• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur slipar man monochrome struktur i urtavla?

Sparvel

Omega
Hej!
Jag har experimenterat en del med att göra urtavlor i silver och är ute efter en finish liknande urtavlorna i Nomos klockor. Jag har fått till färgen så som jag vill (bild 1) men det faller alltid på, vad jag kan förstå, våtslippapprena jag använder mig av... Jag sätter upp tavlan i svarven och lägger emot ett 800 papper som jag tycker ger rätt struktur dock verkar det som om kornen på sandpappret inte är av exakt samma storlek vilket gör att vissa av ringarna som blir av sandpappret blir mer framträdande än andra (bild 2). Jag vill ha små, täta ringar i tavlan men dom ska se likadana ut! Svårt att förklara men om någon vet någon typ av sten eller annat sätt att uppnå detta blir jag tacksam!
Skärmavbild 2016-09-13 kl. 22.11.48.png

Skärmavbild 2016-09-13 kl. 22.11.59.png

Skärmavbild 2016-09-13 kl. 22.01.43.png
 
Senast ändrad:
Mycket intressant projekt! Det känns som att sandpapper i princip alltid kommer ha tillräckligt mycket ojämnheter för att det ska synas. Jag har använt 3M:s "softback-svampar" till en del grejer. Dessa är gjorda för billackerare och känns iallafall för mig jämnare än vanligt våtslippapper. Finns i en del olika utföranden.
https://www.amazon.com/3M-Ultrafine-Softback-Sanding-Sponge/dp/B0035R284G

Kör du sandpappret för hand eller monterat på svarvstål i nuläget? Ett alternativ kan ju vara att montera sandpappret på något sätt och sen göra jämnt/via matning på Y-axeln så att samma del av pappret träffar tavlan i jämn fart.

/Philemon
 

rogart-63

Patek
Nån form av diamant bryne kanske? Sen finns det slipstickor i olika modeller på cousisnuk? Så kallade
buff sticks and emery sticks.
 

Sparvel

Omega
Svamparna låter intressant! Ska prova det!
Jag har testat lite olika metoder... hållt pappret med fingret, med utan vatten. limmat pappret på ett planjärn och hållt det still/ fram och tillbaka mot tavlan, monterat en bit sandpapper fladdrandes i borrmaskinen och sen satt på svarven i ena riktningen och kört borrmaskinen i andra riktningen. testat massa olika hastigheter för att se vilken som blir bäst men än så länge har det blivit mest monochrome struktur då jag kör med borrmaskinen och svarven. Det som jag inte blir nöjd med där är att det inte blir perfekt cirkulär struktur....
Skärmavbild 2016-09-13 kl. 22.37.23.png
 

rogart-63

Patek
mm har funderat på någon typ av bryne! har lite olika på jobbet som jag kanske kan testa med! Vet du om det är slippapper som är limmat på stickorna?
Finns diamant brynen i olika modeller både på Ebay och andra ställen. . Fanns nån firma som hade små fina kuddar att slipa klockdelar med? Men kommer inte ihåg var jag sett dom? Har en idé var jag läst om dom så ska kolla upp den . Återkommer .
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Pröva med en tunn remsa 1000 papper mot en glasskiva, tricket är att ha en helt plan yta. Du måste svarva tavlan plan innan också. Evt ojämnheter och föroreningar i aluminiumet syns direkt.

Evt. en 3M slipsvamp modell mellanmjuk kan även fungera. Kör hårt!

PS slipmaterialet måste sitta stadigt, inget handhållet.
 

UNO

Panerai
Lägg urtavlan i en zip-bag med något slipmedel(tex fin sand ev lite vatten), stoppa i ytterligare påsar till en boll och låt den hoppa runt med tvätten i torktumlaren(inse vikten av att påsarna inte läcker).
Trumling radhusstyle, slipmtrl, mängd, ballongformad påse etc påverkar.
Min kompis stoppade knytet i en uppskuren plastboll....... dunk dunk dunk dunk
 
Topp