Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
16610 Här finns en hel tråd med bilder på klockor i vatten.
https://klocksnack.se/threads/visa-din-klocka-i-vatten.19290/
Snygga bilder! Dessa klockor ser dock väldigt annorlunda ut på djupt vatten då mättnaden tonas ner och kontrasten i ljusstyrkan blir viktig![]()
Jag hade gärna provat dyka med min klocka men har inte kunskap eller tid just nu i mitt liv tyvärr. Men tycker det är intressant att få veta av er hur bra eg de fina dykarklockorna upplevs i verkligheten. AP: en såg ju ut att funka fint. Men är Rolex, Omega och Breitlings dykare verkligen bra i det verkliga dykandet?
Man få en viss spegeleffekt i glaset så det gäller att inte titta med för flack vinkel.
Är det därför vissa dykare är oljefyllda, t ex Sinn?
För att brytningsindexet ska bli detsamma som i glaset och därmed minimera reflektioner?
Nu är jag inte rätt person att yttra mig eftersom jag inte dyker själv än, men är inte dings och battlescars lite charmigt ändå?Ingen rutinerad dykare direkt, men jag upplever miljön som ganska aggressiv mot klockor, så jag fegar ur och kör billiga grejjer. Mycket med utrustning som ska på av, i/urstigning i båt mm som är som upplagt för dings och allehanda battlescars.
Nu är jag inte rätt person att yttra mig eftersom jag inte dyker själv än, men är inte dings och battlescars lite charmigt ändå?
Okej kanske inte på en ROO eller så, men ex en Sinn?
En sliten UX på ett blekt naggat zulu skulle kännas stenhårt!
Är det därför vissa dykare är oljefyllda, t ex Sinn?
För att brytningsindexet ska bli detsamma som i glaset och därmed minimera reflektioner?
Den som är intresserad att dyka med sina klockor på Västkusten är hjärtligt välkommen att bara höra av sig till mig så skall Ni få vara med på en dykresa (om Ni har cert). Annars står vi gärna till tjänst med att utbilda er också.
Sinn oljefyller sina klockor (vissa i alla fall) liksom man gör med flertalet dykdatorer m.m. med någon typ av silikonolja eller liknande. Det är mest för att slippa ha sy grymma boetter som tål trycket. Är något vätskefyllt så är det i princip omöjligt att få in vatten där så att säga. Om vi tänker oss vår kropp så är det våra ihåliga skrymslen och vrår där vi har luft i som vi under ett dyk måste tryckutjämna eller få ont i. Men där väi har vätska klarar vi oss.
För att fortsätta resonemanget då är vi, ett gäng klubbar på västkusten, med under TUR-mässan i Göteborg den 20-23 mars, där man kan provdyka lite i en bassäng. Ta då med er klockan så kan ni åtminstone få se hur det kan fungera i en grundare bassäng med utrustning på.