• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur väljer ni dagens klocka på morgonen?

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har bara en mekanisk och kan då känna att jag måste ta den så att den "laddas" upp, kan ej dras upp manuellt. Är det bara jag som känner så? Tvångstankar? :confused:
 

Ronnie

Rolex
Glömmer oftast att ta på mig en klocka på lediga dagar och jobbet är inte riktigt armbandsurvänligt.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Väljer dinka på kvällen. Går 70% på vilken som inte använts på länge och 30% på vad jag känner för. Sällan får en klocka vara på mer än 2 dagar i rad.
 

Psykel

Patek
Jag klär mig oftast i jeans och skjorta (flanell/work wear - inte dress) eller t-shirt, så jag tänker inte på att matcha. Bär kostym i snitt en halv dag om året, så jag har inga dresskoder att följa. Dock har jag aldrig burit min G-Shock tillsammans med långärmad skjorta, av praktiska skäl mest.
 

squba

Omega
Samma problem/nöje varje dag. Snacka om beslutsvånda. Tar den som passar bäst för vad som skall göras och liiiite hur länge sedan klockan användes. Roterar 15-20 klockor. Resten ligger bara och dammar.:D
 
F*n vad skönt att det inte bara är jag som grubblar över detta på morgnen. Några morgonar har det blivit gnäll för att den bättre hälften får vänta i 5 min för att jag. bara. måste. byta. armband. :pirate: (Det måste ju matcha skorna och bältet.)

Så det finns ett par faktorer som avgör:
- Förväntad aktivitet för dagen
- Klädval, här ingår också så spännande frågor vilken manschett som gäller? (enkel ->går bra med större klocka; Dubbel -> begränsar mig till dressare)
- Färgmatchning
- Eventuellt dåligt samvete för att någon klocka har hamnat långt bak i rotationen
- Vad är man sugen på?
 

Räven

Cartier
Är i princip OWG. Om aktiviteten inte passar för klockan (typ däckbyte) blir det utan.

Idar råkade dock tavlan matcha skjortan och tröjan. Passar gör den dock till allt
image.jpeg
Samma här. Skillnaden för mig är att när DJ inte kan, eller ska, vara på, åker en G-tjockis på.
 

Hylve

Omega
Jag är en periodare. Så oftast bär jag samma klocka i en vecka eller två för att sedan byta. Undantaget är dock om jag ska klä upp mig (dressare) eller om jag ska ut på en blöt kväll (ryss).
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Byter oftast på kvällen redan, windern är placerad ovan tv i vardagsrummet och när jag sitter där och njuter kan det komma ett infall som gör att jag tvingas byta till någon annan. Men jag skiftar mest mellan DJ2 och Expl2 just nu.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det händer att jag måste dona med mekanik och sånt där klockan kan få lite stryk.. Då blir det min seiko sjögurka eller min gamla seiko digitalare. Annars -> speedmaster för kontorsarbete. Jag har lite armband på väg in som förhoppningsvis piffar upp innehavet så detta kan komma att ändras. Intressant, återkommer om det.
Edit: vill tillägga att jag i dagsläget inte har någon riktig dressklocka, så det handlar mest om praktikalitet nu.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Det är skillnad på accessoar och kärlek. Älskar man sin partner är man kompromiss lös! Skämt åsido köper bara klockor som funkar till min livsstil /vardag så slipper man vela!
 

Karlssons

Omega
Är också periodare. Hade min SKX007a som jobbklocka då jag inte vill jobba i finare (dyrare) klockor. Det blev så att under jobbperioder 4-5 dagar åt gången så hade jag bara den och reserverade andra klockorna till lediga dagar. Kändes för lite för de andra så nu har jag en terroristklocka liggande i jobbskåpet och byter till den när jag kommer dit. Nu kvarstår bara problemet att välja något varje morgon..
 
Senast ändrad:

Case

Panerai
För min del är beslutskedjan som följer;
Förvånad aktivitet+väder = klädval+passande klocka.

Ibland spelar tiden en klocka legat oanvänd in, men jag har så få så det brukar inte vara någon större issue.
 
Topp