• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur stor är den perfekta samlingen?

PNM

Silver
Alla här håller nog med om att för få klockor ger för lite variation - man måste ju i alla fall ha en till jobbet, en till beachen, en till baren, osv. Men personligen känner jag också att för många klockor blir ofokuserat - många blir aldrig använda och det blir mindre personligt och bara ett sammelsurium av impulsköp.

Frågan är då vad är den perfekta storleken på samlingen? Jag lutar mot 6, men jag har svårt att komma under 8 utan att förhandla bort något man kanske ångrar. Udda tal känns fel ur ett feng shui -perspektiv.

Vad säger herrskapet och damskapet? Ingen gräns - samla tills du kräks? En - "my precious"? Något mittemellan? Hur många?

Detta är självklart väldigt subjektivt vad som anses en rimlig samling. Men i mitt tycke skulle jag nog säga 4 stycken, och då är jag kanske lite tråkig och fastnat snarare i klockor som passar olika stilar än en viss typ av klockor och samlar speciella utgåvor av den sorten.

En dressklocka, en dykare, en kronograf och en mer komplicerad komplikation exempelvis perpetual calendar eller liknande. Detta är vad jag skulle vara mycket nöjd med i en samling utan att det går överstyr!

Detta är självklart väldigt subjektivt vad som anses en rimlig samling. Men i mitt tycke skulle jag nog säga 4 stycken, och då är jag kanske lite tråkig och fastnat snarare i klockor som passar olika stilar än en viss typ av klockor och samlar speciella utgåvor av den sorten.

En dressklocka, en dykare, en kronograf och en mer komplicerad komplikation exempelvis perpetual calendar eller liknande. Detta är vad jag skulle vara mycket nöjd med i en samling utan att det går överstyr!

Jag gillar. Less is more. Fyra är dock tufft utan att känna att man offrar något speciellt.

"Man kan aldrig ha föf många" är något jag vill leva efter men upptäcker att jag alltid roterar på fem klockor. Så där ligger väl mitt max. Tyvärr...

Ogillar det där med "en till jobbet, en till stranden, en till baren" etc.

Varför? För att det är så planerande töntigt, samt att det nästan alltid innebär att man köper klockor på fel premisser.
Visst, det är ju kul om det gör att någon mer här i världen skippar stålsubben till kostymen och istället kör en kostymklocka, men iom att det inte är en genuin åtrå utan mer ett försök till rationaliserande så faller det garanterat platt i slutändan ändå.

Av alla de som jag bedömer är genuint intresserade av klockor, så är det få som bygger dom här radhuskollektionerna som de stolt visar upp i winders i samlings-tråden, för övrigt. :)

Hade ekonomin tilllåtit så skulle jag nog kunna ha hur många som helst bara för att ha men ska vi vara realistiska så tror jag att två stycken räcker - en till vardags på länk och en lite finare till kvällen typ.

Ogillar det där med "en till jobbet, en till stranden, en till baren" etc.

Varför? För att det är så planerande töntigt, samt att det nästan alltid innebär att man köper klockor på fel premisser.
Visst, det är ju kul om det gör att någon mer här i världen skippar stålsubben till kostymen och istället kör en kostymklocka, men iom att det inte är en genuin åtrå utan mer ett försök till rationaliserande så faller det garanterat platt i slutändan ändå.

Av alla de som jag bedömer är genuint intresserade av klockor, så är det få som bygger dom här radhuskollektionerna som de stolt visar upp i winders i samlings-tråden, för övrigt. :)

"Planerande töntigt" :hilarious:

Hur man än vrider och vänder på det finns det ju en spänning här mellan åtrå och rationaliserande - om man inte är på "samla tills du kräks"-spåret...

"Planerande töntigt" :hilarious:

Hur man än vrider och vänder på det finns det ju en spänning här mellan åtrå och rationaliserande - om man inte är på "samla tills du kräks"-spåret...
Men helt ärligt, alla klocknördar dör ju lite av hur coola de tycker Paul Newman, Steve McQueen var etc.
Tror inte någon av dem stod och funderade på vilken klocka dom skulle ha när dom skulle gå och dricka Aperol Spritz på en lördag.

