• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur stor är den perfekta samlingen?

1. En dressare med ljus tavla på svart läderband
  2. En dressare med ljus tavla på brunt läderband
  3. En sport på länk med svart tavla
  4. En sport på läder med svart tavla
  5. En sport på länk med ljus tavla
En bra bas som man klarar sig långt på :)

sant Gummo.. en samling borde innebära betydligt mer än bara nödvändigt många för att klara av några speciella tillfällen.
Tror dock jag själv på sikt kommer att sträva mot 10 favoriter för att det inte ska sväva ut allt för mycket ...

Svårt att se hur man kan kalla något under dussinet för samling. Ett gäng
klockor för olika behov/tillfällen är ingen samling i mina ögon.
Håller helt med. En samling har ett annat större syfte, tex alla varianter på Seiko 6138 eller nåt. En hög med klockor man gillar och använder är nåt annat och då tror jag 6 är rätt lagom. Det är ju alltid ett par rackare som har sentimentalt värde och därför får stanna trots att man inte använder dem. Sen rullar man på fyra.

Svårt att se hur man kan kalla något under dussinet för samling. Ett gäng
klockor för olika behov/tillfällen är ingen samling i mina ögon.

Hå hå ja ja.. nä precis. Den här diskussionen handlar om en garderob och inte om en samling. Jag menar "en till jobbet, en till beachen, en till baren" och "en sport, en dress" o s v. En fundering kring ekipering skulle jag säga...

(Den som har svårt att hålla ned antalet klockor kan hålla sig till vita skjortor; passar till allt)

:)

Tolkade TS fråga som vilka tankar man har kring den grupp klockor man har, benämnt ”samling”. Det var så jag svarade.
Men jag skulle aldrig säga att jag samlade på klockor och ur ett samlarperspektiv har en ”samling”.
Det är två olika saker.

Alla här håller nog med om att för få klockor ger för lite variation - man måste ju i alla fall ha en till jobbet, en till beachen, en till baren, osv. Men personligen känner jag också att för många klockor blir ofokuserat - många blir aldrig använda och det blir mindre personligt och bara ett sammelsurium av impulsköp.

Frågan är då vad är den perfekta storleken på samlingen? Jag lutar mot 6, men jag har svårt att komma under 8 utan att förhandla bort något man kanske ångrar. Udda tal känns fel ur ett feng shui -perspektiv.

Vad säger herrskapet och damskapet? Ingen gräns - samla tills du kräks? En - "my precious"? Något mittemellan? Hur många?

En dressare,
En kronograf
Ett dyksrur
En med gmt-funktion

Personligen så upplever jag runt 20 är lagom att rotera på.

Uppåt 30 klockor fick jag lite ångest att jag inte använde alla.

Nu är jag nere på 8 st efter omgångar av utrensningar under våren. Men upplever det blir för tätt i roteringen då jag hinner igenom alla på en vecka.

Med runt 20 kan man köra olika tema veckor. Matcha klädet eller köra olika kombinationer av lotto dragning och andra skumma rutiner.

Det är väl lite som skjortor. Jag klarar inte av att använda samma fem dar i rad :pompus:

Håller med om att "kollektion" eller liknande är ett bättre begrepp än "samling", för att göra skillnad på en variation av klockor för eget bruk, till skillnad från samlande av diverse rariteter osv för samlingsvärdets egen skull.

Jag har just nu 65 klockor. Alldeles för många. Anledningen till att jag har för många klockor är att jag är för fattig att köpa några fina klockor som jag faktiskt är tillräckligt nöjd med för att behålla och använda regelbundet. Jag skulle säga att en bra välavvägd samling är runt dussinet. Då hinner man använda alla och har tillräckligt med valmöjligheter för att matcha med kläder och aktiviteter.

Antal och antal...
Man köper de man gillar och man har råd med. Sedan säljer man de som man klarar av att sälja utan att behöva terapi. Sedan kör man samma vända ett par ggr...

Kvar blir man med x klockor man verkligen gillar och vill använda!

