• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur stor andel av "fina" NYA klockor köps av klockidioter?

Hur stor andel (% av omsättning, inte antal) av "fina" NYA klockor köps av klockidioter?

  • 0-10

    Röster: 34 46.6%
  • 11-20

    Röster: 17 23.3%
  • 21-30

    Röster: 11 15.1%
  • 31-40

    Röster: 2 2.7%
  • 41-50

    Röster: 2 2.7%
  • 50 och över

    Röster: 7 9.6%

  • Totala väljare
    73
Hur stor andel av "fina" NYA klockor köps av klockidioter? (% av omsättning, inte antal)

För att svar på denna fråga krävs ett antal definitioner och uppskattningar.

Definitioner:

Klockidiot: 2016 får det anses vara en person som har konto på ett klockforum. Personen bryr sig tillräckligt om klockor för att inte bara läsa vad andra har skrivit, utan vill fråga saker och eller tror sig också kunna tillföra debatten något. Här antar vi att klocksnack har 100% marknadsandel, och för Sverige får vi då siffran 9534 individer. Vi struntar i eventuella dubbla konton och avrundar till 10 000 personer.

Fin klocka: Här väljer vi att en fin klocka är ett märke som säljs av Rob Engström, enkelt då de bara har en butik.
Patek Philippe, Rolex, Cartier, Hublot, Chanel, Chopard och Omega. Lite parfymdoft där, men låt gå för detta.

Uträkning och uppskattning:
Jag antar att klockidioten köper en HELT ny "fin" klocka ungefär lika ofta som jag själv, dvs cirka vart 5:e år, i genomsnitt. Jag antar också ett genomsnittligt klockpris på 50 000 kr (det går många Longines per Patek!)

Koncernen Rob. Engström Trading Aktiebolag omsatte 2014 totalt 98 miljoner kr. Säg 100 miljoner kr. Jag gissar att 30 miljoner av detta var export, till Kineser etc. Det lämnar 70 miljoner kr. Rensat för serviceverksamhet (tänk servicekostnad / nykostand) antar vi 60 miljoner kr. (Rob har ett antal urmakare, man kan väl anta att de omsätter 1-2 miljoner per person). Vidare antar jag att Rob genom sitt utbud och läge står för 10% av försäljningen av "fina" klockor i Sverige. (Detta med hänsyn till utbudet de har i lager, läget i Stockholm, Stockholms roll i Sverige. Jag kan tänka mig att upp mot 20% av omsättningen i kr av fina klockor är korrekt...)

Svenska klockidioter köper alltså
1/5*10000 = 2000 st
nya klockor per år.

Rob Engström säljer till Svenskar
60 000 000 / 50 000 = 1200 klockor (runt 4 per dag, känns rimligt)
I Sveriges säljs alltså
1200/0,1=12 000
fina klockor per år.

Dvs 1/6 av alla fina klockor, cirka 15% av "fina" NYA klockor köps av klockidioter. Det är en ganska stor andel, men inte tillräckligt många för att anpassa t.ex. massmarknadsföring (se nedan) eller andra aspekter till . Däremot självklart viktiga transaktioner och värda t.ex. riktad marknadsföring, som sponsring på klockforum, event etc..

Räknar man därtill omsättningen som sker med begagnade klockor så utgör klockidioterna en ännu större del av totala omsättningen för klockor per år i Sverige - men detta är inget som direkt påverkar nyförsäljningen - mer än att t.ex. bra andrahandsvärden gynnar nyförsäljning.

Vad tror du? Hur stor andel av "fina" NYA klockor köps av klockidioter? (% av omsättning, inte antal) Försök kom med substans, inte rena gissningar / chansningar! Gissa och gå helt på känsla får du dock gärna göra i frågan/omröstningen ovan! Har du några andra relaterade idéer eller kommentarer?


