• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur viktig är clibern vid ert klockköp?

Riccie

Cartier
2-Faktor
Hur mycket bryr ni om vilken clibern som sitter i klockan ni tänker köpa? tänker mest på tidhållighet, service möjlighet, utseende!?
Det är ju en djungel med olika calibers och bas calibers och inte alltid lätt att veta hur bra prestanda en vis caliber har.
//Richard
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Inte alls.
Jag vet att klockorna jag köper har kvalité även om ena är 50 bast snart.
Det är ganska jobbigt dock att ställa en DayDate utan quickset, men det är lite charm med :)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Viktigaste för mig är att den håller tiden. Min förra PO höll konstant tiden med -1s/dag, det är i mina ögon bra skit. Sen att urverket var riktigt snyggt också gjorde inte saken sämre.
 

Riccie

Cartier
2-Faktor
hmm intressant verkar som ni som svarat hittills har inhouse calibers av hög kvalitet vilket jag gillar -:) men hur är det för de som har klockor med t.ex ETA eller SW calibers vet att dessa finns i olika "klasser" men hur vet t.ex vilken "klass" ett ETA caliber har i t.ex ett Oris eller Longines ur? även t.ex MAURICE LACROIX, TAG Hauer t.ex har väl inte inhouse i alla sina ur?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Verket spelar i allra högsta grad roll för mig. Det är där - enligt min mening - hantverket sitter (i de fall man kan prata om hantverk). Och det är ju trots allt urverket som själva klockan handlar om (tidsvisning). Naturligtvis ligger det ibland otroligt mycket hantverk i boett, tavla och armband också. Plus att design som sådan (färg, form, funktion) också är ett hantverk. Men så länge jag tänker på en klocka som något som ska visa tid, så spelar verket främsta rollen. Om det mer handlar om en accessoar, så kanske jag kan tänka annorlunda. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.
 

JayJay

Rolex
Det är klart att det spelar roll. Man vill ju ha valuta för pengarna. Övervägde länge en IWC 3239 men gick i slutändan på en Rolex. Mkt på grund av just urverket... o då är det ändå inget fel på ETA 2892 men i prisklassen 50k+ vill i a f jag ha antingen in house eller ngt spännande typ som i S&S Royal Capital.
 

Mr Chance

Kalmar
Två olika scenarier.

På en dyrare klocka (ja, jag vet att det är subjektivt men säg över 35k) så spelar verket stor roll. Ja kan inte tänka mig att betala sådana pengar för en klocka med ett standard ETA-verk i, då behöver det vara bearbetat eller helst inhouse.

På billigare klockor (ja, jag vet... men säg under 15k) spelar det mindre roll, då är det annat som överväger, exempelvis modellens historia, estetik och annat.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Två olika scenarier.

På en dyrare klocka (ja, jag vet att det är subjektivt men säg över 35k) så spelar verket stor roll. Ja kan inte tänka mig att betala sådana pengar för en klocka med ett standard ETA-verk i, då behöver det vara bearbetat eller helst inhouse.

På billigare klockor (ja, jag vet... men säg under 15k) spelar det mindre roll, då är det annat som överväger, exempelvis modellens historia, estetik och annat.

Skulle nästan gå ett steg längre och säga att det är en fördel om billigare klockor har enklare verk! Lite trist när ur kostar mer att serva än att köpa.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Inte så stor roll vad det är, bara den går någorlunda korrekt. Det viktiga är klockans utseende.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Två olika scenarier.

På en dyrare klocka (ja, jag vet att det är subjektivt men säg över 35k) så spelar verket stor roll. Ja kan inte tänka mig att betala sådana pengar för en klocka med ett standard ETA-verk i, då behöver det vara bearbetat eller helst inhouse.

På billigare klockor (ja, jag vet... men säg under 15k) spelar det mindre roll, då är det annat som överväger, exempelvis modellens historia, estetik och annat.
+1 på det!:)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Urverket är det som är intressant, är helt ointresserad av smycken och har inte klockor för att det är ett smycke utan för mekanikens (och tidvisningens) skull.

Det skall vara in-house, annars är det bara som att köpa en kit-car med en motor från en Ford Scorpio.
 
Spelar inte såå stor roll för mig personligen, jag köper klockan som en helhet med fokus på designen och märkets historia osv, har inget emot att betala premiumpriser för klockor med ETA osv...

Några av mina favoritmärken typ, panerai, B&R, hublot har typ ETA eller liknande och som klockor är dom bra mycket roligare än många med mycket creddigare verk...och det är för mig värt att betala för...

