• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur upplevs dykarklockor...

16610

Pandion
2-Faktor
Under vatten när man dyker? Jag har aldrig dykt med någon av mina dykarklockor.
Cyklop och vatten. Ser man tydligt eller hur verkar det?
Ös på med erfarenheter...

Har aldrig dykt med dina dykarklockor... Vad säger man? "Fy skäms!" Eller "Suck".

Men det är väl det vanligaste, att man inte dyker med sina dykarklockor... De har ju numera reducerats till accessoarer...

Skämt åsido. Gå till badhuset? Och så får du rapportera sedan. Jag vet svaret. För jag tar nämligen med mig mina vattentäta klockor ner i vattnet... ;)

A

Närmast jag kommit med mina olika dykklockor är pool/strandbad! Kändes riktigt bra iaf :)! Vore kul att göra ett riktigt dyk med en fin klocka till!

Jag har aldrig dykt själv så jag kan inte svara med personlig erfarenhet. Av diagram föreställandes ljuspenetration att döma så blir klockan hur som helst väldigt... blå. Jag kan därför inte riktigt förstå varför orange är en så populär färg i dykare. Någon kan säkert förklara?

(bild saxad på Google)
diagram3_600.jpg

Typiskt så försvinner ju färgen på allt ju djupare ner man kommer, så för att läsa av tavlan lätt så tänker jag att man vill ha så stor kontrast som möjligt mellan visare, siffror och tavla. Alltså, typ vit tavla, svarta siffror, eller tvärtom. Varför orange är så populärt tror jag är för att det ser ballt ut :)

Orange borde egentligen vara en ganska dålig färg för den borde bli mörkare ju djupare man kommer... men det är nog inte ett problem vid fritidsdykning..

Kommer inte exakt ihåg vem det var (någon på Doxa), men har för mig det var någon som testade olika urtavlor i olika dyk och kom fram till att orange var bäst. Sen om det är en skröna eller efterkonstruktion för att Doxa köpt massor orange färg eller inte kan jag inte svara på. :)

Synd att förmodligen väldigt många dykarur aldrig får uppleva just dykning. När jag köper mitt första dykarur ska jag självklart börja ta dyk-lektioner!

Min erfarenhet är att ju djupare man går desto gråare blir alla färger gråblått typ, därav lampa.
Men bra kontraster i klockan tillsammans med schysst lume så funkar det.

Jag hade gärna provat dyka med min klocka men har inte kunskap eller tid just nu i mitt liv tyvärr. Men tycker det är intressant att få veta av er hur bra eg de fina dykarklockorna upplevs i verkligheten. AP: en såg ju ut att funka fint. Men är Rolex, Omega och Breitlings dykare verkligen bra i det verkliga dykandet?

Det enda jag har hört är att rött är en jävligt kass färg och att det därför är konstigt att ha en bezel med röda markeringar som vissa dykare har (pratar alltså inte om pepsi GMT haha)

Jag hade gärna provat dyka med min klocka men har inte kunskap eller tid just nu i mitt liv tyvärr. Men tycker det är intressant att få veta av er hur bra eg de fina dykarklockorna upplevs i verkligheten. AP: en såg ju ut att funka fint. Men är Rolex, Omega och Breitlings dykare verkligen bra i det verkliga dykandet?

Jag har dykt med min gamla Breitling Superocean Professional och det funkade bra. Men helt ärligt så tycker jag det nästan är roligare att köra med en Seiko Diver eller dylikt som har tydligare tavla och bättre lume, plus att man slipper vara nojjig över att skrapa in i saker. Byter tillbaka på torra land sen :)

Dykt med alla mina, mest som en rolig grej då dykdatorn tar över bottentid, dekomp och totaltid.

Lume och tydliga visare är viktigare än färg. Speciellt då man blir lite trög i huvet med ökat djup och uppskattar enklehet.

Man få en viss spegeleffekt i glaset så det gäller att inte titta med för flack vinkel.

