• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur tänker ni kring avvikelse ?

Doncorleone

Cartier
22-30 timmar är för kort intervall för att göra en bedömning. Mät snitt över minst ett par veckor först innan du avgör och kontaktar urmakaren. Gångnoggrannhet kan variera över tid. 9-10 sekunder är egentligen ingenting men givetvis lite irriterande då det är på minussidan och därmed utanför spec.

Jag brukar ibland nollställa efter två dagar och då ligger den såpass mycket efter att jag måste ställa om den för att jag stör mig på det (typ 15 sek). Den har gått långsammare och långsammare, från -2 till - 9 sekunder per dag sedan nyköp i januari i år. Har svårt att tro att den börjar snabba upp sig efter några dagar men ska givetvis testa !
 

Doncorleone

Cartier
Avvikelser stör mig också, en anledning till att jag kikar mer och mer på quartzklockor

Avvikelser är ju nått man får ta och en del av grejen med automatare, men det som stör mig är att min klocka tenderar att avvika mer och mer för varje vecka. Förmodligen och är det för att den är relativt ny och att det går att rucka så den avviker mer jämnt. Hoppas det i allafall :angel:
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Jag brukar ibland nollställa efter två dagar och då ligger den såpass mycket efter att jag måste ställa om den för att jag stör mig på det (typ 15 sek). Den har gått långsammare och långsammare, från -2 till - 9 sekunder per dag sedan nyköp i januari i år. Har svårt att tro att den börjar snabba upp sig efter några dagar men ska givetvis testa !
Om gångavvikelser stör dig så mycket att du måste ställa klockan när den avviker 15 sekunder bör du nog överväga att skaffa COSC certifierad klocka eller ett rent av ett kvartsur. Personligen har jag svårt att förstå gångnoggrannhetsnojan. Jag pendlar dagligen med kollektivtrafik till jobbet, har massor med mötestider att passa och har inga problem med lite avvikelser. Ställer först när det närmar sig minuten. Mitt enkla råd är att gör en ruckning eftersom klockan avviker från spec men acceptera sen att mekaniska ur inte är exakta.
 

Doncorleone

Cartier
Om gångavvikelser stör dig så mycket att du måste ställa klockan när den avviker 15 sekunder bör du nog överväga att skaffa COSC certifierad klocka eller ett rent av ett kvartsur. Personligen har jag svårt att förstå gångnoggrannhetsnojan. Jag pendlar dagligen med kollektivtrafik till jobbet, har massor med mötestider att passa och har inga problem med lite avvikelser. Ställer först när det närmar sig minuten. Mitt enkla råd är att gör en ruckning eftersom klockan avviker från spec men acceptera sen att mekaniska ur inte är exakta.

Det som stör mig är det faktum att den för var vecka som går avviker mer och mer trots att jag använder den ned jämnan. Att en automatare avviker är jag med på helt och hållet och gillar det och att jag kollat avvikelsen och nollställt ofta beror på att jag av nyfikenhet vill se hur den beter sig.
Skulle föredra om den avviker mer jämt och kommer framöver se om ruckning hjälper att få den mer jämn. Att ett i grunden ETA 2824-2 verk inte är lika exakt som min gamla SMP-C visste jag redan när jag köpte HC'n.
 

Ingeröd

Omega
Avvikelser stör mig också, en anledning till att jag kikar mer och mer på quartzklockor

Jag har olika inställning beroende på vilken klocka jag har på mig för dagen helt enkelt. Är det kvarts ställer jag den på morgonen (eller på morgonmötet) om den ligger sämre än någon s fel. Mekanisk ställer jag om den är mer än 15-20 s fel, och förlitar mig på annan tidgivning om jag behöver absolut precision.
 

SSL

Audemars
9 sek hit eller dit....i Italien är det 9 timmar hit eller dit.

Men eftersom du startar en tråd så är du missnöjd o då bör du fixa problemet hos urmakaren.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Brydde mig rätt mkt i början nu bryr jag mig inte speciellt mkt.

Hur många sekunder går det på ett dygn.....

..jo 86400... Så om Klockan slår fel på 9 sek.....vem orkar bry sig....
image.jpg
 

RDFG

Cartier
Brydde mig rätt mkt i början nu bryr jag mig inte speciellt mkt.

Hur många sekunder går det på ett dygn.....

..jo 86400... Så om Klockan slår fel på 9 sek.....vem orkar bry sig....
image.jpg


Med tanke på rekommendationerna från rolex; hur ska man placera klockan för att varken tappa/vinna sekunder? Face down?
 

Doncorleone

Cartier
Repetition: det är inte antalet sekunder den går "för långsamt" jag stör mig på utan att den var vecka går ytterligare långsammare & långsammare.

