TNT
Basic
Jag köpte nyss en äldre JLC memovox från ca 1969, kanske 1970, och funderar givetvis på om jag gjort ett kap eller betalat alldeles för mycket. Med klockan är jag helt nöjd, men man funderar alltid. Det slog mig då att jag egentligen inte kan särskilt mycket i fråga om värdering av äldre klockor och det finns många trådar och - kanske framförallt - långa trådar med frågor om vad vissa klockor är värda, men ingen (vad jag kan hitta) om hur man värderar vintageklockor. Kanske blir den här tråden kortlivad, men förhoppningsvis finns det något jag kan lära mig.
Vissa saker framstår som mer eller mindre självklara, tex. att marknaden styr (tillgång och efterfrågan) och att klockor givetvis bara är värda det någon är villig att betala. Men det vore ändå intressant att veta om det finns några mer bakomliggande karaktärsdrag hos klockor som gör dem mer eller mindre eftertraktade.
Jag kan tänka mig att följande punkter är viktiga. Följdfrågan blir sedan hur de vägs mot varandra.
- Vad har tidigare klockor sålts för.
- Hur vanlig är klockan? (hur många tillverkades och hur många finns kvar).
- Udda detaljer (ex röd text, en prick, logga kl 9 istället för 12, ädelstenar på tavlan)
- Skick
- Utseende färg och design utifrån vad som efterfrågas idag.
- Material
- Originaldelar
Lite långt intro, men hur värderar ni klockor och vad väger ni in?
________
Lite mer bakgrund till frågan. Memovoxen jag köpte (E874) tillverkades bara i 550 exemplar (värdehöjare?), alla delar verkar vara original (värdehöjare?), den tillverkades bara som guldpläterad - eller ska det vara goldfilled (värdesänkare?). Det har inte sålts några likadana de senaste 5-10 åren (vad jag kan hitta) men däremot andra guldpläterade memovoxar. Hur skulle ni gå tillväga för att avgöra värdet?
Vissa saker framstår som mer eller mindre självklara, tex. att marknaden styr (tillgång och efterfrågan) och att klockor givetvis bara är värda det någon är villig att betala. Men det vore ändå intressant att veta om det finns några mer bakomliggande karaktärsdrag hos klockor som gör dem mer eller mindre eftertraktade.
Jag kan tänka mig att följande punkter är viktiga. Följdfrågan blir sedan hur de vägs mot varandra.
- Vad har tidigare klockor sålts för.
- Hur vanlig är klockan? (hur många tillverkades och hur många finns kvar).
- Udda detaljer (ex röd text, en prick, logga kl 9 istället för 12, ädelstenar på tavlan)
- Skick
- Utseende färg och design utifrån vad som efterfrågas idag.
- Material
- Originaldelar
Lite långt intro, men hur värderar ni klockor och vad väger ni in?
________
Lite mer bakgrund till frågan. Memovoxen jag köpte (E874) tillverkades bara i 550 exemplar (värdehöjare?), alla delar verkar vara original (värdehöjare?), den tillverkades bara som guldpläterad - eller ska det vara goldfilled (värdesänkare?). Det har inte sålts några likadana de senaste 5-10 åren (vad jag kan hitta) men däremot andra guldpläterade memovoxar. Hur skulle ni gå tillväga för att avgöra värdet?