• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur tänker Rolex egentligen kring vintage

thomastheswede

Audemars
Läste ikväll (kanske old news) att Rolex slutat tillverka delar till 15xx-urverk. Hur tänker man där egentligen?
:nailbiting: :hungover: :wtf:
FB07BE70-FF75-4173-894D-EAA565BE8E2F.jpeg


Som en jämförelse kan nämnas att Porsche har startat upp tillverkning av tidigare utgångna delar till vintagebilar, visar att man fattat den marknaden...
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Kanske vill man att alla rika vintageRolexfolk ska ledsna på dyr och svår eller till och med omöjlig service och istället köpa ny Rolex. Eftersom stålsport ej går att köpa måste dessa också köpa dressade gulrolex med is. Så blev de av med dem också.

En vacker dag kommer folk vakna upp och Rolex kan då inte längre fortsätta bete sig hur som helst.

Sedan vill jag nog ha mer bevis än en smsttåd.
 
Senast ändrad:

thomastheswede

Audemars
Kanske vill man att alla rika vintageRolexfolk ska ledsna på dyr och svår eller till och med omöjlig service och istället köpa ny Rolex. Eftersom stålsport ej går att köpa måste dessa också köpa dressade gulrolex med is. Så blev de av med dem också.

En vacker dag kommer folk vakna upp och Rolex kan då inte längre fortsätta bete sig hur som helst.

Sedan vill jag nog ha mer bevis än en smsttåd.
Bland svaren till Instainlägget från Jacek så ”bekräftar” Erik Ku (tenpast10) att Rolex ska ha slutat göra nya delar.
 

cjde

KS Explorers Club
2-Faktor
Är det någon som vet hur det är med tillgången på reservdelar från andra tillverkare? Det borde ju vara en intressant marknad om Rolex inte tillverkar några alls längre. Original känns förstås bäst men om alternativet är att klockan inte går alls så kan jag leva med att någon urverksdel inte är original.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är det någon som vet hur det är med tillgången på reservdelar från andra tillverkare? Det borde ju vara en intressant marknad om Rolex inte tillverkar några alls längre. Original känns förstås bäst men om alternativet är att klockan inte går alls så kan jag leva med att någon urverksdel inte är original.
Det ska finnas till modernare iaf, men tror de är rätt ljusskygga. Det tillverkas ju klonade Rolexverk i kina, vet inte hur kompatibla de är.
 

cjde

KS Explorers Club
2-Faktor
Men de äldre verken borde inte vara skyddade längre och då kan väl vem som helst tillverka reservdelar till dem helt lagligt? Så länge de inte hävdar att de är originaldelar förstås.
 
Har fått berättat för mig hos AD att de enda som servar uren oavsett ålder är Omega och Patek Philippe. Någon som kan bekräfta/förkasta uttalandet?

Många företag som gör detta. Vacheron, Audemars Piguet, Jaeger-LeCoultre m.fl.
Många företag reparerar alla deras tidigare klockor, bara man är införstådd i att det kommer ta tid och antagligen kosta en del.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Stockholms AD ville inte korta 70-tals jubilee utan uppvisande av cert. Låter helt sjukt!
Det hände mig i våras då jag skulle korta en länk till en 90-tals Cartier Santos. Efter att ha bett om att få prata med en mer vettig person så kortades länken direkt. I mitt fall var det nog fråga om den ny-person-på-jobbet-problematik som Zacke nämnde. Man får ju hoppas det i alla fall.
 

DrDre

Patek
Är det någon som vet hur det är med tillgången på reservdelar från andra tillverkare? Det borde ju vara en intressant marknad om Rolex inte tillverkar några alls längre. Original känns förstås bäst men om alternativet är att klockan inte går alls så kan jag leva med att någon urverksdel inte är original.

