• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur stora skakningar klarar en klocka?

hollow123

Rolex
Kastade min Seamaster från en balkong på 3meter ish ner på en gräsmatta en gång (berusad ja)...
Detta var precis efter service lämnade in den för en kik ett par dagar senare också. Nemas problemas det klarade min följeslagare utan problem :cigar:
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Rädd att snickra, golfa, borra? Lägg av nu

Klockor är till att användas, och jag använder min Rolex till precis allt!! Urverket är fortfarande i utsökt skick när den öppnades av en urmakare för några veckor sedan.
 

frest73

Cartier
2-Faktor
Var inne och tittade på Fortis någon gång för länge sedan, och då sa urmakaren/säljaren att ryssarna, som använde Fortis till kosmonautur, hade haft i kravspecen att man skulle kunna hamra i en spik med klockan som hammare. Någon som vet mer om detta?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Aldrig brytt mig nämnvärt, aktiviteter då jag tar av den är snarare sådana där jag kan fastna och skada mig själv, någon annan eller helt enkelt tappa bort klockan för att armbandet/brandstiften ger med sig och den försvinner i t ex en lergrop.

Har man inte råd att riskera använda klockan skall man inte ha den ;)

Sedan har jag ju en beater (mekanisk) som används när det är hårdare tag :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har hört att det var ett stort problem för 30-talets gangsters. Urmakarna i Chicago fick alltid mycket att göra när Al Capones hejdukar hade varit ute på likvideringsuppdrag med sina Thompsons.
Al Capone kanske sponsrade utvecklingen av Incabloc som kom 1934... :) Wikipedia säger
"Before the widespread use of shock protection devices like Incabloc, broken balance staffs were a major cause of damage requiring watch repair."​
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Skaffa en bra hemförsäkring o kör bara!
Visst har jag en bra hemförsäkring, men det betyder ju inte att jag vill utsätta klockorna för precis vad som helst. Jag är inte rädd för att använda mina prylar, men jag är intresserad av frågeställningen.

Speedy-länken var intressant. Skulle vara kul och veta om andra har utfört den typen av tester. Och om de publicerar informationen... Kanske är det så att det finns generella test-resultat för incabloc/blah-blah-shock där funktionaliteten har testats.
 

Aron

Omega
Jag skulle slå loss ett hjul som hade fastnat på en bil på jobbet en gång. Använde ett järnspett och slår på däcket från insidan. Blev en ganska rejäl knyck när spettet studsade mot däcket. Det gjorde att min "jobbklocka" (seiko) gick nåt helt vansinnigt fort, ca 15min/tim fel...
"Lagade" den genom att daska till den igen fast åt motsatt håll och tro det eller ej men det funkade, nu håller den tiden skapligt, felar väl ett par min/vecka nu.
 

freno

Omega
Man ska väl ha rätt mycket otur om något ska lossna i klockan, men sånt går ju att fixa. Och att man skulle ha sönder ett kugghjul känns ju rätt långsökt
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag har också varit med om att en klocka som gått bra, helt plötsligt har börjat forta sig. Dock utan att jag noterat att jag gjort nåt dumt. Men det är mekaniska grejer vi snackar om som påverkas av sin omvärld. Det sitter lager och tappar i klockan som är gjorda för att ta upp rotationsrörelser. Men naturligtvis även en viss mån av skakningar. Skakar det tillräckligt lite kan man skaka oändligt länge (nästan). Men någonstans överskrider man en gräns när en tydlig delskada uppstår. Alltså så att den kommer att gå sönder om den lasten upprepas tillräckligt många ggr. Vilka laster detta gäller? Det kan bara den som provat svara på. Och det krävs många klockor till det provet. Jag är ingen mästare på urverk, men det skulle förvåna mig mycket om den inte tål i princip allt det vi kan möta på i vår vardag. Dock kan den påverkas så att nåt rör sig i den, vilket både spettmannen och jag erfarit. Spettar vi den ofta och mycket, då lär den med stor sannolikhet ta skada. Men en gång, det har jag svårt att se att det skulle vara farligt. Öppna den, rucka den och kör på.
 

