• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur tar man steget?

swimrun

Breitling
Andra gången jag postar något på KS.
När jag skall investera i något så kan det ta VÄLDIGT lång tid innan jag kommer till skott kan vara allt från cyklar, jackor och elektronik.
Gillar inte att köpa något utan att ha gjort en grundlig research av produkten.
Första gången jag skrev här så handlade det om Omega Seamaster 300, kom inte ihåg vad det gällde men förmodligen något i stil med att "hålla mig i handen" fråga.
Åkte till Mårtenssons i Halmstad för att hämta ut min nya familjemedlem men av någon anledning så kunde jag inte föra över pengar till kontot där kortet va kopplat till.
När detta skedde så tappade jag suget för allt som hade med klockor att göra!
Detta var för ca 3 år sedan och under den tiden har ögonen hoppat upp till en ny modell samt annan prisbild (vid nyköp) såklart.
https://www.blocket.se/alvsborg/Omega_Seamaster_PlanetOcean_42mm_Fullset_79844837.htm?ca=21&w=3
Har i ett annat ärende varit i kontakt med Jälmers och kände bra förtroende för dem med allt vad det inneär.
Hur "skall" man tänka?
Köpa en begagnad servad klocka av annan modell än som var tänkt från början jämför ju detta med att välja en BMW M5 istället för en BMW 520.
Nyköp av Omega Seamaster 300 har ju nästan samma pris som en begagnad Planet Ocean men den ger inte samma kittlande känsla i magen som PO med dess snygga visare etc!
Hur gör man för att ta steget till att köpa en klocka för isch 30 lakan?
Medveten om att det finns bra mycket dyrare klockor men köper man en sådan klocka så har man förmodligen mer på kontot än mig.
Ser fram mot att höra hur ni här på KS tänker kring detta, jag kan ju omöjligt vara den enda som gått med den här våndan.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
I min erfarenhet så är det viktigt att du har alla pengar som behövs och inte "lånar av dig själv" och prioriterar bort något annat viktigt, typ att laga bilen eller ta familjen på semester. Med andra ord, har du pengarna - köp. Vid nästa lön kommer du inte tänka på det nåt mer.

Lycka till!
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Andra gången jag postar något på KS.
När jag skall investera i något så kan det ta VÄLDIGT lång tid innan jag kommer till skott kan vara allt från cyklar, jackor och elektronik.
Gillar inte att köpa något utan att ha gjort en grundlig research av produkten.
Första gången jag skrev här så handlade det om Omega Seamaster 300, kom inte ihåg vad det gällde men förmodligen något i stil med att "hålla mig i handen" fråga.
Åkte till Mårtenssons i Halmstad för att hämta ut min nya familjemedlem men av någon anledning så kunde jag inte föra över pengar till kontot där kortet va kopplat till.
När detta skedde så tappade jag suget för allt som hade med klockor att göra!
Detta var för ca 3 år sedan och under den tiden har ögonen hoppat upp till en ny modell samt annan prisbild (vid nyköp) såklart.
https://www.blocket.se/alvsborg/Omega_Seamaster_PlanetOcean_42mm_Fullset_79844837.htm?ca=21&w=3
Har i ett annat ärende varit i kontakt med Jälmers och kände bra förtroende för dem med allt vad det inneär.
Hur "skall" man tänka?
Köpa en begagnad servad klocka av annan modell än som var tänkt från början jämför ju detta med att välja en BMW M5 istället för en BMW 520.
Nyköp av Omega Seamaster 300 har ju nästan samma pris som en begagnad Planet Ocean men den ger inte samma kittlande känsla i magen som PO med dess snygga visare etc!
Hur gör man för att ta steget till att köpa en klocka för isch 30 lakan?
Medveten om att det finns bra mycket dyrare klockor men köper man en sådan klocka så har man förmodligen mer på kontot än mig.
Ser fram mot att höra hur ni här på KS tänker kring detta, jag kan ju omöjligt vara den enda som gått med den här våndan.
https://klocksnack.se/threads/nybörjarguide-–-min-första-riktiga-klocka.36541/
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Skulle säga att har man så mycket vånda är man inte redo. Jag skulle börja med att köpa något lite billigare då. Hade inte så mycket vånda vid första större köpet, längtade mest till att klockan skulle landa.
 

jabla

Sarlacc
PO är en mycket trevligare klocka!
Själv handlar jag helst begagnat, känner att man får mer för pengarna då.
Den här tyckte jag dock var lite överprisad, borde gå att hitta en likvärdig för 25 så testa att pruta.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Svårt att ge några konkreta tips mer än att konstatera att du måste skuffa dig själv över den mentala spärren. Klart du är värd en riktigt fin klocka som du verkligen har trånat efter! När du sedan tittar ner på armen och känner den där härliga nöjdheten kommer du inte ångra dig en sekund. Det enda som möjligen kommer att hända är risken för eskalering..

Jag anslöt till KS ungefär när jag köpte min första "tunga" pjäs, Omega PO Chrono. Trodde jag skulle vara hur nöjd som helst med PO:n.. Tog inte lång tid på KS innan intresset ökade exponentiellt vilket fick sina konsekvenser bl.a. i termer av nedlagda resurser på klockor..
 
Förstår dig till viss del, jag löste penga-ångesten genom att långsamt bygga mig uppåt. Först blev det Seiko och lite vintate men efter att ha jobbat under sommaren (studerande) köpte jag en Tudor 79280, följt av Pelagos och senast en Speedy.
Du kanske kan prova börja med en Sinn eller något annat lite billigare? Man kan hitta fantastiska klockor för runt 10k.
 

777CHRONOS

Cartier
Professional Dealer
Nike-Just-Do-It.jpeg
 

seiko3

Omega
Tycker snabbt man blir fartblind inom klockor. Innan man läst på diverse forum känns väl 2k rimligt. Sen trillar man in på KS och plötsligt är det inte konstigt att spendera 5, 10, 30 och 50k för en klocka. Huruvida du ska köpa klockan eller inte, för att sätta det i lite perspektiv, fundera på vad du annars skulle köpa för de 30k. Finns det något annat för 30k du hellre vill ha? Om inte, köp!
 

Stil

Omega
Varför ska du ens köpa en dyr klocka? :)
Relevant poäng. Men som nämnts i flera liknande trådar innan så brukar inte substitut till det man verkligen vill ha räcka till fullt ut. Om pengarna finns och man väljer en någorlunda lättflippad modell så behöver man ju knappt se det som att man "gör av med 30k" snarare omvandlar pengarna till en klocka som visserligen kostar pengar att äga och genererar förlorad avkastning på kapital (bortsett från Rolex senaste åren...). Räknar man med ca 1-2k per år i service och värdeminskning så blir det inte lika blodigt, eller?
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Det är ju noll-ränta, placera kapitalet i klockor så länge. Och har du tur får du mer tillbaka än vad du köpte för! Gäller kanske i förstahand Rolex och generellt begagnat.
Men jag handlar inte får mer än det jag har ”råd” att förlora.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
För 3 år sedan skulle jag aldrig lagt mer än 2k på en klocka men sneglar nu på något kring 40k.

Jag personligen har låtit detta ta tid och växa fram då det ändå är en ansenlig summa pengar. När köpet väl är genomfört ska du kunna bära klockan utan nervositet över repor och dings bara för att det är en dyr klocka.

