• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur utveckla samlingen?

Wboy

Silver
Ligger hemma och är sjuk och yrar lite över vilka klockor jag har, borde ha. Byta upp någon, lägga till någon. Jag vill gärna ha ca 3-4 klockor som jag kan rotera på rätt jämnt.

Nu ser det ut såhär:
DSC_0596.JPG

20160926_170438.jpg

Thats it.

Gillar rätt enkla urtavlor, men det som saknas är givetvis vintage och kronograf. Dykare, men det är ju mest en hittepå-benämning. Det jag känner jag är minst benägen att släppa är BLNR.

Uppenbara nyförvärv vore kanske:
  • Vintage Omega Speedmaster pre 1971.
  • Annan Vintage chrono typ nån Heuer.
  • Sub 16800 eller kanske SD 16600.
  • Vill ogärna ha stora klockor så typ Panerai känns avlägset.
Men sen kanske man inte vill ha den uppenbara samlingen. Det jag behöver är kanske egentligen jokern i samlingen?

Hur bör jag gå vidare enligt Klocksnacks objektiva mästarexpertis? :)

Tror inte den kostar så mycket över listpriset för en ny, just denna var till salu hos Antikurmakaren i Malmö för några veckor sedan.
Vet du om den finns kvar och vad den kostade?

IMG_0730.JPG
JLC Master Control Chronograph är en riktigt fet kronograf! Finns även i guld om det lockar men den i stål är grym bang for the buck, speciellt beggat!

Jag räds just nu JLC med komplikationer då service-kotnaderna verkar ha spårat helt sedan JLC blev uppköpa. Synd för gillar verkligen JLC som märke annars, men bävar för när jag ska ha in GT:n på service.

Vet du om den finns kvar och vad den kostade?

Jag räds just nu JLC med komplikationer då service-kotnaderna verkar ha spårat helt sedan JLC blev uppköpa. Synd för gillar verkligen JLC som märke annars, men bävar för när jag ska ha in GT:n på service.

Jo har tänkt lite samma, verkade dock inte vara mkt dyrare än en kronograf från Rolex (Daytona) att serva på nymans. Tror JLC:n låg på dryga 8k och Daytona dryga 7k! Lägg därtill att JLC:n är mkt snyggare!

Jo har tänkt lite samma, verkade dock inte vara mkt dyrare än en kronograf från Rolex (Daytona) att serva på nymans. Tror JLC:n låg på dryga 8k och Daytona dryga 7k! Lägg därtill att JLC:n är mkt snyggare!
Hmm. Min upplevelse är att den faktiska notan är betydligt värre på JLC än Rolex även om listprisen för service kanske är samma. En vintage chrono eller memovox från JLC verkar kunna gå på 15-20' utan problem. Annars gillar jag verkligen t.ex. Memovox.

Hur kommer det sig att klocksnack alltid rekommenderar klockor utefter någon slags idé att man ska täcka in massa olika områden med sin samling - när 99% ändå bara springer runt med stålrolex?

"Du behöver en dressare"
"Det saknas en chrono"
Bla bla bla.

Kan inte bestämma mig för vem som är tråkigast. Den som t.ex bara äger massa olika sportklockor från Rolex, eller den som har en idé om att bygga en samling genom att köpa olika klockor för att det ska vara så.
Jag menar, jag har aldrig känt att jag behöver en vintage chrono - däremot har jag varit sugen på en eller ett par specifika modeller som råkar vara just gamla kronografer.

Och vad tycker jag att du borde göra med din samling? Spontant: köp en chrono. ;) Mer specifikt en 16520. Dumpa IWC:n.

Sticker ut hakan här, men tycker att du ska släppa Ingyn. Speedmaster aldrig fel givetvis, men hade nog kollat IWC's billigaste pilotchrono på krokodil. Kolla också Sinn 356/358. Snarlika och samma verk. Hållet med om BLNR - släpp inte den.

En vintage kronograf hade platsat i samlingen.
Zenith Primero, Heuer eller kanske en Tudor.
Fin och bra balans i samlingen från start.

Hur kommer det sig att klocksnack alltid rekommenderar klockor utefter någon slags idé att man ska täcka in massa olika områden med sin samling - när 99% ändå bara springer runt med stålrolex?

"Du behöver en dressare"
"Det saknas en chrono"
Bla bla bla.

Kan inte bestämma mig för vem som är tråkigast. Den som t.ex bara äger massa olika sportklockor från Rolex, eller den som har en idé om att bygga en samling genom att köpa olika klockor för att det ska vara så.
Jag menar, jag har aldrig känt att jag behöver en vintage chrono - däremot har jag varit sugen på en eller ett par specifika modeller som råkar vara just gamla kronografer.

Och vad tycker jag att du borde göra med din samling? Spontant: köp en chrono. ;) Mer specifikt en 16520. Dumpa IWC:n.
Sticker ut hakan här, men tycker att du ska släppa Ingyn. Speedmaster aldrig fel givetvis, men hade nog kollat IWC's billigaste pilotchrono på krokodil. Kolla också Sinn 356/358. Snarlika och samma verk. Hållet med om BLNR - släpp inte den.

Utmaning är att jag behöver en klocka som inte är allt för dyr, skrikig och/eller ömtålig. Att byta upp Ingyn till en Daytona är således inget alternativ. Inte heller enbart en antik Speedy. Detta är lite tricky.

Tillbaka
Topp