• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur väl håller era nya Rolex tiden?

GTROMG

Breitling
Tjena!

Har en nyinköpt GMT Master II (uttagen 2016-06-15). Fick för mig igår att prova hur väl den håller tiden. Ställer tiden efter fröken ur och redan ett halvt dygn senare tycker jag klockan är ca 3-4 sekunder efter. Klockan är antingen på min hand eller så är den i windern så den stannar aldrig.

Frågan är om detta är normalt? COSC är väl -4 +6 sek per dygn? Hur exakta är era nya klockor?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
COSC mäter urverket i specifika tester. Vid fullt uppdrag och i fasta positioner. När klockan är på din handled varierar positionerna och klockan utsätts både för rörelse och små stötar, den är inte heller alltid fullt uppdragen. Vad en klocka klarar i labbet och vad den klarar på handleden är två olika saker.
 

tissoter

Audemars
Tjena!

Har en nyinköpt GMT Master II (uttagen 2016-06-15). Fick för mig igår att prova hur väl den håller tiden. Ställer tiden efter fröken ur och redan ett halvt dygn senare tycker jag klockan är ca 3-4 sekunder efter. Klockan är antingen på min hand eller så är den i windern så den stannar aldrig.

Frågan är om detta är normalt? COSC är väl -4 +6 sek per dygn? Hur exakta är era nya klockor?
Låter helt korrekt, som de andra grabbarna säger så tar det ett litet tag innan de är kalibrerade eller vad man ska kalla det.
Kör på en månad eller två, sen spelar det även in hur man förvarar klockan, liggandes på sidan, upp och ner etc.

Nu skriver du att du kör den i winder så jag skulle testa över en lite längre tid.
Är det sen något fel, gå tillbaka till AD!
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Jag köpte en GMT Master 2 helt ny förra sommaren. I början gick den cirka - 6 sekunder/dygn vilket naturligtvis gjorde mig orolig. Sedan läste jag på olika forum att det kan ta lite tid innan den sätter sig ordentligt. Efter bara någon månad snabbade den upp sig och har snittat + 0,5 sekunder/dygn varje dag, helt otroligt bra och stabilt över tid. Som de andra har tipsat om var lite tålmodig i början så kommer det säkert fixa sig
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det står väl "Superlative Chronometer Officially Certified" på tavlan och om jag inte missminner mig så ska den klara -2/+2 per dygn då.
 

tissoter

Audemars
Det står väl "Superlative Chronometer Officially Certified" på tavlan och om jag inte missminner mig så ska den klara -2/+2 per dygn då.
Rolex testar själva för det intervallet har jag för mig. Cosc är något helt annat.
Som jag förstår det så är det första bara en egen kvalitetskoll inte en officiell certifiering som Cosc är.

Tilläggas bör att det är stor skillnad på labbmiljö och verklighet. Alla bär klockan på olika sätt och man drar inte alltid upp den helt fullt etc.
 

Isodor

Audemars
114060 +1s/d max sedan inköp 2014.

Faktiskt den som håller bäst.

Min JLC ultra thin moon (2013) +5,3s/d
Omega Speedy Pro (2014) +2s/d
GS +3/sd (2016)

JLC reverso ej kollat..
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Min Explorer 1 114270 från 2003 (iofs inte ny) med okänd servicehistorik.

Lägger jag den på "mage" över natten så skyndar den sig lite lite. Lägger jag den på "rygg" så saktar den sig lite lite.. på armen så skyndar den sig pytte lite lite lite....

Screenshot_20160704-152657.png
 
Senast ändrad:

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Min Explorer 1 114270 från 2003 (iofs inte ny) med okänd servicehistorik.

Lägger jag den på "mage" över natten så skyndar den sig lite lite. Lägger jag den på "rygg" så saktar den sig lite lite.. på armen så skyndar den sig pytte lite lite lite....

Screenshot_20160704-152657.png
Var är magen på en klocka? :D
 

tissoter

Audemars
Min Explorer 1 114270 från 2003 (iofs inte ny) med okänd servicehistorik.

Lägger jag den på "mage" över natten så skyndar den sig lite lite. Lägger jag den på "rygg" så saktar den sig lite lite.. på armen så skyndar den sig pytte lite lite lite....

Screenshot_20160704-152657.png
Får man fråga vilken app du använder? Tänkte nämligen kolla ett ur sen!
 

Mankebank

Cartier
Min 116610 som jag köpte i februari har hela tiden hållit tiden väldigt bra. Eftersom jag bär den nästan varje dag hinner den aldrig stanna men jag vet att det är mer än en månad, kanske två sedan jag ställde den. När jag nu kontrollerade gick den 12 sekunder före.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Rolex testar själva för det intervallet har jag för mig. Cosc är något helt annat.
Som jag förstår det så är det första bara en egen kvalitetskoll inte en officiell certifiering som Cosc är.
Det känner jag till och Rolex egen certifiering är ju tidsmässigt tuffare än COSC.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Ja, de garanterar maximalt +2/-2 sekunder per dygn numera, betydligt hårdare krav än COSC +6/-4 sekunder per dygn. Om jag förstått saken rätt skickar de sina urverk först till COSC och sedan när de får tillbaka dem och sammanställer klockorna i sin egen fabrik garanterar de +2/-2 sekunder dygn innan de skeppas väg
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Hej
Vad kollar ni klockorna mot annars? Fröken ur är väl mest exakt eller?

Beror på vad du menar med exakt. GPS tiden är ju sällan den samma som NTP tiden och jag vet faktiskt inte hur fröken ur är ställd. Men jag gissar på att hon är satt mot GMT+1 meridianen.
 

Juhniel

Breitling
Hej!

Jag köpte en submariner för en månad sen! När jag åkte till jobbet någon dag i veckan så fick jag lämna av klockan för att den inte skulle skadas. Lämnade den hemma och tiden ändrade sig en hel del. Fick ställa om klockan två gånger på 1 månad och idag har den ställt in sig korrekt.
 
Min 216570 är jäkligt exakt måste jag säga. Den håller sig vääääl inom -2/+2 per 24 h.

Mätte en period över 60 dagar så gick den +27 sekunder över den tiden. Förra gången jag mätte över 30 dagar hade den plussat 18 sekunder - dock fortfarande väldigt bra.

Nu sen jag ställde klockan den 1:e juli har den inte ändrat sig alls.

Jag har klockan på mig mer eller mindre dygnet runt, när jag tar av den ligger den med tavlan uppåt.

Som jag har förstått det så ska nya klockor helst plussa och inte tappa? :)
 
Topp