Blir den en riktig keeper kommer detta automatiskt :) är den inte det kommer du kunna flippa den utan större förlust.
 

swimrun

Breitling
Sist köpte jag en säng för pengarna istället för 300 men nu finns det inget direkt som behöver inhandlas till la familja så pengarna finns utan att det skulle skapa problem för hushållet!
Värdeminskning är det tyvärr i allt speciellt de där sakerna som har 4 hjul, å jag som alltid cyklar har ju tjänat in klockan alla redan.
Min pappa fick en Omega i 40 års present vilket är ca 35 år sedan så vissa saker föds man med, tex bajen, DIF eller AIK som exempel.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Vet att det säkert är olika för alla, men för min egen del så var det ganska precis så som nedan, kopierat direkt ifrån Dubbe.nu när det begav sig. Kan förresten ha varit den privatekonomiskt dyraste internetpost jag någonsin läst... Ping @Dubbes och stort tack!!!

*************************************

Har du lurat dig själv nån gång? Då har du kanske köpt en alldeles för dyr klocka! Ett klockköp innebär att du lura i dig själv att du verkligen måste köpa klockan, något som vi på Dubbe-redaktionen lyckats med ett flertal gånger och börjar bli ganska bra på. Här listar vi våra bästa argument samt svaren du får låtsas inte finns.

Lura dig själv att köpa din första klocka
Första klockan är den svåraste att lura sig själv att köpa. Man kanske redan har en vanlig klocka, som en Casio, Swatch eller Seiko, och argumentet att man faktiskt behöver en klocka för att kolla tiden funkar inte riktigt. Man måste helt enkelt ta lurandet till nästa nivå. Här är några de metoder vi på Dubbe-redaktionen körde med för att få oss att köpa den första klockan:

* Jag röker eller snusar inte, alltså har jag pengar till godo att lägga på en klocka (bullshit, du har druckit upp pengarna istället)
* Om jag tröttnar på den kan jag ju sälja den utan att nästan förlora på det (i och för sig bullshit eftersom en klocka för det första sjunker i värde och för det andra kommer du inte att vilja sälja den)
* Jag ska ju bara köpa en klocka och den kan jag ha hela livet (bullshit, du kommer att köpa många fler klockor när du väl släppt sargen)
* Mina kompisar har ju köpt fina klockor (bullshit, bara för att polarna har Seiko och Certina titan/gulddouble quartz måste du inte köpa en klocka för 30 000 spänn)


Lura dig själv att köpa din andra klocka
Första spärren kom du förbi. Du har en klocka som du är väldigt nöjd med. Den första känslan var att nu behöver jag inte köpa nån mer klocka, men dessvärre förde ditt klockköp med sig ett växande intresse. Ett intresse som inneburit att du börjat snegla både till höger och vänster åt andra klockor som skulle vara ett utmärkt komplement till din första. Hur ska du övertyga dig själv att köpa ytterligare en klocka? Du kör såklart med argumenten du körde vid ditt första köp, men de behöver kompletteras:

* Den första är ju lite sportig, jag behöver en lite mer dressig klocka (eller vice versa) (bullshit, det finns folk som har sportklockor till smoking, även om det är fel, och du har ändå inte köpt en sportklocka för att sporta med den)
* Min första klocka visar bara tid och datum. Jag behöver en kronograf (bullshit, du kommer ändå inte att ta tid med den)
* Min första klocka har ju länk. En klocka med läderband behöver jag (bullshit, såvida du inte köpte en klocka med integrerad länk kan du faktiskt sätta på ett läderband på din länkklocka)
* Den första klockan är manuell, jag behöver ju en automatiskt (bullshit, det gör du inte alls)


Lura dig själv att köpa ännu fler klockor
Du har nu två klockor, vilket redan det är mer än vad som kan anses nödvändigt. Ditt agerande kan snart liknas vid samlande, och det är inte hockeybilder du samlar på utan det är en ovanligt dyr hobby du ägnar dig åt. Argumenten blir mer och mer forcerade och det är bäst för ditt anseende att du bara drar dem för dig själv och dina klockpolare, inte dina vanliga vänner. Det värsta är att vi på Dubbe-redaktionen nu har svårt att hitta våra motargument för alla påståenden.

