Älskar att se variationen flöda.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Håller helt med. En samling har ett annat större syfte, tex alla varianter på Seiko 6138 eller nåt. En hög med klockor man gillar och använder är nåt annat och då tror jag 6 är rätt lagom. Det är ju alltid ett par rackare som har sentimentalt värde och därför får stanna trots att man inte använder dem. Sen rullar man på fyra.Svårt att se hur man kan kalla något under dussinet för samling. Ett gäng
klockor för olika behov/tillfällen är ingen samling i mina ögon.
Svårt att se hur man kan kalla något under dussinet för samling. Ett gäng
klockor för olika behov/tillfällen är ingen samling i mina ögon.
Mm absolut.. jag ligger på ca 100-120 och tycker ändå det är jobbigt att skiljas från de flesta utav demSaken är ju den också att ju färre klockor man har, destu värdefullare blir dem i affektionsvärde. Du inflaterar liksom bort den personliga relationen med klockan ju fler du samlar på dig...
1-3 är nog rätt perfekt fär mig nu...Och hur stor är den perfekta samlingen för dig personligen, just nu?![]()
Alla här håller nog med om att för få klockor ger för lite variation - man måste ju i alla fall ha en till jobbet, en till beachen, en till baren, osv. Men personligen känner jag också att för många klockor blir ofokuserat - många blir aldrig använda och det blir mindre personligt och bara ett sammelsurium av impulsköp.
Frågan är då vad är den perfekta storleken på samlingen? Jag lutar mot 6, men jag har svårt att komma under 8 utan att förhandla bort något man kanske ångrar. Udda tal känns fel ur ett feng shui -perspektiv.
Vad säger herrskapet och damskapet? Ingen gräns - samla tills du kräks? En - "my precious"? Något mittemellan? Hur många?
1:an och 2:an kan slås ihop till en klocka men med två olika läderband som du kan byta emellan.En bra bas som man klarar sig långt på
- En dressare med ljus tavla på svart läderband
- En dressare med ljus tavla på brunt läderband
- En sport på länk med svart tavla
- En sport på läder med svart tavla
- En sport på länk med ljus tavla
![]()
Ena dagen bruna skor andra dagen svarta. Orka byta band så ofta.1:an och 2:an kan slås ihop till en klocka men med två olika läderband som du kan byta emellan.
3:an och 4:an kan bytas till en Speedy som du varierar mellan länk och svart läderband.
Genom detta ”spar” du pengar så du kan köpa en AP RO med vit tavla.
Det rätta antalet klockor för dig är alltså 3.
Ena dagen bruna skor andra dagen svarta. Orka byta band så ofta.
Speedy är nice men för stor. Idag utgör Explorer 114270 länkalternativet och så kör jag IWC Mark XII på läder. Nöjd med båda.
Det rätta svaret är förresten varken 5 eller 3 utan 7![]()
Jag vet verkligen inte. Just nu har jag bara en klocka som jag bär jämt. Innan dess var det en annan, innan dess.. ja, ni fattar. Jag tror dock på tre i rotation. Vet dock inte ens vilken nummer 2 är ännu.
När det gäller dressare tycker jag silver tavla är snyggast till svart band och cream/off White är snyggast till brunt, vitt blir lite hårt. Har idag en GS Sbgw033 som jag tycker har en perfekt färg för brunt band.Håller med om läderbandsbytet men skulle välja svart band - ljus urtavla, brunt band - mörk urtavla. Då kan du rationalisera bort sport på läder med svart urtavla, så har du 4Nähä, nu var det 7? Vilka är de 2 extra?
Explorer 214270Vad har du nu?
Explorer 214270
+1 på den Rossi.Äger 12 klockor för tillfället. Siktar på att går ner till något liknande:
- En dressare.
- En dykare.
- En Gmt.
- En kronograf.
- En G-Shock.
Föredrar att ha färre klockor. Problemet är att flera klockor jag äger har ett stort affektionsvärde för mig.