:)

Hur långt är ett snöre? Ett tag så tänkte jag ha en klocka för olika tillfällen, men det har jag lagt av med. Jag har en dressklocka som används kanske 1 gång/år. Alltså inga fler dressklockor. Tyngdpunkten ligger på dykare. För tillfället ligger samlingen på 14 men det kommer säkert att öka.

1. En dressare med ljus tavla på svart läderband
  2. En dressare med ljus tavla på brunt läderband
  3. En sport på länk med svart tavla
  4. En sport på läder med svart tavla
  5. En sport på länk med ljus tavla
En bra bas som man klarar sig långt på :)
1:an och 2:an kan slås ihop till en klocka men med två olika läderband som du kan byta emellan.
3:an och 4:an kan bytas till en Speedy som du varierar mellan länk och svart läderband.
Genom detta ”spar” du pengar så du kan köpa en AP RO med vit tavla.
Det rätta antalet klockor för dig är alltså 3.

1:an och 2:an kan slås ihop till en klocka men med två olika läderband som du kan byta emellan.
3:an och 4:an kan bytas till en Speedy som du varierar mellan länk och svart läderband.
Genom detta ”spar” du pengar så du kan köpa en AP RO med vit tavla.
Det rätta antalet klockor för dig är alltså 3.
Ena dagen bruna skor andra dagen svarta. Orka byta band så ofta.
Speedy är nice men för stor. Idag utgör Explorer 114270 länkalternativet och så kör jag IWC Mark XII på läder. Nöjd med båda.
Det rätta svaret är förresten varken 5 eller 3 utan 7 :)

Jag vet verkligen inte. Just nu har jag bara en klocka som jag bär jämt. Innan dess var det en annan, innan dess.. ja, ni fattar. Jag tror dock på tre i rotation. Vet dock inte ens vilken nummer 2 är ännu.

• Like
Reactions: PNM
Ena dagen bruna skor andra dagen svarta. Orka byta band så ofta.
Speedy är nice men för stor. Idag utgör Explorer 114270 länkalternativet och så kör jag IWC Mark XII på läder. Nöjd med båda.
Det rätta svaret är förresten varken 5 eller 3 utan 7 :)

Håller med om läderbandsbytet men skulle välja svart band - ljus urtavla, brunt band - mörk urtavla. Då kan du rationalisera bort sport på läder med svart urtavla, så har du 4 :) Nähä, nu var det 7? Vilka är de 2 extra?

Håller med om läderbandsbytet men skulle välja svart band - ljus urtavla, brunt band - mörk urtavla. Då kan du rationalisera bort sport på läder med svart urtavla, så har du 4 :) Nähä, nu var det 7? Vilka är de 2 extra?
När det gäller dressare tycker jag silver tavla är snyggast till svart band och cream/off White är snyggast till brunt, vitt blir lite hårt. Har idag en GS Sbgw033 som jag tycker har en perfekt färg för brunt band.
De två extra är en sportare på länk med blå tavla typ en DJ samt en rektangulär dressare t ex Tank eller Reverso.

• Like
Reactions: PNM
Äger 12 klockor för tillfället. Siktar på att går ner till något liknande:
- En dressare.
- En dykare.
- En Gmt.
- En kronograf.
- En G-Shock.
Föredrar att ha färre klockor. Problemet är att flera klockor jag äger har ett stort affektionsvärde för mig.

Jag skulle nog säga att 6st som man faktiskt använder är ganska lagom. Men skulle jag skala ner min samling till ett minimum skulle vi landa på 5st i dagsläget.

För många så blir en del bara liggande.

Äger 12 klockor för tillfället. Siktar på att går ner till något liknande:
- En dressare.
- En dykare.
- En Gmt.
- En kronograf.
- En G-Shock.
Föredrar att ha färre klockor. Problemet är att flera klockor jag äger har ett stort affektionsvärde för mig.
+1 på den Rossi.
Men är man lite smart/dum mot sig själv kan man räkna bort de med affektionsvärde för de ska ju ändå aldrig säljas :D

Tillbaka
Topp