* Det här är en tidlös klassiker, ett måste för den som vill kalla sig samlare (bullshit, det går att säga det om alla klockor)
* Jag har ju ingen klocka helt i guld! (nej just det, köp!)
* Med en grand complication kan jag hoppa över att köpa en massa mellanmodeller med bara månfas och sånt trams (bullshit, du kommer att köpa fler klockor, även om det kanske kommer att ta lite mer tid efter ett sådant inköp!)
* Det här är ett once in a lifetime opportunity, jag måste köpa! (just det, du kommer att ångra dig om du inte köper så det är bara att ta med sig en polare och åka på en 24h-semester till Tyskland och köpa klockan)

Lura dig själv att köpa sjukt mycket klockor
Har du kommit hit behövs inte längre några argument för att övertyga dig själv. Människorna i din närhet har accepterat dina något udda prioriteringar och du har blivit han med klockorna utan att någon ifrågasätter dig. När du har kommit hit har du kanske till och med svingat på din fru och dina barn alldeles för många dyra klockor. Så länge villan kan husera alla dina winders finns ingen anledning att inte fortsätta på din oändliga och omöjliga färd mot en komplett klocksamling.
***************************************
 
Senast ändrad:

joca

Patek
2-Faktor
Vet att det säkert är olika för alla, men för min egen del så var det ganska precis så som nedan, kopierat direkt ifrån Dubbe.nu när det begav sig. Kan förresten ha varit den privatekonomiskt dyraste internetpost jag någonsin läst... Ping @Dubbes och stort tack!!!

*************************************

Har du lurat dig själv nån gång? Då har du kanske köpt en alldeles för dyr klocka! Ett klockköp innebär att du lura i dig själv att du verkligen måste köpa klockan, något som vi på Dubbe-redaktionen lyckats med ett flertal gånger och börjar bli ganska bra på. Här listar vi våra bästa argument samt svaren du får låtsas inte finns.

Lura dig själv att köpa din första klocka
Första klockan är den svåraste att lura sig själv att köpa. Man kanske redan har en vanlig klocka, som en Casio, Swatch eller Seiko, och argumentet att man faktiskt behöver en klocka för att kolla tiden funkar inte riktigt. Man måste helt enkelt ta lurandet till nästa nivå. Här är några de metoder vi på Dubbe-redaktionen körde med för att få oss att köpa den första klockan:

* Jag röker eller snusar inte, alltså har jag pengar till godo att lägga på en klocka (bullshit, du har druckit upp pengarna istället)
* Om jag tröttnar på den kan jag ju sälja den utan att nästan förlora på det (i och för sig bullshit eftersom en klocka för det första sjunker i värde och för det andra kommer du inte att vilja sälja den)
* Jag ska ju bara köpa en klocka och den kan jag ha hela livet (bullshit, du kommer att köpa många fler klockor när du väl släppt sargen)
* Mina kompisar har ju köpt fina klockor (bullshit, bara för att polarna har Seiko och Certina titan/gulddouble quartz måste du inte köpa en klocka för 30 000 spänn)


Lura dig själv att köpa din andra klocka
Första spärren kom du förbi. Du har en klocka som du är väldigt nöjd med. Den första känslan var att nu behöver jag inte köpa nån mer klocka, men dessvärre förde ditt klockköp med sig ett växande intresse. Ett intresse som inneburit att du börjat snegla både till höger och vänster åt andra klockor som skulle vara ett utmärkt komplement till din första. Hur ska du övertyga dig själv att köpa ytterligare en klocka? Du kör såklart med argumenten du körde vid ditt första köp, men de behöver kompletteras:

* Den första är ju lite sportig, jag behöver en lite mer dressig klocka (eller vice versa) (bullshit, det finns folk som har sportklockor till smoking, även om det är fel, och du har ändå inte köpt en sportklocka för att sporta med den)
* Min första klocka visar bara tid och datum. Jag behöver en kronograf (bullshit, du kommer ändå inte att ta tid med den)
* Min första klocka har ju länk. En klocka med läderband behöver jag (bullshit, såvida du inte köpte en klocka med integrerad länk kan du faktiskt sätta på ett läderband på din länkklocka)
* Den första klockan är manuell, jag behöver ju en automatiskt (bullshit, det gör du inte alls)


Lura dig själv att köpa ännu fler klockor
Du har nu två klockor, vilket redan det är mer än vad som kan anses nödvändigt. Ditt agerande kan snart liknas vid samlande, och det är inte hockeybilder du samlar på utan det är en ovanligt dyr hobby du ägnar dig åt. Argumenten blir mer och mer forcerade och det är bäst för ditt anseende att du bara drar dem för dig själv och dina klockpolare, inte dina vanliga vänner. Det värsta är att vi på Dubbe-redaktionen nu har svårt att hitta våra motargument för alla påståenden.

* Det här är en tidlös klassiker, ett måste för den som vill kalla sig samlare (bullshit, det går att säga det om alla klockor)
* Jag har ju ingen klocka helt i guld! (nej just det, köp!)
* Med en grand complication kan jag hoppa över att köpa en massa mellanmodeller med bara månfas och sånt trams (bullshit, du kommer att köpa fler klockor, även om det kanske kommer att ta lite mer tid efter ett sådant inköp!)
* Det här är ett once in a lifetime opportunity, jag måste köpa! (just det, du kommer att ångra dig om du inte köper så det är bara att ta med sig en polare och åka på en 24h-semester till Tyskland och köpa klockan)

Lura dig själv att köpa sjukt mycket klockor
Har du kommit hit behövs inte längre några argument för att övertyga dig själv. Människorna i din närhet har accepterat dina något udda prioriteringar och du har blivit han med klockorna utan att någon ifrågasätter dig. När du har kommit hit har du kanske till och med svingat på din fru och dina barn alldeles för många dyra klockor. Så länge villan kan husera alla dina winders finns ingen anledning att inte fortsätta på din oändliga och omöjliga färd mot en komplett klocksamling.​
Haha.. Väl skrivet!

OnT: Om du känner dig redo (vilket du inte verkar vara helt..) så kör på. Det värsta som kan hända är att du ångrar dig och då kan du sälja klockan :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tycker snabbt man blir fartblind inom klockor. Innan man läst på diverse forum känns väl 2k rimligt. Sen trillar man in på KS och plötsligt är det inte konstigt att spendera 5, 10, 30 och 50k för en klocka. Huruvida du ska köpa klockan eller inte, för att sätta det i lite perspektiv, fundera på vad du annars skulle köpa för de 30k. Finns det något annat för 30k du hellre vill ha? Om inte, köp!
Precis. Om man har problem redan innan med ångest över summan, så lär det ju inte bli bättre efteråt. Orka gå runt och nojja.
Alla passar inte för en dyr klocka, men det verkar inte många förstå.
Relevant poäng. Men som nämnts i flera liknande trådar innan så brukar inte substitut till det man verkligen vill ha räcka till fullt ut. Om pengarna finns och man väljer en någorlunda lättflippad modell så behöver man ju knappt se det som att man "gör av med 30k" snarare omvandlar pengarna till en klocka som visserligen kostar pengar att äga och genererar förlorad avkastning på kapital (bortsett från Rolex senaste åren...). Räknar man med ca 1-2k per år i service och värdeminskning så blir det inte lika blodigt, eller?
Jag tycker inte det är blodigt, men som sagt, orka nojja. Då är det bättre att skita i det - ägandet är inte SÅ bra.
 