Frågan är relaterad till denna artikel:
http://www.ablogtowatch.com/why-lif...-be-very-effective-serious-watch-enthusiasts/

Bästa kommentaren till artikeln ovan (har dock ej jättemycket med min fråga att göra, men är bra):
Dear Ariel, I must say this is a simplistic and incorrect (factually) article.
With 30 years of luxury brand and watch marketing under my belt I feel quite qualified to say this.Simply:
When Quartz was invented, it destroyed the marketing construct that the Swiss watch industry (SWI) could use - accuracy, robustness, innovation, etc.
They were sat on expensive, less accurate products. The industry pivoted then to position their brands to lifestyle brands. That pivot allowed the SWI to move from a engineering product to a luxury product. That allowed them to increase prices exponentially. ...to the point that they are now phenomenally powerful and wealthy brands. It is a $23 billion dollar industry built on selling an aspirational dream. The reality is that all mechanical watches are 'functionally' irrelevant, they are follies, expensive ones at that, removed from their original purpose - telling the time. They now communicate ones status, or ones tastes. Expect that the increasingly 'associative' marketing approach to continue with wearable technology. If the SWI communicated as you suggest, then the dream would be shattered. Whilst collectors and 'enthusiasts' are important of course... They really are a TINY proportion of the market. The industry construct is built on selling an aspirational lifestyle and brand to someone who doesn't own a Swiss watch, persuading them to buy one. Once they own one, they will persuade themselves that they did the right thing - as long as there is enough lifestyle marketing telling all their friends just how successful, rich (insert quality here) they are. It's such a simple, elegant and obvious construct, i'm quite surprised that as a leading voice you completely missed it.Now I will say that there is no excuse for bad, derivative advertising, which the category pumps out with impunity. But to say the SWI should show less 'lifestyle' and more 'information' led marketing is so wrong as to show a complete lack of understanding of a category you talk about constantly.
 
Kul tråd, får man fråga hur tanken slog dig ? :)
Jag är intresserad av ekonomi, klockor, geografi, etc..

Dessutom är det viktigt att kunna göra överslagsberäkningar vid t.ex. investeringsbeslut. Men ibland blir det svårt, t.ex. hur många köp kommer genomsnittskunden göra från Amazon per år (2 eller 4 t.ex.) och vad blir den genomsnittsliga beställningsvärdet? Då är det bättre att försöka titta på andra faktorer...
 

Zingo

Rolex
Jag kom på att jag inte har kompenserat för "gråimport"... Nåja...
Utan bättre vetska så är min bedömning att det inte är orimligt att import och gråimport tillsammans säljer lika mycket eller till och med att de säljer fler klockor per år än AD i Sverige. Påverkar beräkningen en del.
Följdfrågan blir då om "klockidioterna" är mer trogna AD i Sverige än övriga köpare? :bored:
 
Det finns gott om "klockidioter" och otroligt kunniga inom ämnet som även handlar en större del som INTE är medlemmar på diverse forum.
Nu kan det vara lite väl sent på morgontimmarna, men det vore intressant att se hur Nymans jämförs med detta, då de är ett många gånger större företag med mycket fler märken i sin helhet samt en större verkstadsverksamhet!
 
En annan intressant relaterad fråga är hur stor del av all nyförsäljning i Sverige (till svenskar) som sker i Stockholm med Rob, Biblioteksgatan, NK etc.. Jag skulle kunna tänka mig att det ligger runt 50-70%. Jag antog ju ovan 10% till bara Rob.

Jag tror definitivt att WIS mycket oftare än andra köper importerat från gråhandlare än vanliga andra. Dels har man större kunskap, kan hantera risken att bli blåst, och dels så vill man (jag) minimera inköpskostnaden då "risken" är hög att jag kommer sälja klockan. Om man bara köper en fin klocka och behåller den i 30 år är detta inget större problem. Om man köper många klockor kan man sprida ut "blåst" risken på flera köp, lite som ett försäkringsbolag.

Och ett förtydligande:
Klockidiot tycker jag är en bra svensk variant av WIS “watch idiot savant”
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Wis
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1262.gif
 
Topp