Enligt min erfarenhet använder jag som mest två till tre klockor på en månad. Det betyder att fem till sex blir liggandes.

Fyra som man är nöjd med är väl målet, men vem har någonsin uppnått det. Stressande med för många klockor.

• Like
Reactions: PNM
Men helt ärligt, alla klocknördar dör ju lite av hur coola de tycker Paul Newman, Steve McQueen var etc.
Tror inte någon av dem stod och funderade på vilken klocka dom skulle ha när dom skulle gå och dricka Aperol Spritz på en lördag.

Ok, måste gilla Paul Newman och Steve McQueen - antecknat - whatever.

Jag säger inte att man måste planera varje, till absurdum specificerat tillfälle, med en speciell klocka. Snarare tvärtom. I en värld av överflöd så tvingas man rationalisera sin konsumtion om man inte vill leva med effekterna av överkonsumtion - t.ex. just det att man inflaterar bort affektionsvärdet på det man äger. Det är ju ingenting folk för 50 år sen brydde sig om - de ägde en klocka.

Ok, måste gilla Paul Newman och Steve McQueen - antecknat - whatever.

Jag säger inte att man måste planera varje, till absurdum specificerat tillfälle, med en speciell klocka. Snarare tvärtom. I en värld av överflöd så tvingas man rationalisera sin konsumtion om man inte vill leva med effekterna av överkonsumtion - t.ex. just det att man inflaterar bort affektionsvärdet på det man äger. Det är ju ingenting folk för 50 år sen brydde sig om - de ägde en klocka.
Tror nog allt de ägde fler klockor. :)

En dressare typ Lange
En sportigare modell typ Submariner
En mellanmodell eller en vintage Rolex gmt. Gillar DD36
Detta är väl målet för mig iallafall!

+1 för subjektiva frågetrådar, att få höra hur andra resonerar är halva vinsten med ett forum. Vassego @vaniljglass , here's some "planerande töntighet" for you :D ;)

I ständig kamp mellan å ena sidan lättheten i sinnet som jag personligen får ut av att äga få saker, och å andra sidan det här med att uppskatta utmärkt formgivning & hantverk inom alla möjliga områden, landar jag på 3-4 klockor.
  • En dressare, ljus tavla
  • En vardagsfin klocka, tavelfärg ljus/mörk enligt garderobsmajoritet. För min del vinner mörk.
  • En beater, billig nog för att vara "no fucks given"-klocka, stadig nog att den också tål uppdraget under längre tid.
De tre första är menade att bytas ut tills de känns som keepers, om det händer. Den fjärde är ytterligare en vardagsfin klocka som byts oftare, i samklang med allt annat man vill lägga pengar på här i världen.

Går inte att säga hur många i antal för min del och mitt val för dagen beror helt på hur jag känner mig just den dagen och har inget med om jag ska till beachen, festen whatever...

Enligt mig...
Hur långt är ett snöre?
Vad jag menar är att det är en omöjligt fråga att svara på eftersom det varierar mellan person till person, och över tid.

Det finns en enkel formel för att räkna ut den ultimata samlingen: X=Y+1, där X är det perfekta antalet klockor och Y är det antal klockor du har just nu.
Precis med tillägget Y > 2.
En beater för hopp och lek, ett dressur för högtidliga tillfällen och en klocka som gör en glad när allt är grått och tråkigt tycker jag en samling minst bör innehålla.
:D

• Like
Reactions: PNM
Alla här håller nog med om att för få klockor ger för lite variation - man måste ju i alla fall ha en till jobbet, en till beachen, en till baren, osv. Men personligen känner jag också att för många klockor blir ofokuserat - många blir aldrig använda och det blir mindre personligt och bara ett sammelsurium av impulsköp.

Frågan är då vad är den perfekta storleken på samlingen? Jag lutar mot 6, men jag har svårt att komma under 8 utan att förhandla bort något man kanske ångrar. Udda tal känns fel ur ett feng shui -perspektiv.

Vad säger herrskapet och damskapet? Ingen gräns - samla tills du kräks? En - "my precious"? Något mittemellan? Hur många?
Köp allt du gillar tills du kräks... sen fortsätter du köpa :)

Tillbaka
Topp