joca

Patek
2-Faktor
Relevant poäng. Men som nämnts i flera liknande trådar innan så brukar inte substitut till det man verkligen vill ha räcka till fullt ut. Om pengarna finns och man väljer en någorlunda lättflippad modell så behöver man ju knappt se det som att man "gör av med 30k" snarare omvandlar pengarna till en klocka som visserligen kostar pengar att äga och genererar förlorad avkastning på kapital (bortsett från Rolex senaste åren...). Räknar man med ca 1-2k per år i service och värdeminskning så blir det inte lika blodigt, eller?
Jag håller med men man måste själv inse detta och inte oroa sig för värdeminskning, oförutsedda kostnader osv om man väl ska köpa en klocka för en större summa pengar :)
 

Stil

Omega
Precis. Om man har problem redan innan med ångest över summan, så lär det ju inte bli bättre efteråt. Orka gå runt och nojja.
Alla passar inte för en dyr klocka, men det verkar inte många förstå.

Jag tycker inte det är blodigt, men som sagt, orka nojja. Då är det bättre att skita i det - ägandet är inte SÅ bra.
Nu är jag med på hur du menar. Kommer man mer stor sannolikhet att grubbla vidare efter själva köpet - då är man inte där än och ska nog vila på hanen. Särskilt om man har familj.
 

seiko3

Omega
Om det känns svårt att komma över den mentala barriären att köpa en klocka för 30k, fråga dig själv om du kommer vara bekväm med att bära klockan på stan, på krogen, när du fixar och donar, när du handlar, etc. Om man inte är bekväm med det skulle jag säga att klockan orsakar mer stress än vad det är värt. Själv kommer jag troligtvis aldrig köpa en klocka för +50k av ovanstående anledning.
Annars kan du satsa på att köpa en billigare modell. Köp något i 5-10k klassen. Finns massor av bra alternativ. Återstår suget efter omegan kan du ta en tusing i förlust och uppgradera.
 

dalle

Panerai
2-Faktor
Om du velar så kanske en ny inte är det bästa. Inte heller köpa ifrån en handlare. Köp en beggad är på KS så kan du flippa den sen utan att förlora några större summor om du tröttnar!
Ett tips är annars att prova lite olika klockor i en lägre prisklass. För mellan 5-10k finns massa roligt och det är även enklare att flippa. Du kan då testa lite olika storlekar och typer av klocka. Samtidigt får du massa referenser som kommer underlätta vid framtida dyrare köp.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Modellen är fin och urverket är en traktor som aldrig tröttnar. Dock behövs det en service. Den klocka du tittar på är inte servad så lägg till minst 6000 kr till. Den är också alldeles för högt prissatt. Sök vidare. Hittar du en för 22K så är det ett vettigt pris. Den summan får du tillbaka om du vill sälja. Jag hade en 45 mm PO som jag var nöjd med. Jag tror inte du ska oroa dig för att du tröttnar i första taget och gör du det så är den inte svårsåld för 22K.
 
Senast ändrad:

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Jag går i tankarna att köpa en ny klocka från en handlare.
Är sugen på antingen en 116600 eller en "Hulk" har svårt att bestämma mig då det är min första riktiga
Jag har ungefär tänkt som tidigare person skrivit med alla dom här varför jag "Måste" ha en klocka för 70/80k
Har ungefär hälften av pengarna till klockan.
Bör man köpa sig en variant för den pengen eller spara till drömmen?

Vad är väntetiden hos handlarna för en 116600? & hulken?
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag går i tankarna att köpa en ny klocka från en handlare.
Är sugen på antingen en 116600 eller en "Hulk" har svårt att bestämma mig då det är min första riktiga
Jag har ungefär tänkt som tidigare person skrivit med alla dom här varför jag "Måste" ha en klocka för 70/80k
Har ungefär hälften av pengarna till klockan.
Bör man köpa sig en variant för den pengen eller spara till drömmen?

Vad är väntetiden hos handlarna för en 116600? & hulken?

Köp inte någonting du inte vill ha.. du kommer alltid sukta efter vad du egentligen vill ha...
Ring din ad och fråga.. väntetiderna varierar självklart hos olika handlare..
 
Topp