• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur tickar egentligen moderna mekaniska gs?

marw

Panerai
2-Faktor
Funderat en del på hur mekaniska GS egentligen håller tiden? Låt oss inte fördjupa oss i olika teorier mm utan hur tickar din moderna mekaniska gs om du använder den normalt?
Jag har ägt två och bägge fick jag skicka iväg för justering. Ser att även andra på forumet har samma problem.
Älskar gs men förundras över att de inte har bättre koll på detta. Hur tickar/tickade din?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Spec säger -1/+8 spd för hi-beat eller -1/+10 spd för 28800vph på handleden. Alla hi-beats jag ägt har gått +7/+8 spd. Väldigt konsekvent men snabbt alltså. Har alltid tänkt att det kan bero på att jag bär klockorna på högern så att de får mycket ”krona upp tid”.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Spec säger -1/+8 spd för hi-beat eller -1/+10 spd för 28800vph på handleden. Alla hi-beats jag ägt har gått +7/+8 spd. Väldigt konsekvent men snabbt alltså. Har alltid tänkt att det kan bero på att jag bär klockorna på högern så att de får mycket ”krona upp tid”.
Kanske deras tanke vid justering att komma tidigt är bättre än sent :)
 

marw

Panerai
2-Faktor
Jag har haft en som gick minus ca 5 sek och en som gick plus dryga 10 sek. Kanske var mina minus 5 ett undantag. Får även jag intrycket av att de generellt går lite fort...
 

Ignatius1960

Breitling
Mekaniska ur är mekaniska och kan aldrig bli riktigt prrfekta. Även om de kan gå perfekt så är det bara inom en period tills oljan blir gammal o smuts bildas. mvh/I
 

Isodor

Audemars
Min sbgj går ca -0.7 SPD (mätte för ett år sedan)

Hade tidigare en sbgr061 som gick ca +1spd när jag hade den.

Kanske haft tur.
Edit: brukar inte Toolwatch ha ett snitt för respektive klockmodell?
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Min automat GS hade oacceptabla gångavvikelser efter service (Japan). Jag tror jag väntade ca ett år innan jag skickade in den för justering samt polering av visare som blivit repiga efter den första servivcen. Seiko kanske ger ett års garanti på utfört arbete för jag fick betala för justeringen och den extra servicen.

Det tog några veckor innan den började gå bra igen.
 

seikodiverr

KS Explorers Club
Min SBGJ med Hi-Beat 36 000 gick +5-7 SPD när jag köpte den. Då hade den plockats ut ca sex månader tidigare, men sannolikt legat i butiken flera år. Genom KM Globen skickades den via Optura i Norge till Seikos verkstad i Nederländerna. Minns det som att det tog omkring 1,5 månader. Sen dess har den gått +1,0 SPD men en variation på +-0,2 sek.
Off topic kan jag tycka att 1,5 månader för ruckning är ganska dålig service för ett premiummärke.
Ännu mer off topic så tog iofs kameratillverkaren Leica ca tre månader på sig att fixa ett garantiärende med en kamera. Och Leica är väl också att betrakta som premium.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min automat GS hade oacceptabla gångavvikelser efter service (Japan). Jag tror jag väntade ca ett år innan jag skickade in den för justering samt polering av visare som blivit repiga efter den första servivcen. Seiko kanske ger ett års garanti på utfört arbete för jag fick betala för justeringen och den extra servicen.

Det tog några veckor innan den började gå bra igen.
Hur gick den när den hade ”oacceptabla gångavvikelser” ?
 

Isodor

Audemars
Precis.. Därför uppfann man Spring Drive och top-end Quartz, för oss som gillar när klockorna går rätt.. :)

GS mått/spec är rätt osmickrande gentemot konkurrensen i Schweiz bland de stora, men min bild/uppfattning är att de oftast går bättre i praktiken.
Kan tänka mig Molle kan ge ett bra median-uppfattning med tanke på hans kunnande och antal klockor..

