• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur stor är den perfekta samlingen?

Haha juste, det är ju svaret på livet, universum och allting! Måste även gälla klocksamlingen :)

Ja, något sånt verkar det också finnas... :angel:

Jag visste inte riktigt vad jag själv tyckte var den optimala storleken så jag googlade helt enkelt... =>

upload_2018-6-9_21-44-16.png

+1 på den Rossi.
Men är man lite smart/dum mot sig själv kan man räkna bort de med affektionsvärde för de ska ju ändå aldrig säljas :D
:D Jag ändrar mig varje timme, men helt klart mår jag bättre av färre antal klockor i min ägo. Kanske bör köra på dessa fyra:
- Breguet 7027
- Rolex gmt 1675
- IWC big pilot
- G Shock
I dagsläget har jag bara G Shocken av ovanstående.:D

Senast ändrad:
Få se nu...
En submariner helguld,en sub guld/stål med svart tavla, en gmt batman,en Day/date helguld med svart tavla, ett par olika Daytona, en Breitling Navitimer Ratrapante rose-guld med brunt läderband, en Navitimer i stål med länk, måste ha en Ap, en G-shock , en Seamaster...just det en Colt.. ååh det tar ju aldrig slut...

Asså, jag önskar ju att jag hade sinnet för att faktiskt ha riktigt många klockor, typ 100 eller vad det var någon sa, men jag skulle inte greja det. Just nu tycker jag det är jobbigt med sju eller vad jag nu har. Skulle jag bara komma förbi den spärren skulle det nog inte vara några problem att lägga på sig riktigt många. Sen håller jag med Glassen om att planerandet kan bli ganska töntigt. I synnerhet när det är så specificerat som för vissa aktiviteter.

En vanlig definition av samlare betr vad som är den minsta samlingen är tre FÖRUTSATT att det finns en tanke, ett tema.
Det finns en motsats i klockor och samling eftersom en klocka som inte går inte visar jorden läge i förhållande till solen och blir antalet för stort får man sluta jobba kort sagt.
En av få större samlingar där klockorna är i gång är kungens men så kommer urmakaren en gång i veckan..

Senast ändrad:
Har senaste åren infört utmaningen att finansera varje klockinköp genom att sälja av klockor.

Min uppfattning är att finns en poäng i att rensa, mer fokus till dom man verkligen gillar. Genom åren så utvecklas/förändras mitt klockideal,, det är nyttigt att lära sig att sälja när man är klar med en klocka för att frigöra pengarna och kunna fortsätta köpa på känsla utan att fastna i logiska mönster i onödan :cool:
Har just nu 1 modern, 12 vintage, 5 ryska, 4 fickur, 1 tidtagarur,, vilket INTE är den perfekta storleken på samling så ännu finns den utrymme att sälja och köpa och utvecklas! :angel:

1. En guld dressare med ljus tavla på brunt läderbland
  2. En dressare med ljus tavla med passande svart och brunt läder(gillar att matcha läder)
  3. En dykare primärt på länk men schysst gummi för variation
  4. En speedy på läder/nato då det var det som pikade mitt klockintresse
  5. En beater av quartzmodell.
Så ser mina tankar ut just nu men i perioder har jag varit och tänkt OWG fullt ut.

• Like
Reactions: PNM
Ett par dykare, ett antal dressare, nån kronograf och någon månfas. Lägg till några klockor med affektionsvärde och med lite variation i tavelfärg och material så blir det väl rund ett dussin varav cirka hälften roteras någorlunda regelbundet.
Fortsättningsvis får det väl bli en in, en ut. Återstår dock att se hur det kommer att lyckas.

Så stor som du vill och har råd med*, båda variabler som kan förändras. Behöver du köpa hus kanske du går ner på en eller noll, har du precis sålt firman kanske du går upp på 50 med eget kassaskåpsrum hemma i villan.

Samlande är liksom...samlande. Jag har en ocean av fällknivar men använder kanske tre, farsan har en ocean av böcker han inte läst på säkert 10 år. Kan man rättfärdiga innehavet är det ju ett behov man fyller; inte en samling. Jag behöver inte mer klocka än min G-shock och min Sistem51 att ha på jobbet. Men jag samlar, så blir liksom mer.

*I detta ingår servicekostnader. Fixar man inte dem vid behov har man för många klockor.

Intressant diskussion. Är samlande ett beroende, såsom spel, droger, alkohol, ligafotboll, nikotin, träning, tävling etc?
Ibland börjar man fundera om det är sunt att äga mer än en klocka. Men det vore ju tråkigt, eller hur! Tänk en hel industri som skulle gå under om alla bara ägde en klocka. Samlare behövs!
När man skaffade sig den första klockförvaringslådan stod man i valet o kvalet, plats för 4, 6, 8 eller 12 klockor? Fan, man hade ju endast 5-6 klockor på den tiden, hade räckt med en 6-pack. Men det blev en 12-a. (Även om det fanns för 18- o 24 också!) Den växte man ju ur snabbt. Tyckte dock stt 12 klockor var ett fint tal, 12 månader, 12 timmar. Även om dygnet har 24... en för varje liksom. Använder man alla i den där lådan då? Givetvis inte.
Den man ärvde av farfar är förvisso väldigt trevlig, servad o beredd, men ändå sällan man spänner på den. Den första vintagepjäsen man köpte på auktion man tyckte var den rätta klockan var kanske ändå inte så rätt. Man har läst på, provat, förundrats, förbluffats, fördjupat sig en del sedan dess. Samlandet har eskalerat, förfinats, man har blivit lite besatt, eller... Man kanske helt enkelt har börjar inse vad de ointresserade ännu inte förstått!

Klockor, enligt mig, är nästan som musik, konst, kvalitetsvin, litteratur, god mat, historia, hantverk - dvs en del av vår kultur. Att mäta tiden, det mest värdefulla i våra liv, på ett sådant snillrikt o vackert sätt, är vackert. En liten maskin som visar vad tiden är, är ju helt magiskt. Ett konsthantverk som fyller en så viktig funktion. Att mäta det dyrbaraste vi har.

Så storlek på samling?
Den resonable skulle väl säga "allt med måtta" förstås. Jag håller väl delvis med. Budget är väl en kritisk faktor i ett samlande. Så ur ett ekonomiskt perspektiv kan man väl tillåta sig något, istället för att bränna pengarna på sådant som man kanske inte har så mycket glädje av imorgon. Ett hyfsat sunt beroende, jämfört med en del andra mer destruktiva ovanor.
Eller så ska man bara sälja allt o göra något annat kul!
Men nej, inte än. Bara en till, sen är samlingen klar. Har aldrig ägt en speedy, en sådan som farsan hade på 60-talet. Måste leta vidare!
Och en Patek calatrava måste man ju också skaffa en dag. Så samlandet får fortsätta.
Människan är av naturen jägare & samlare. Varför inte klockor?
IMG_8389.JPG
IMG_8647.JPG
IMG_8712.JPG

Senast ändrad:
1 räcker rätt långt för mig.
Fast jag saknar den där lilla som är nerplockad i sina beståndsdelar just nu.
Vore lite kul att ha nånting lite knasigt också.
Tre är nog jättebra!

Svaret är 1
Om man har den perfekta klockan så passar den till allt och det behövs inga fler. :)
Vet dock inte vilken som skulle vara helt perfekt? Explorer 36 mm kanske?

Tror man måste skilja lite på samlande efter att ha läst svaren här. Många verkar ”samla” klockor för att ha som accessoarer att passa in i olika sammanhang. Det verkar vara klockans utseende och inte historia eller tekniska komplexitet som är viktig. Jag tycker iofs inte att det ena behöver utesluta det andra ( jo en Seiko Pogue är svårmatchad även om jag tror jag har en slips i samma gula färg) men ska klockan bli kvar i lådan tycker jag den bör tillföra något mer än bara utseendet.

Jag är ingen någon samlare. Är en stark sådan som vill använda sina grejer. Gillar inte ha klockor som bara ligger och samlar damm. 1-2 är perfekt för mig.

Tror man måste skilja lite på samlande efter att ha läst svaren här. Många verkar ”samla” klockor för att ha som accessoarer att passa in i olika sammanhang. Det verkar vara klockans utseende och inte historia eller tekniska komplexitet som är viktig. Jag tycker iofs inte att det ena behöver utesluta det andra ( jo en Seiko Pogue är svårmatchad även om jag tror jag har en slips i samma gula färg) men ska klockan bli kvar i lådan tycker jag den bör tillföra något mer än bara utseendet.
Låter jobbigt med din gula så jag kan ta den;). Inte skall du bara behöva ha den när det är fotboll :)

Jag vill ofta ha två av varje som kompletterar varandra. Till min 76100 skulle jag gärna vilja ha en snowflake. Skulle jag ha en 16710 skulle jag kunna tänka mig en 116710ln. Men har historiskt sett flippat för snabbt för snabbt. Nu ska jag försöka lugna ned mig och hitta tex en vettig snowflake. Vill kort sagt inte att det spretar för mycket men har svårt att leva upp till det.

En klocka räcker gott.
Flera klockor funkar också men man måste bli berörd av dom och vilja använda dom, uppfyller dom de kriterierna är allt ok.
Tecken på osunt handlande, shoppingmissbruk är att sakerna blir liggande inte sällan i obruten förpackning(BNIB...).

• Like
Reactions: PNM
4 st känns som minimum för mig.
Premium Dykare (åtminstone vattentät)
Kronograf
Dressare
Relativt billig beater

Om jag skulle behöva sälja av klockor skulle jag ha detta i åtanke.

1 eller 2 enligt mig. Har man flera ligger de bara och samlar damm största delen av året vilket känns onödigt och gör ont i hjärtat.

Allt är relativt. Finns nog de som tänker "en dykare, ett par beaters och en dressare" men tänk om man bara gillar dykare t.ex?

Sen beror det ju på budget också. Skulle jag ha klockor för 100.000kr har jag hellre 2st. än 100st. Jag har själv 8 klockor varav 6-7 är köpta i år.. Men lyckats hålla mig nere under 2000kr styck på alla, vill ha 4 till varav 2 kostar mer än hela min samling. Stressat för mycket och inte tänkt igenom alla köp utan gått på ha-begäret. Nu försöker jag ta det lugnt och bestämt att nästa år blir nästa köp och bara köpa om jag absolut till 100% känner för det. Men det är inte lätt... många man kollar på.

Även om jag ångrar vissa köp lite grann är det ingen jag skulle vilja sälja ändå.

Är konstigt det där.

Var skor som var min grej förut innan klockor. Adidas originals. Har väl typ 10 par kvar och säkert runt 10 fler i förrådet. Men behöver man verkligen 10-15 par skor?

Har man ett intresse så är det så klart kul att hålla på med det. Gillar att vara här inne och kolla klipp på youtube osv. Men man får se till att inte bli helt galen och lägga band på sig själv och lära sig av sina misstag.

Om jag ska svara på frågan (som återigen inte är ett exakt svar då det är relativt och bara min åsikt) tror jag max 6 skulle vara bra och isf. Lite "finare" klockor än om du skulle ha 12. Jag är som sagt över den gränsen själv, men byter klocka ofta och roterar men 8 är nog 2 för mycket.

Tillbaka
Topp