POO

Panerai
Jag skulle slå loss ett hjul som hade fastnat på en bil på jobbet en gång. Använde ett järnspett och slår på däcket från insidan. Blev en ganska rejäl knyck när spettet studsade mot däcket. Det gjorde att min "jobbklocka" (seiko) gick nåt helt vansinnigt fort, ca 15min/tim fel...
"Lagade" den genom att daska till den igen fast åt motsatt håll och tro det eller ej men det funkade, nu håller den tiden skapligt, felar väl ett par min/vecka nu.


Seikos urverk är (ö)kända för att gå bannanas så fort de får en smäll, har hänt mig 3-4 gånger, men tom. de klarar matlagning och handtvätt utan att man behöver oroa sig...
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Slogs med min vintage Olma och den höll fint! Låter mer acionfyllt än det var, fyllesparring med en kompis som jag körde thaiboxning med förut efter några öl för många. En blåtira fick vi båda men klockan höll!
 

Jonte73

Audemars
Min skx007 lever ett hårt liv på jobbet.
Mycket skak smällar och andra stötar men den går fortfarande mycket bra.
Så det känns som automater tål mer än vad man tror.
 

joey

Cartier
Jag har gått en golfrunda med Panerai (auto). Inga problem.

Jag tog jägarexamen med en IWC 3536 på armen hela tiden. Det blev väldigt många skott. Inga problem.

Jag har cyklat till jobbet, delvis på grusväg, i ur och skur med AP, Oysterquartz och Panerai. Inga problem.

Jag lånade ut min Vostok till min pappa, som bilade med den en dag. Den var bara skräp efter det.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag har också varit med om att en klocka som gått bra, helt plötsligt har börjat forta sig. Dock utan att jag noterat att jag gjort nåt dumt. Men det är mekaniska grejer vi snackar om som påverkas av sin omvärld. Det sitter lager och tappar i klockan som är gjorda för att ta upp rotationsrörelser. Men naturligtvis även en viss mån av skakningar. Skakar det tillräckligt lite kan man skaka oändligt länge (nästan). Men någonstans överskrider man en gräns när en tydlig delskada uppstår. Alltså så att den kommer att gå sönder om den lasten upprepas tillräckligt många ggr. Vilka laster detta gäller? Det kan bara den som provat svara på. Och det krävs många klockor till det provet. Jag är ingen mästare på urverk, men det skulle förvåna mig mycket om den inte tål i princip allt det vi kan möta på i vår vardag. Dock kan den påverkas så att nåt rör sig i den, vilket både spettmannen och jag erfarit. Spettar vi den ofta och mycket, då lär den med stor sannolikhet ta skada. Men en gång, det har jag svårt att se att det skulle vara farligt. Öppna den, rucka den och kör på.
Jo, för att få tillförlitlig information och inte bara anekdoter (även om de är kul) så behövs statistik från serviceställena över vilken typ av fel de reparerar. Och jag är tämligen säker på att även om de vet att kaliber X är extra känslig för skakningar och annat så kommer de nog aldrig att lämna ut den informationen...
 

meo_swe

Audemars
Jag har aldrig vart speciellt orolig :)
20140515_132347.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Urverket tål . Jag spelade golf flera gånger i veckan i 6 år med en Omega Seamaster Planet Ocean och det tålde det. Det var det gamla urverket som heter 2500. Det nya 8500 är troligen ännu tåligare.
 

Xaero

Omega
Jag skulle slå loss ett hjul som hade fastnat på en bil på jobbet en gång. Använde ett järnspett och slår på däcket från insidan. Blev en ganska rejäl knyck när spettet studsade mot däcket. Det gjorde att min "jobbklocka" (seiko) gick nåt helt vansinnigt fort, ca 15min/tim fel...
"Lagade" den genom att daska till den igen fast åt motsatt håll och tro det eller ej men det funkade, nu håller den tiden skapligt, felar väl ett par min/vecka nu.


Det ÄR så man justerar en SEIKO :D
 
Topp