• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur vet man om en klocka är ORIGINAL och inte en COUNTERFEIT?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mitt första inlägg på klocksnack.se. Hello There!

Ska rakt av erkänna att jag inte använt armbandsklocka på över 20 år mest beroende på att jag inte vill styras av tiden. Åtminstone inte när jag lämnat min fastighet. Hemma har jag däremot ett dussin radiokontrollerade klockor som år efter år exakt visar rätt tid på sekunden vilket funkar perfekt för mig som vill följa radio- och tv utsändningar när jag är hemma. Har faktiskt aldrig riktigt fattat varför inte en klocktillverkare kan tillverka ett analogt armbandsur som alltid visar rätt tid utan att man måste justera den var- och varannan månad eller år? Men det är säkert jag som haft otur men de klockor jag köpt under åren.

Har ärvt några gamla Rolex och Omega armbandsur som jag är stolt ägare till men som troligen får följa med mig i graven då jag inte använder dom. Men jag har faktiskt börjat snegla på att köpa ett nytt armbandsur - en SEIKO. Ett märke jag köpte mitt första ur taxfree på Gran Canaria gissningsvis på 60- eller tidigt 70-talet.

Problemet är väl idag år 2020 att man inte till 100% kan veta att man verkligen får ett original ur eller en counterfeit (förfalskning). Visst, går man till en auktoriserad butik i Sverige typ Stjärnurmakarna eller Klockmagasinet (enbart postorder med tveksamt omdöme) så är väl sannolikheten ganska stor att man inte får en counterfeit. Men problemet är att Stjärnurmakarna bara tar in en väldigt väldigt liten del av alla klockor som SEIKO tillverkar. Klockmagasinet å sin sida är väl ett tveksamt inköpsställe enl Trustpilot.

Går man ut på nätet och letar så är det ju lätt att hamna på WISH.COM som har den fördelen att allt skickas tullat. momsat och klart så man ska slippa PostNords ockeravgifter. Nackdelen med WISH är att med stor sannolikhet är 100% av alla SEIKO som ligger på den sajten just är förfalskningar (counterfeits).

Har bl a letat efter SEIKO SGF204/SGF206 som enl mig har ett klassiskt armbandsurutseende och som inte lurar omgivningen att jag skulle vara någon sportbög, vilket jag definitivt INTE är.

Problemet med SEIKO SGF204 alt SEIKO SGF206 är att den inte säljs i Sverige längre. Däremot säljs den via ett flertal handlare i NordAmerike på EBAY men hur vet man att man får ett original? Likaså dyker den upp "då och då" på svenska Tradera och Blocket men även där är ju problemet att veta om det är ett original eller counterfeit? Får man reda på resp klockors vikter skulle man möjligen kunna gå efter dessa förutsatt att man har en våg som väger hyfsat noga på tiondelar och hundradelar. Men detta förutsätter å andra sidan att inte tillverkaren ändrar produktionen så att vikten på klockan ändras med åren. Att gå på tillverkningsnummret är ju inte aktuellt gentemot ett världsomspännande multinationellt företag.

Några åsikter om mitt filosoferande en solig februaridag nådens år 2020?

(Lägger inte upp någon länk till Ebay som säljer SEIKO SGF204/SGF206 då jag inte är säker på äktheten samt att jag inte vill bidra med otillbörlig reklam)

På en så billig klocka kan det väl nästan spela mindre roll, om man ska svara tråkigt ;) Du verkar omedveten om att det finns armbandsur som är radiosynkade (och har funnits ganska länge) så jag skulle tipsa dig om att titta på Citizens utbud då dom har många modeller som inte är speciellt sportiga. Ur & Penn är auktoriserade Citizen handlare i Sverige. Junghans var först med att göra ett armbandsur med radiosynk och dom har fortfarande ett bra utbud, dock ingen auktoriserad handlare i Sverige. Både Citizen och Casio gör många radiosynkade klockor som dessutom är ljusdrivna, då slipper du byta batteri också.

Ser ju roligt ut dock...
5CA1DB4B-1C4E-4E84-83E7-CDF10AA0D4F2.jpeg

Har trådskaparen tänkt stanna hemma nu när armbandsur ska införskaffas?
Är det Coronaviruset eller är det helt enkelt så att han bestämt sig för att bli eremit?

Verkar konstigt att inte bry sig om tiden när man är ute, men hemma i köket, ja då jävlar ska vi ha koll på tiden...som man bara vill bli styrd av i hemmet.

Nåja, Ur&Penn verkade ju ha något som passar.

Omega och diverse skräp behöver inte följa trådskaparen i graven. Han kan ju Lotta ut dom på forumet.

En sportbög i mina ögon är en individ som har sport som huvudintresse och som går runt i klockor ex dykarur. Själv kan jag sträcka mig till rally och att trampa MTB. :happyhappy:

Själv gillar jag den betydligt mer klassiska stilen typ nedanstående.
seiko-herrklocka-3.png
De där känns inte så sportbögiga helt klart. De känns mer så där allmänt kittlande kontorsbögiga.

Om du vill ha en klocka som visar tiden exakt så tycker jag att du köper en Seiko Astron. Det är dessutom en Seiko, vilket du verkar gilla. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp