• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur tvättar ni era klockor?

Maxer

Audemars
2-Faktor
Hej på er.

Funderar lite på hur man på bästa sätt ska tvätta sina klockor, jag har kört med diskmedel och tandborste.
Men ibland kan jag uppleva att länken efter det färgar av sig svart på handleden , typ som att det samlas smuts inne i länken .

Jag vet att det finns ultraljudstvätt, men om man inte har lust att köpa en sådan.
 
Senast ändrad:

Rolfen

Rolex
Ledsen men ultraljudstvätt är det enda som duger till länkar (särskild vikta) och även med en sådan får man köra flera gånger innan det blir helt rent.
 

Roddan

Omega
Har ingen ultraljudstvätt utan kör med mjukborsta på eltandborsten eller lämnar in för ultraljud, den lokala guldbutiken fixar det gratis!
 

Räven

Cartier
Sänker ner Datejusten i ett glas med Pepsi och Captain Morgan i 20 sekunder. Sköljer därefter av den i ljummet kranvatten. Voilà!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej på er.

Funderar lite på hur man på bästa sätt ska tvätta sina klockor, jag har kört med diskmedel och tandborste.
Men ibland kan jag uppleva att länken efter det färgar av sig svart på handleden , typ som att det samlas smuts inne i länken .

Jag vet att det finns ultraljudstvätt, men om man inte har lust att köpa en sådan.
Om du blir svart efter har du inte fått bort allt. Om du absolut inte vill köpa ultraljudstvätt så kan du lägga länken i en skål/burk och ta en matsked bikarbonat och några droppar Yes. Sedan slår du på kokande vatten och häller i en matsked ättika. Du kanske får upprepa ett par gånger tills allt skit lossnat. Ett annat alternativ är maskindiskmedel. Det beror förstås på vad för länk det är och det skonsammaste är ju ultraljud.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Sant men inte alltid. Jag hade en gammal Omega på länk inne hos Verner på ABC för några år sedan. Han ville inte tvätta länken i UL. Han hävdade att de troligen var just smutsen som gjorde att den fortfarande höll ihop.
Jomenvisst kan det vara så. Jag tvättade svärfars Certina-länk och blev lite paff när den låg i delar efter tvätten. Men jag vill hävda att det ändå är skonsamt. Problemet är ju att den inte underhållits som den borde från början. Och trillar den isär får man väl sätta ihop den igen :confused:
 

jabla

Sarlacc
Inför dagens klockbild...

WP_20180216_06_26_58_Rich (2).jpg
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Jag skulle skoja lite med min sambo när vi fixade med disken för ett tag sedan, tog då av mig klockan och la den i diskstället i diskmaskinen. Jätte kul tyckte jag för hon skulle bli så förvånad när hon såg den tänkte jag, hon såg inte den...
Som tur var höll fint och har aldrig varit så ren ;) kanske inte ett jätte bra tips men som sagt ren blev den...
Var en enklare vardagsklocka bör nämnas.
 

Hawk100

Rolex
Yes och tandborste, sedan avsköljning under rinnande vatten. Emellanåt plockas länken av och får ligga i UL-tvätten ett par varv. Passar även på att köra frugans örhängen och ringar när UL-tvätten är framme. Allt blir skinande frächt och rent.....
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag är så pass lat att jag brukar nöja mig med att duscha med klockorna. Jag vet att det inte är optimalt, eller kanske inte ens duger mycket till. Men saltet efter träningspassen vill jag tro att duschen rår på i alla fall.
 

Husse

Patek
Skippa tvålen och ta handdiskmedel istället. Men ultraljudstvätt slår det inte. Mjuk tandborste kan vara bra i brist på ultraljudet. Autoglym är inte heller så dumt att ta till
FB_IMG_1538861829485.jpg
Husvagnstvätt har, oavsett märke, ett relativt högt pH värde för att lösa upp organiska rester, sot, trädnerfall och annat klet som inte kommer från vägen!
Det fungerar utmärkt på hudrester. Tänk på att lackerade ytor tål låga pH värden bättre! :)
 
Topp