• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur släpper jag upp en fjäder som fastnat på max?

Hej,
Som en del av er tidigare kanske märkt håller jag på att pillar med en Omega Seamaster från 1954 som tyvärr fastnat på max uppskruvat på fjädern. Fick tipset att man skulle vrida kronan ytterligare lite till för att sedan trycka ner den piggen på det svarta hjulet som jag markerat. Lyckas tyvärr ej med detta då jag inte tycker piggen rör sig alls neråt om man försöker trycka den nedåt? Den sitter ju fast på hjulet som ligger fastskruvat så varför skulle piggen kunna röra sig nedåt?

Så min fråga är, hur gör jag egentligen?

pigg.jpg




Med Vänlig Hälsning
Andreas
 

plattfot

Rolex
Har inte följt med i tidigare diskussion om klockan eller tipset om att frigöra spärren till fjäderhuset, så jag kanske missar något.
Dock så misstänker jag att detta tips var ett sätt att lösa det akuta problemet tillfälligt och inte permanent. Jag hade kostat på klockan en ordentlig service då olja som härdar och smuts troligen är boven i dramat.

Lycka till!
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Du skall vrida kronan lite ytterligare och se till att frigöra spärrhaken från spärrhjulet (t.ex. med en tandpetare). Alltså inte trycka in den utan "böja bak den". Håll därefter i kronan och låt den släppa sakta. Är verket riktigt igenkleggat är det inte ens säkert att den kommer släppa utan du får mata kronan motsols för att släppa på kraften.

Som redan nämnt. Det är inte lösning på det egentliga problemet.

/A
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Men bara för att man släpper på fjädern så är det inga drivande gängor som rör sig så hela iden är rätt dum?

Oljan i fjäderhuset kan göra så att fjädern klibbar ihop, när den sedan vrids upp till max kan fjädern klibba ihop i max uppdraget läge.
Ligger sedan klockan så i en låda under många år torkar ofta klibbet och kan lossna om man frigör klicken och samtidigt rör kronan motsols. Kan också lösas av att sitta en stund och hjälpa balansen på traven lite lätt med en tandpetare...

Helt onödigt oavsett om den går igång eller inte, klockan behöver ju en service och att köra klockan torr och sedan kassera den känns väldigt dumt!
 
Topp