Sedan att jämföra mot andra.. Det blir alltid svårt.. Ska man jämföra med Omega/Rolex, eller typ Glashutte / Jaeger? Antal klockor man producerar per år mellan dessa bolag är rätt stor. Kostnad R&D etc.. Jag känner mig inte som rätt man för att avgöra detta. Men låt oss hoppas de förbättrar sig, det är aldrig fel. :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag instämmer med @Isodor . Deras mekaniska håller samma höga klass som många Schweiziska tillverkare i högre prisklass, men vill man ha cremé de lá cremé är det kvarts eller springdrive som gäller
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag instämmer med @Isodor . Deras mekaniska håller samma höga klass som många Schweiziska tillverkare i högre prisklass, men vill man ha cremé de lá cremé är det kvarts eller springdrive som gäller

Med tanke på hur mycket energi de lägger ner på boett och tavla borde deras mekaniska urverk likna mer åt Patek hållet.
De har ju med råge nått målet att definera och sätta standarden för hur en tavla ska bearbetas på nästan en mikroskopsnivå men det är dags för dem att fokusera mer på delikata dekorationer och finishering av urverket och en uppgradering av, enligt mig, deras rätt trista generic Speedmaster-länk och tråkiga spännen.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Med tanke på hur mycket energi de lägger ner på boett och tavla borde deras mekaniska urverk likna mer åt Patek hållet.
De har ju med råge nått målet att definera och sätta standarden för hur en tavla ska bearbetas på nästan en mikroskopsnivå men det är dags för dem att fokusera mer på delikata dekorationer och finishering av urverket och en uppgradering av, enligt mig, deras rätt trista generic Speedmaster-länk och tråkiga spännen.
Jag håller med, men samtidigt har dom legat väldigt bra prismässigt vs Swiss Made av samma kvalité. Nu när USA hägrar lär det nog satsas än mer på bling och tekniska förbättringar kommer i andra hand (gissar jag). Och priserna sticker iväg...
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag håller med, men samtidigt har dom legat väldigt bra prismässigt vs Swiss Made av samma kvalité. Nu när USA hägrar lär det nog satsas än mer på bling och tekniska förbättringar kommer i andra hand (gissar jag). Och priserna sticker iväg...

Jag håller inte noga koll på GS prisutveckling men börjar de inte bli rätt dyra och prislapparna skriker inte längre "prisvärt" lika högt?
Men jo, ju finare urverk de släpper desto mindre blir ju prisgapet till Swiss-made.
 

Isodor

Audemars
Man får betala det man frågar efter. Vill man ha ett patek-urverk får man betala för det, och i detta fall kanske man hänvisas till att köpa Credor.
Speedmasterlänken tycker jag är personligen är snygg och skön. Många klagar på spännet. Visst finns det bättre, men hur ofta kollar man på claspen i verkligheten? För mig sitter de flesta GS jävligt skönt och stabilt runt handleden kontra mycket annat jag har, eller provat. Men visst tror jag och hoppas på att GS inom kanske 1-5 år landar en ny clasp som ersätter den befintliga.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Man får betala det man frågar efter. Vill man ha ett patek-urverk får man betala för det, och i detta fall kanske man hänvisas till att köpa Credor.
Speedmasterlänken tycker jag är personligen är snygg och skön. Många klagar på spännet. Visst finns det bättre, men hur ofta kollar man på claspen i verkligheten? För mig sitter de flesta GS jävligt skönt och stabilt runt handleden kontra mycket annat jag har, eller provat. Men visst tror jag och hoppas på att GS inom kanske 1-5 år landar en ny clasp som ersätter den befintliga.

Ja, som konsument går det ju inte att gapa efter för mycket. Vill jag ha the-best-of-the best är det nog Credor som gäller till Swiss-priser.
Resonerat från Seikos sida är det väl så att de egentligen bjussat på rätt mycket i en GS då blickens fokus alltid främst ligger på tavla och boett och dessa är ju perfekta. Fina urverk vill ju bara entusiaster ha. Ibland är det inte bra att skämma bort folk med superb finish på boett och tavla för då uppstår ju frågan varför de inte kan fixa till ett bra spänne och länk som matchar boett och tavla. :)
 
Topp