• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur värderar man vintage?

TNT

Basic
Jag köpte nyss en äldre JLC memovox från ca 1969, kanske 1970, och funderar givetvis på om jag gjort ett kap eller betalat alldeles för mycket. Med klockan är jag helt nöjd, men man funderar alltid. Det slog mig då att jag egentligen inte kan särskilt mycket i fråga om värdering av äldre klockor och det finns många trådar och - kanske framförallt - långa trådar med frågor om vad vissa klockor är värda, men ingen (vad jag kan hitta) om hur man värderar vintageklockor. Kanske blir den här tråden kortlivad, men förhoppningsvis finns det något jag kan lära mig.

Vissa saker framstår som mer eller mindre självklara, tex. att marknaden styr (tillgång och efterfrågan) och att klockor givetvis bara är värda det någon är villig att betala. Men det vore ändå intressant att veta om det finns några mer bakomliggande karaktärsdrag hos klockor som gör dem mer eller mindre eftertraktade.

Jag kan tänka mig att följande punkter är viktiga. Följdfrågan blir sedan hur de vägs mot varandra.
- Vad har tidigare klockor sålts för.
- Hur vanlig är klockan? (hur många tillverkades och hur många finns kvar).
- Udda detaljer (ex röd text, en prick, logga kl 9 istället för 12, ädelstenar på tavlan)
- Skick
- Utseende färg och design utifrån vad som efterfrågas idag.
- Material
- Originaldelar

Lite långt intro, men hur värderar ni klockor och vad väger ni in?

________
Lite mer bakgrund till frågan. Memovoxen jag köpte (E874) tillverkades bara i 550 exemplar (värdehöjare?), alla delar verkar vara original (värdehöjare?), den tillverkades bara som guldpläterad - eller ska det vara goldfilled (värdesänkare?). Det har inte sålts några likadana de senaste 5-10 åren (vad jag kan hitta) men däremot andra guldpläterade memovoxar. Hur skulle ni gå tillväga för att avgöra värdet?

Det korta svaret är att ställa frågan i denna tråden https://klocksnack.se/threads/den-stora-vad-är-rimligt-pris-för-vintageklockan-tråden.24218/
alternativt denna https://klocksnack.se/threads/jaeger-lecoultre-tråden.30658/ , dvs märkesspecifik tråd där andra initierade finns. Var dock uppriktig med att det är din klocka du önskar få åsikter om, det kommer uppskattas.

Annars tror jag (mina svar i rött)
- Vad har tidigare klockor sålts för.
Givetvis en bra indikation, dock måste man överväga skick, ålder etc att dessa är jämförbara
- Hur vanlig är klockan? (hur många tillverkades och hur många finns kvar).
Värdehöjande mest om det är kända rillverkare och/eller vissa ikoniska modeller, typ Rolex Submariner mf. Inte till ex Piaget trots att dessa är fantastiska klockor. Om okänd tillverkare drar ovanlighet ner värdet.
- Udda detaljer (ex röd text, en prick, logga kl 9 istället för 12, ädelstenar på tavlan)
Samma svar som ovan
- Skick
Givetvis. Men även här beror det på kända tillverkare och modeller. En NOS (New Old Stock) okänd klocka säljer bara markant dyrare än om ej i samma skick, medans det kan vara tiodubbla för en samlarmodell. När det gäller skick är originalskick det absolut viktigaste för samlarmodeller, dvs inte renoverade tavlor eller utbytta visare etc även om resultatet ser ut som en helt ny klocka.
- Utseende färg och design utifrån vad som efterfrågas idag.
Påverkar givetvis eftersom vissa kombinationer är populärare än andra, tex i vissa fall är svarta tavlor premium, i andra fall blå etc beroende på vilken klocka
- Material
Ja. I samlarkretsar kan en klocka i stål vara tio ggr dyrare än i guld beroende på tillgången (gäller framför allt Patek Philippe). På samma sätt drar pläterade eller kromade klockor ner priset då de inte åldras väl.
- Originaldelar
Gäller framför allt samlarklockor att dessa är viktiga för värdet. Men även Seikos som byggts om med aftermarket delar betingar lägre värde.