Ingen rutinerad dykare direkt, men jag upplever miljön som ganska aggressiv mot klockor, så jag fegar ur och kör billiga grejjer. Mycket med utrustning som ska på av, i/urstigning i båt mm som är som upplagt för dings och allehanda battlescars.

Ingen rutinerad dykare direkt, men jag upplever miljön som ganska aggressiv mot klockor, så jag fegar ur och kör billiga grejjer. Mycket med utrustning som ska på av, i/urstigning i båt mm som är som upplagt för dings och allehanda battlescars.
Nu är jag inte rätt person att yttra mig eftersom jag inte dyker själv än, men är inte dings och battlescars lite charmigt ändå?
Okej kanske inte på en ROO eller så, men ex en Sinn?
En sliten UX på ett blekt naggat zulu skulle kännas stenhårt!

TKVF kan nog bidra med ett svar, då han berättade att han dyker på riktigt med alla de dykare som han har i klocklådan :)

Nu är jag inte rätt person att yttra mig eftersom jag inte dyker själv än, men är inte dings och battlescars lite charmigt ändå?
Okej kanske inte på en ROO eller så, men ex en Sinn?
En sliten UX på ett blekt naggat zulu skulle kännas stenhårt!

Jag talar om mina erfarenheter och vad jag personligen tycker. Jag har inga problem med att andra gillar battlescars och sånt. För egen del gillar jag att hålla mina klockor i så bra skick som möjligt och då tycker jag att denna miljö är lite för utsatt för dyrare klockor.

Håller för övrigt med om att en Sinn bär upp dings och repor rätt bra, lite som skönt inkörda jeans.

Den som är intresserad att dyka med sina klockor på Västkusten är hjärtligt välkommen att bara höra av sig till mig så skall Ni få vara med på en dykresa (om Ni har cert). Annars står vi gärna till tjänst med att utbilda er också.

Är det därför vissa dykare är oljefyllda, t ex Sinn?
För att brytningsindexet ska bli detsamma som i glaset och därmed minimera reflektioner?

Sinn oljefyller sina klockor (vissa i alla fall) liksom man gör med flertalet dykdatorer m.m. med någon typ av silikonolja eller liknande. Det är mest för att slippa ha sy grymma boetter som tål trycket. Är något vätskefyllt så är det i princip omöjligt att få in vatten där så att säga. Om vi tänker oss vår kropp så är det våra ihåliga skrymslen och vrår där vi har luft i som vi under ett dyk måste tryckutjämna eller få ont i. Men där väi har vätska klarar vi oss.

För att fortsätta resonemanget då är vi, ett gäng klubbar på västkusten, med under TUR-mässan i Göteborg den 20-23 mars, där man kan provdyka lite i en bassäng. Ta då med er klockan så kan ni åtminstone få se hur det kan fungera i en grundare bassäng med utrustning på.

Den som är intresserad att dyka med sina klockor på Västkusten är hjärtligt välkommen att bara höra av sig till mig så skall Ni få vara med på en dykresa (om Ni har cert). Annars står vi gärna till tjänst med att utbilda er också.

Sinn oljefyller sina klockor (vissa i alla fall) liksom man gör med flertalet dykdatorer m.m. med någon typ av silikonolja eller liknande. Det är mest för att slippa ha sy grymma boetter som tål trycket. Är något vätskefyllt så är det i princip omöjligt att få in vatten där så att säga. Om vi tänker oss vår kropp så är det våra ihåliga skrymslen och vrår där vi har luft i som vi under ett dyk måste tryckutjämna eller få ont i. Men där väi har vätska klarar vi oss.

För att fortsätta resonemanget då är vi, ett gäng klubbar på västkusten, med under TUR-mässan i Göteborg den 20-23 mars, där man kan provdyka lite i en bassäng. Ta då med er klockan så kan ni åtminstone få se hur det kan fungera i en grundare bassäng med utrustning på.

Fasiken det kanske jag skulle testa... har dok inget cert... bror har dykt en del och tycker jag ska ta cert. Har ni någon hemsida som man kan läsa er på?

Tillbaka
Topp