• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur tuffa tag tål en AP?

stevenD

Basic
Precis införskaffat en Royal Oak 15202 och jag har inte tänkt att låta den ligga i ett bankfack utan jag köper klockor för att använda dem. Till vardags blir det så klart väldigt stillsamt med kontorsjobb. Men frågan är hur mycket en AP tål? Jag är van Rolex-bärare sedan tidigare. Vintage datejust och senaste åren en Yacht-Master (116622). Jag har duschat, badat i saltvatten, spelat golf, dykt med tuber, kitesurfat, åkt skidor, spelat hockey och åkt fritt fall på grönan med mina klockor. Kanske aktiviteter som en AP 15202 inte gillar lika mycket. Fick tipset från en klockhandlare att jag behöver ta det mer försiktigt med AP:n än med Rolexen. Vad är er uppfattning och erfarenheter? Dels är den väl mer repkänslig, men hur är det med den rent praktiska hållbarheten?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hade skippat golf, hockey och tuber, resten är upp till hur ogärna man vill repa uret. Helt klart ömtåligare än en Rolex.
 

MJ24

Diamant
2-Faktor
Ömtåligare än Rolex, men inte lika ömtåligt som många andra (som oftast inte testat AP själva, utan bara hört något från någon annan ) tror.
Har samma tanke som @Aurum ovan, och håller med om risken för repor.
Fyller på med en bild på min (nu sålda) AP 15300.
IMG_3776.JPG
 
Topp