Och in-house är inte alltid synonymt med bättre, även premium tillverkare som AP och Patek har kända problem med sina, patek t.ex har kända fel med datumväxlingen på sina verk som sitter i Aquanaut och nautulus, och AP har problem med att dom kan gå för fort och det gäller verken i 15300, 15400, Divern osv...
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Jag ser lika mycket till innehållet i klockan. In-house / ej som designen. För mig är det ett viktigt samspel för att skapa intresse.
Kan sitta och läsa spaltmeter om verken efter att jag har fastnat för designen.
Det är det som skapat tjusningen i det hela...

Självklart beror det på pris.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Spelar inte såå stor roll för mig personligen, jag köper klockan som en helhet med fokus på designen och märkets historia osv, har inget emot att betala premiumpriser för klockor med ETA osv...

Några av mina favoritmärken typ, panerai, B&R, hublot har typ ETA eller liknande och som klockor är dom bra mycket roligare än många med mycket creddigare verk...och det är för mig värt att betala för...

Och in-house är inte alltid synonymt med bättre, även premium tillverkare som AP och Patek har kända problem med sina, patek t.ex har kända fel med datumväxlingen på sina verk som sitter i Aquanaut och nautulus, och AP har problem med att dom kan gå för fort och det gäller verken i 15300, 15400, Divern osv...
What he said
 

fc2

Rolex
Verket spelar i allra högsta grad roll för mig. Det är där - enligt min mening - hantverket sitter (i de fall man kan prata om hantverk). Och det är ju trots allt urverket som själva klockan handlar om (tidsvisning). ...

+1. Urverket är A och O för mig men sedan kanske jag är mer nörd än många andra. Jag har köpt klockor som är slitna, överpolerade och med fula tavlor enbart för urverket. Vad som sedan gör ett urverk bra är en helt annan diskussion och en som kräver en egen forumdel.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
För mig är det yttre - designen, materialen, kvalitetskänslan, varumärket och historien viktigast. Samtidigt är kvalitén på verket nästan alltid i paritet med resten hos de flesta seriösa tillverkare. Jag ser inte Inhouse-verk som någon klar fördel då det i nästan alla fall medför dyrare och omständigare service där klockan ofta måste skickas utomlands. Även reservdelar är svårare att få tag på.
Trots allt, ett Valjoux 7750 eller Lemania 5100 är duktiga beprövade tåliga kronograf-traktorverk som bara går och går och ändå blir tillsnyggade och förbättrade av de tillverkare jag uppskattar. Lika så är 2892:an ett riktigt bra verk som alla urmakare kan serva och de håller tiden precis lika bra som vilket bättre inhouse verk. Sedan finns det ju olika nivåer/"grade" av verken som jag tycker är relevant att titta på så att inte klocktillverkarna snålar där.
 

fc2

Rolex
Något jag inte klarar av är modulkronografer såsom i vissa Speedmaster eller i AP ROO chrono. Det känns som ett trick för att kapa kostnader och inget annat.
 

Riccie

Cartier
2-Faktor
Härligt med alla åsikter, håller själv på helheten men som gammal järnvägare är tidhållighet rätt så kritisk punkt. (Ooch tur det inte är ett forum om järnväg. :))
man får vad betalar....
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det är klart att det spelar roll. Man vill ju ha valuta för pengarna. Övervägde länge en IWC 3239 men gick i slutändan på en Rolex. Mkt på grund av just urverket... o då är det ändå inget fel på ETA 2892 men i prisklassen 50k+ vill i a f jag ha antingen in house eller ngt spännande typ som i S&S Royal Capital.
Jag har precis själv börjat fundera på IWC 3239 vs Rolex 114060. Men den där vita Ingy-tavlan väger just nu tungt oavsett vad som sitter innanför skalet... Vi får väl se hur många gånger jag hinner ändra mig :)
 
ETA/Sellita verk som modifieras och kallas "In-House Manufacture" får mig att kräkas.
"In House" per definition är att ett verk byggs från grunden i en och samma byggnad/Företag, likaså resten av klockan.

Jag har otroligt svårt att betala mer än kring 25k för ett ETA verk, då jag vet att allt över det, oavsett hur fint finisherade, är ett överpris i mina ögon.
Visst, de är arbetshästar till verk, men de är ingen finess eller "hög" kvalité dem om man jämför med annat.
ETA/Valjoux 7750 får mig att må illa av hur tråkigt och illa byggt verket egentligen är i jämförelse med ett 2892 med kronografmodul, och samtidigt hittas i klockor kring 50k klassen, om inte högre...