Senast ändrad:
Bra tankar och tack för svar!
Frågan är egentligen inte vad min klocka är värd (den är ju uppenbarligen värd det jag betalat) ;):) utan vilka aspekter man bör väga in vid en värdering. Hur gör till exempel auktionshusen?

Bra tankar och tack för svar!
Frågan är egentligen inte vad min klocka är värd (den är ju uppenbarligen värd det jag betalat) ;):) utan vilka aspekter man bör väga in vid en värdering. Hur gör till exempel auktionshusen?
Kort och gott kollar man på andra sålda objekt som är så lika som möjligt men justerar för tid, skick och tillbehör. Det svåra som ny på vintage är i min mening skick. Skicket är superviktigt för värdet men det kan vara svårt att se vad som är bra skick och inte.

Förutom det som skrivits ovan så påverkar även val av marknadsplats, vem som säljer och hur de säljer försäljningspriset.

spännande frågeställning:)
Jag tog mig en liten funderare på detta när jag såg en annons på en Autavia för >200.000 sek, köpte mig en liknande för småpengar 2011 (har inte kvar den men bjuder på en bild nedan). Fantastiskt hur Heuer-prisen rusat, histora, tillgång osv, ja jag vet :), har inte lyckats skriva upp värdet i huvudet, ser inte värdet på samma sätt på en klocka som jag ägt/upplevt jmf med ngt ouppnåeligt hypat drömobjekt.

Att Omega suverän:erna kanske rusar i pris, intressant, dom har ju alltid rullat på tradera, trevliga men inte lockat mig till köp för 3-4000kr. Dom som köper nu verkar gilla dom för 4x värdering, är det nya köpare som ser värdet i historia/utseendet eller är det spekulation? Intressant att se framöver, inte på min köplista oavsett.

Hur värderar jag vintageklockor? När jag hittar en riktigt intressant klocka exempelvis till salu med budgivning så gäller det att hitta den värdering som om jag vinner känns rätt, likaså om jag inte vinner, det är min påverkan... dom andra som bjuder ser andra perspektiv från sin horisont; slutsumman/värdet kommer att bli resultatet av heelt random saker som vinnarkamp/likviditet/spekulation/mm..... :dead::happyhappy:
039.JPG

spännande frågeställning:)
Jag tog mig en liten funderare på detta när jag såg en annons på en Autavia för >200.000 sek, köpte mig en liknande för småpengar 2011 (har inte kvar den men bjuder på en bild nedan). Fantastiskt hur Heuer-prisen rusat, histora, tillgång osv, ja jag vet :), har inte lyckats skriva upp värdet i huvudet, ser inte värdet på samma sätt på en klocka som jag ägt/upplevt jmf med ngt ouppnåeligt hypat drömobjekt.

Att Omega suverän:erna kanske rusar i pris, intressant, dom har ju alltid rullat på tradera, trevliga men inte lockat mig till köp för 3-4000kr. Dom som köper nu verkar gilla dom för 4x värdering, är det nya köpare som ser värdet i historia/utseendet eller är det spekulation? Intressant att se framöver, inte på min köplista oavsett.

Hur värderar jag vintageklockor? När jag hittar en riktigt intressant klocka exempelvis till salu med budgivning så gäller det att hitta den värdering som om jag vinner känns rätt, likaså om jag inte vinner, det är min påverkan... dom andra som bjuder ser andra perspektiv från sin horisont; slutsumman/värdet kommer att bli resultatet av heelt random saker som vinnarkamp/likviditet/spekulation/mm..... :dead::happyhappy:
039.JPG

Grymt fin!
Det gäller ju att lista ut vilken modell som är precis påväg att sticka i pris och sen köpa! :) eller så köper man det man gillar o hoppas på det bästa. Jag satsar på en blandning mellan de två!

