kanske ha en person till i rummet som vittne. Lagom paranoid. :)

1.1 Innehåll
Täcker alltså klockor.

Som redan sagts finns ju både rek och värde upp till 50K. Är det summor över det f2f. Har under åren sålt ett antal bilar för under 50k och haft köpare ifrån hela landet som kommit. Då kan man exempelvis pruta halva resekostnaden. Tillämpbart även på klockor.

Tillbaka
Topp