Ponera att jag låter det vara och den om en månad går 20 sekunder för långsamt. Något ni inte skulle störa er på?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Med tanke på rekommendationerna från rolex; hur ska man placera klockan för att varken tappa/vinna sekunder? Face down?
Det är en bra fråga. :)

Och det där kortet gäller Rolex kaliber 15XX. Kan stämma för andra verk också, men variationerna beroende på läge och kraftreserv i huvudfjädern kan vara större än man tror.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Repetition: det är inte antalet sekunder den går "för långsamt" jag stör mig på utan att den var vecka går ytterligare långsammare & långsammare.

Ponera att jag låter det vara och den om en månad går 20 sekunder för långsamt. Något ni inte skulle störa er på?
Näpp. Ställ klockan en minut före och se hur lång tid det tar innan den är en minut efter och känn efter om du kan leva med det. Sällan man missar en buss med det, eller ett möte. I varje fall för mig.
Mvh A
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Repetition: det är inte antalet sekunder den går "för långsamt" jag stör mig på utan att den var vecka går ytterligare långsammare & långsammare.

Ponera att jag låter det vara och den om en månad går 20 sekunder för långsamt. Något ni inte skulle störa er på?
Så vad du säger är att:
  • Du ställer klockan enligt atomur och efter 24 timmar så går den 9 sekunder efter
  • Du låter det gå en tid (säg en vecka) och ställer klockan återigen efter atomur. Efter 24 timmar så går den 12 sekunder efter
  • Du låter det gå mer tid och ställer klockan än en gång efter atomur. Efter 24 timmar så går den 16 sekunder efter
Är det så den beter sig? I så fall, om du kan belägga att den bara går saktare och saktare, så skulle jag låta en urmakare titta på den.

Om den går konstant sakta, dvs. alltid 9 sekunder efter 24 timmar (med viss variation) så skulle jag inte bry mig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om den går konstant sakta, dvs. alltid 9 sekunder efter 24 timmar (med viss variation) så skulle jag inte bry mig.
Det var ju det jag frågade och svaret blev ja. :)
Utgår från att klockan är relativt ny eftersom han varit i kontakt med Klockia. Det är som sagt inte ovanligt att man behöver rucka en klocka efter inkörningsperioden. Om man orkar bry sig eller inte är ju en smaksak.

Personligen gillar jag när en klocka presterar så bra som den har förutsättningar att göra. Har alltid stört mig på gångavvikelsen och håller mig därför oftast till bra kvartsurverk.

Går en klocka + är det däremot mindre störande än om den går -, då det är lättare att korrigera förutsatt att klockan har hackfunktion.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det var ju det jag frågade och svaret blev ja. :)
Utgår från att klockan är relativt ny eftersom han varit i kontakt med Klockia. Det är som sagt inte ovanligt att man behöver rucka en klocka efter inkörningsperioden. Om man orkar bry sig eller inte är ju en smaksak.

Personligen gillar jag när en klocka presterar så bra som den har förutsättningar att göra. Har alltid stört mig på gångavvikelsen och håller mig därför oftast till bra kvartsurverk.

Går en klocka + är det däremot mindre störande än om den går -, då det är lättare att korrigera förutsatt att klockan har hackfunktion.
Jaha, det är inte alltid lätt att hålla koll på alla detaljer i en tråd när läsandet av den delas upp på flera dagar... :)

Men, att den går långsammare och långsammare skulle jag tycka känns lite oroväckande. Klockan har ju gått från -2s/dag i januari till -9s/dag i april. Jag har inte fört statistik över mina klockor, men det känns spontant som en snabb försämring av avvikelsen.
 

Doncorleone

Cartier
n155e & yonsson
Precis så är det, det vill säga från att ha gått ca 2-3 sekunder långsamt första & andra veckan (vilket ni i en annan tråd tyckte va skitbra) till att den idag går 9 sekunder för långsamt.

Det är pga detta jag överväger att låta en urmakare kolla på den och kanske rucka den för att få avvikelsen mer jämn. Att den sackar efter just 9 sekunder stör mig inte, utan det är att den bevisligen blir mer och mer långsam.


(nu efter snart 48 timmar efter nollställning går den ca 21 sekunder långsammare)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är som sagt inte ovanligt att en klockas tidhållning ändras efter någon/några månader när oljorna i urverket spridits. Inga konstigheter. Som sagt.

Antar att det skiljer sig mot klockor som genomgår en lång testperiod och därefter justeras igen.
 

ArneF

Omega
Jag har en TH med caliber 5, som är samma baskaliber som din. Det är klart att ditt urverk kan prestera betydligt bättre än vad det gör idag! Min klocka gick 5 spd för fort då den var ny för åtta månader sedan. Avvikelsen minskade successivt till att den idag går mindre än 1 spd för långsamt. Vissa veckor har den ingen avvikelse alls!

Men jag får dra upp fjädern med två varv på kronan varje morgon. Låter jag enbart automatiken dra upp urverket tappar den farten efter en dryg vecka. Jag har testat gångreserven som är godkända 42 timmar.

Acceptera inte att ett så fint urverk ska prestera så dåligt, gå till en AD och få det åtgärdat! Det kan mycket bättre!
 
Topp