Det ultimata vore att hitta en formel där man knappar in lite olika parametrar för att sen få ut ett slutvärde...

Nån kändis köper en relativt rutten klocka, med åren tas det massa bilder av denne och exponeras världen runt. Så kommer en hyperaktuell mediakåt influencer och påpekar detta och helt plötsligt blir gammalt skräp det hottaste som finns. Säljs sedan för hutlösa priser helt uppåt väggarna till superrika människor med mer pengar än de har vett att spendera.

Kan inte tex reissues påvärka priset på orginal modellen också? Tudor snowflake är ju bra mycket dyrare nu än för 3 år sedan?
Longines legend diver är väl en liknande historia? Spekulerar bara

Kan inte tex reissues påvärka priset på orginal modellen också? Tudor snowflake är ju bra mycket dyrare nu än för 3 år sedan?
Longines legend diver är väl en liknande historia? Spekulerar bara
Det är nog snarare så att vintagehypen generellt drivit upp priserna.
Reissues/homager är en naturlig konsekvens av denna hype.
My 2 cents.

Så är det nog, har ingen aning igentligen
Egentligen vet jag inte heller något och resonemanget är lite OT för tråden. Men man kan nog tänka sig att det finns en mindre korsbefruktning mellan homager och originalen. Många spottar på homager, snobbar som de är, men sådana driver ju fram fler entusiaster och skapar större intresse för originalen.

Grymt fin!
Det gäller ju att lista ut vilken modell som är precis påväg att sticka i pris och sen köpa! :) eller så köper man det man gillar o hoppas på det bästa. Jag satsar på en blandning mellan de två!

Det ultimata vore att hitta en formel där man knappar in lite olika parametrar för att sen få ut ett slutvärde...

att hitta en klocka man verkligen gillar för rätt pris är ju oftast en utmaning där flera planeter skall korsa varandra samtidigt :angel: , om sedan monetära värdet dessutom följer med eller överträffar generella klock-konjunkturen så öppnas ju möjligheten att byta klocka om det behovet uppkommer, ser detta som ett bra sätt att bryta vissa barriärer vid köp; ursprungsinvesteringen var ju bara xx kr o_O.
Det roliga med värdestegringen är ju dessutom att det finns lite bonus för dom som gillat klockor i många år och har med sig lite insatser i klocklådan.
Angående att få äga dom mest åtråvärda och dyraste klockorna; jag ser det nästan som en begränsning om en klocka närmar sig ett värde på typ 50´sek, väljer medvetet annat roligt på handleden vid tillfällen omvärlden eller omdömet skulle kunna svika :happyhappy:...
Det är ju då som klockan får vandra vidare till instagram/kassaskåpsgubbarna, :cigar:.
En fråga som många förmodligen funderar på när dom kikar i sin klocklåda idag angående värdet är ju att; om min värdering av en klocka är lägre än marknadens så kanske jag skall sälja och återinvestera i en som jag känner är mera rätt.
edit: ändrade värdet när jag blir lite nojjig till 50´:happyhappy:

Senast ändrad:
Nån kändis köper en relativt rutten klocka, med åren tas det massa bilder av denne och exponeras världen runt. Så kommer en hyperaktuell mediakåt influencer och påpekar detta och helt plötsligt blir gammalt skräp det hottaste som finns. Säljs sedan för hutlösa priser helt uppåt väggarna till superrika människor med mer pengar än de har vett att spendera.
”Nån kändis” = Paul Newman
”rutten klocka”/”gammalt skräp” = Rolex Daytona
”hyperaktuell mediakåt influencer”=italienska klockentusiaster typ Mondani eller Goldberger

Eller har du fler exempel? ;)

Tillbaka
Topp