Kort och gott; Verket är för mig kring 60% av beslutet.
Motivation: Det spelar ingen roll hur snygg klockan är, krånglar verket så ledsnar man på klockan, simple as that. Oavsett prisklass.

Vill man ha BRA kronografverk och letar nytt, kika på Omegas 9300 serie, JLC's kronografer har alltid varit bra, Rolex Daytonaverk är väldigt bra (Det nya, In-House verket) Lange's kronografer är väldigt bra också.
Letar du vintage, leta efter Lemania 321 verket, väldigt utbrett och extremt välbyggt verk.
Undvik: Valjoux 72, höll tiden rätt dåligt, gick ofta sönder, inte speciellt välkonstruerad i jämförelse med Lemania 321.

Av denna anledning går tyvärr många IWC bort för mig, då Ingeniuer allt som oftast har ETA-Verk (Vågar inte säga alla eftersom jag inte är 100% insatt i IWC, men vet att de flesta har det.) och ligger kring 40k+...

Således så är Longines några av de mest prisvärda klockorna på markaden, då de har ETA-verk och man kan hitta en kronograf som antingen är 7750 (Trikompax) eller ett 2892 med en kronografmodul (Duokompax) för under 25k NYA, även vanliga automater med 2892 eller 2824 för 10-15k, vilket enligt mig är precis den prisklass som ETA-verk ska ligga på

Ett annat exempel på saker som är konstigt gjorta är t ex. Panerai, som ofta använder kronografverk, så som ETA/Valjoux 7750, i klockor som inte ens har kronograf. Detta stör mig något otroligt, men är en ytterst personlig åsikt. (Exempel är PAM00048)
 

fc2

Rolex
...
Vill man ha BRA kronografverk och letar nytt, kika på Omegas 9300 serie, JLC's kronografer har alltid varit bra, Rolex Daytonaverk är väldigt bra (Det nya, In-House verket) Lange's kronografer är väldigt bra också.
Letar du vintage, leta efter Lemania 321 verket, väldigt utbrett och extremt välbyggt verk.
Undvik: Valjoux 72, höll tiden rätt dåligt, gick ofta sönder, inte speciellt välkonstruerad i jämförelse med Lemania 321.
...

Oj, här kommer du få mothugg, inte från mig men tror många som sitter med V. 72-klockor känner sig orättvist träffade. Personligen har jag ingen erfarenhet av V. 72 men väl Lemania 2310 (Omega 321) och det är mitt absoluta favoritverk. Går och går och går och jag börjar förstå varför den klarade NASA's tester så galant. Jag har läst att V. 72 ibland kan vara lite känslig men som sagt det är inget jag kan styrka med egen erfarenhet.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är V 7750 bra eller dåligt?! Sitter precis och kollar lite kronografer och vill ju inte köpa något som inte är bra.
 
"Bra" är en definitionsfråga, men det är inte ett estetiskt snyggt verk, det bygger hyffsat mycket på höjden, drar endast upp åt ena hållet och har en väldigt krånglig datummekanism och är inte gjort med speciellt mycket omsorg enligt mig.
Men det är bara min åsikt, som urmakarstudent.
 

fc2

Rolex
Mitt intryck av V. 7750 är att stort fokus under utvecklingsarbetet var att ta fram ett verk som skulle vara billigt att producera, och som skulle vara möjligt att producera i stora mängder. Vet inte hur sant detta är men det är den känsla jag fått. Sedan ska de väl ha cred för att de kan producera en kronograf som är billig och som ger folk en chans att få en mekanisk kronograf utan att lägga jättesummor. Jag skulle ha svårt att betala mycket pengar för en klocka som har samma verk som en som kostar en femtedel, men det är kanske bara jag?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Beror på vad den kostar, en dyrare klocka så spelar det stor roll. Verket är endå det mest intressanta med en klocka. Men billigare, låt säga under 40000 (allt är relativt så om man kan säga att 40' är billigt eller inte är en annan fråga) så är det inte så vidare viktigt så länge det ett bra ETA eller SW verk i den.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har sneglat lite åt en ny Longines där ju priset är överkomligt. Har också tittat på Tudor 79160 och 79260, de har 7750 men varierar väldigt i pris ca 20'-40' på Chrono24, finns det några modeller/årgångar där med bättre urverk?

Nåväl, annars finns det ju alltid någon Speedy till salu
 
Topp