• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur skilja plexi/plast från glas?

Knacka och känn på det? Menar det inte som sarkasm utan utgår bara från mina egna begränsade erfarenheter.
Har bara plasterfarenhet från speedy och en vostok och i båda fallen känns det tydligt att det är plast och inte glas.

Testa dra en liten repa på glaset. Är det plexi går det sedan att polera bort.

Annars tycker jag det lätt går att avgöra genom att dra nageln över glaset, man känner fingertoppskänsla :)

Min erfarenhet är att det räcker att känna och knacka så märker man det ganska snabbt. Plexi är dessutom ofta ganska smårepigt eftersom det nästan repas av att titta på det.

Tycker att man känner det direkt, dra tummen över det bara så vet du.
Du vet hur glas känns om inte så dra fingret mot en fönsterruta så vet du och plast har en helt annan känsla.

Senast ändrad:
Kapar denna tråd och frågar om hur man känner skillnad på mineral och plexiglas, för visst är det skillnad på dessa?

Låter ju ganska bra när du förtydligar ;) själv är man ju en sådan som klantar till det och läste safirglas hela tiden, Virrigt är man iallafall :)
Just nu är det ju ganska varm i luften, men annars kan man känna skillnad på temperaturen mot tex pannan. Plexi känns som det blir kroppstempererat på några sekunder, mineral lite längre, och safir tar ännu längre tid innan det känns som det blivit varmare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp