• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur stor är den perfekta samlingen?

Hur långt är ett snöre??

Det där har blivit lite av internets favvo-replik.

Men nu ska min fråga ”hur stor är den perfekta samlingen?” inte tolkas som ”hur stor är den perfekta samlingen objektivt, rent vetenskapligt” utan ”hur stor är den perfekta samlingen subjektivt, för dig?”

De flesta har ju tolkat frågan rätt och också svarat med olika resonemang utan att beskriva hur långt ett snöre är.

Senast ändrad:
Hur långt är ett snöre??
Halva dess dubbla längd eller ev. Dubbla dess halva längd :)
Min samling är för närvarande 8-10, men målet är runt 7st så att man iallafall kan köra en för varje veckodag.
Men känns som under 10 iallafall sen blir det meckigt att hålla igång dom.

• Like
Reactions: Kai
Varför skulle de bli liggandes om du har en kollektion av klockor du faktiskt gillar?
för jag bär bara en klocka åt gången och en kommer alltid vara favoriten, så tror inte de andra skulle få uppmärksamheten de förtjänar, men har ju bara en klocka så kan inte säga att jag har någon erfarenhet av att ha flera, så kan ha fel. :)

för jag bär bara en klocka åt gången och en kommer alltid vara favoriten, så tror inte de andra skulle få uppmärksamheten de förtjänar, men har ju bara en klocka så kan inte säga att jag har någon erfarenhet av att ha flera, så kan ha fel. :)
Vänta du bara. Snart sitter du med tvåsiffrig samling. Välkommen till KS :D

Okej.. :)
Håller inte med :)

Det där har blivit lite av internets favvo-replik.

Men nu ska min fråga ”hur stor är den perfekta samlingen?” inte tolkas som ”hur stor är den perfekta samlingen objektivt, rent vetenskapligt” utan ”hur stor är den perfekta samlingen subjektivt, för dig?”

De flesta har ju tolkat frågan rätt och också svarat med olika resonemang utan att beskriva hur långt ett snöre är.
Förstår det, men det är så väldigt relativt. Tyckte 1 klocka var perfekt när jag hade 1, 2 när jag hade 2, 3 vid 3. Sugen på ny, då får det ju vara 4 som är det nya perfekta för mig.
För egen del handlar det om att jag får upp ögonen för vissa klockor som jag vill ha, och har samtidigt svårt för att göra mig av med någon befintlig, så samlingen växer med ca 1 klocka per år.

• Like
Reactions: PNM
3-4 stycken. Jag försöker i dagsläget att sprida ut samlingen till att infatta klockor som täcker, jobb, sport, fest och övrig fritid. :)

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: PNM
Förstår det, men det är så väldigt relativt. Tyckte 1 klocka var perfekt när jag hade 1, 2 när jag hade 2, 3 vid 3. Sugen på ny, då får det ju vara 4 som är det nya perfekta för mig.
För egen del handlar det om att jag får upp ögonen för vissa klockor som jag vill ha, och har samtidigt svårt för att göra mig av med någon befintlig, så samlingen växer med ca 1 klocka per år.

Det är väl just därför det är värt att begrunda, eljest man sitter där en dag med en hög som större än man klarar av att älska på rätt sätt :) Eller så kan man det och bara kör :)

• Like
Reactions: Kai
Jag prövar jaga min kompletta samling, men det är dock väldigt svårt....

Duon består av
116500 keeper
116710BLNR
116710LN

Jag tänker att byta kontraster med att få in en hulk och ut med den vanliga gmt, der blir nog steg 1.

Bilagor

• BE72517B-8A1F-4706-B3CE-C5492A9A4E90.jpeg
    BE72517B-8A1F-4706-B3CE-C5492A9A4E90.jpeg
    287.6 KB · Visningar: 3
Har haft allt i från ett gäng klockor till en enda. Var varken lyckligare eller mer ledsen beroende på antalet:)
Nu går jag på ren o skär kvalité istället för kvantité där jag hellre väljer 1 riktigt fin istället för 3 ok klockor. Men även det är väl en personlig fråga om tycke o smak..

Har nog svarat på denna tråd, men jag har i vilket fall landat i att inget speciellt antal finns. Skulle jag få en större summa att handla klockor för är det inte säkert att samlingen skulle växa nämnvärt, eller öka i värde särskilt mycket. Jag har passerat stadiet då jag måste ha en kronograf, en dykare och en dressare. Nu är det känslan jag är ute efter, den där sköna känslan av att man trivs med klockan och att den blir en del av en på något vis. Som favorittröjan. Oftast har man bara ett par favoriter, men alla vill ju ha fler än en.

Svår fråga att svara på. Jag har iallafall fyra klockor i siktet jag definitivt vill prova. Om jag bara kommer överens med två av dem så kompletterar de isåfall mina nuvarande sju. Kommer jag överens med alla så skulle jag ha 11. Om jag ledsnar på någon av de jag har så har jag färre. Och sen kanske jag hittar två till jag vill ha.

Går det ens att svara på frågan? :confused:

Hursomhelst, @Psykel sa det ändå bäst på förstasidan
Det finns en enkel formel för att räkna ut den ultimata samlingen: X=Y+1, där X är det perfekta antalet klockor och Y är det antal klockor du har just nu.

Försöker hålla mig till 3 stycken, men blir svårt haha, tenderar till att bli mycket mer än så.
Men innerst inne är 3 perfekt..

Vette fan
Med rätt klocka så duger det med en, men två-tre st skulle vara bra då man kanske inte hugger ved och svetsar med miljonklockor

1-4 stycken. Om man sedan har några billiga kvartsare, dussinklockor, reklamare eller nåt man köpt på nån loppmarknad för en femtilapp liggande någonstans, kan man ju diskutera huruvida dessa är en del av "samlingen".

Kollade runt lite på Youtube, och det verkar finnas ett antal videor på temat "three watches you need". Det kan ju tolkas som att en samlinge bör innehålla åtminstone tre st klockor. Eller så är det bara så att "tre stycken" är ungerfär lagom för ett Youtube-klipp på några minuter. Det verkar dock råda lite olika meningar om vilka tre klockor man behöver:

– Dressklocka med svart läderband, dressklocka med brunt läderband och en halvdressad sportklocka (helst kronograf eller dykare)
el

– "Casual"-klocka, dykare och dressare.

– Dressklocka, dykare och "casual"-klocka. Skillnaden gentemot ovanstånde verkar vara att "dykaren" inte behöver ses som ett mellanting mellan "casual"- och dressklockan.

– Smart"klocka", casual-klocka (kan vara en dykare), dressare

– Dykare, kronograf och en Reverso

– En stålrolex, en klassisk klocka på läder, vintageklocka

Tillbaka
Topp