Jag skulle inte bli så förvånad om någon av urverkstillverkarna i Schweitz i framtiden tar fram slitdelar till cal 15xx. Betalningsviljan borde vara hög, hyggligt stora volymer och det finns nog inga patent som sätter käppar i hjulet. Jag skulle mkt hellre ha tex en balansaxel från Soprod, Sellita eller Vaucher (Eta lär väl inte ge sig in i det) än från någon tillverkare i Kina utan namn.
 

thomastheswede

Audemars
Jag skulle inte bli så förvånad om någon av urverkstillverkarna i Schweitz i framtiden tar fram slitdelar till cal 15xx. Betalningsviljan borde vara hög, hyggligt stora volymer och det finns nog inga patent som sätter käppar i hjulet. Jag skulle mkt hellre ha tex en balansaxel från Soprod, Sellita eller Vaucher (Eta lär väl inte ge sig in i det) än från någon tillverkare i Kina utan namn.

Ja det är fullt tänkbart att det blir så. Jämför man med (vintage)-bilindustrin så har ju ett antal aktörer som är lite på tå ett JÄTTEsortiment av prylar till t.ex. gamla Porschar. (du kan nästan bygga ihop en hel bil)
https://www.stoddard.com
https://www.sierramadrecollection.com

...vilket resulterat i att om du går till ditt Porschecenter och beställer en gummipackning till en gammal bil så KAN det vara en som Porsche köpt av Stoddard. Nu har för övrigt Porsche börjat nytillverka vintagedelar själva så Rolex kanske kommer på det om 20 år....
https://www.porsche.com/international/accessoriesandservice/classic/
 
Senast ändrad:

DrDre

Patek
Ja det är fullt tänkbart att det blir så. Jämför man med (vintage)-bilindustrin så har ju ett antal aktörer som är lite på tå ett JÄTTEsortiment av prylar till t.ex. gamla Porschar. (du kan nästan bygga ihop en hel bil)
https://www.stoddard.com
https://www.sierramadrecollection.com

...vilket resulterat i att om du går till ditt Porschecenter och beställer en gummipackning till en gammal bil så KAN det vara en som Porsche köpt av Stoddard. Nu har för övrigt Porsche börjat nytillverka vintagedelar själva så Rolex kanske kommer på det om 20 år....
https://www.porsche.com/international/accessoriesandservice/classic/

För Porsche verkar gamla 911 (och varianter före och efter) vara en fantastisk marknadsföringsmöjlighet och man gör nog vad man kan för att hålla liv i gamla bilar. (Jag känner ingen som inte ler när man ser tex en fin 356 på gatan). Rolex verkar, tyvärr, inte se sina motsvarande klassiker på samma sätt. Är man orolig för kannibalisering?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det går fortfarande att beställa 15xx-delar från Rolex. Fullt möjligt att policyn är annorlunda i vissa regioner eller om ADs helst låter bli. Det som däremot hänt är att man inte utbildar urmakare för de gamla verken. Det betyder fortfarande inte att de är oservbara. Det betyder förmodligen bara att vissa inte vill göra det.

Och den dag delar slutar gå att köpa från Rolex så finns det fortfarande massor ute hos fristående urmakare som sedan åratal haft parts-konto. De flesta stockade upp ordentligt innan deras tillgång ströps. Utöver det så finns dessa verk i miljoner ”billiga” klockor som i värsta fall kan slaktas som donatorer.

Av en händelse så servar både Jacek (HQ Milton) och Eric Ku (LAWW) gamla rollar.. ;)
 

thomastheswede

Audemars
Det går fortfarande att beställa 15xx-delar från Rolex. Fullt möjligt att policyn är annorlunda i vissa regioner eller om ADs helst låter bli. Det som däremot hänt är att man inte utbildar urmakare för de gamla verken. Det betyder fortfarande inte att de är oservbara. Det betyder förmodligen bara att vissa inte vill göra det.

Och den dag delar slutar gå att köpa från Rolex så finns det fortfarande massor ute hos fristående urmakare som sedan åratal haft parts-konto. De flesta stockade upp ordentligt innan deras tillgång ströps. Utöver det så finns dessa verk i miljoner ”billiga” klockor som i värsta fall kan slaktas som donatorer.

Av en händelse så servar både Jacek (HQ Milton) och Eric Ku (LAWW) gamla rollar.. ;)
...så sant!
 
Topp