• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur viktigt är helheten när du handlar?

BOTL

Panerai
Jag undrar lite hur ni som haft lite exklusivare(25+) klockor resonerar vis köp av en klocka från ett företag?

Jag har förstått att man kan beställa klockor på nätet, både inom Sverige och från utlandet.

Jag tänker på aspekter som frakt och eventuellt strul som reklamationer och garantiärenden?

Om man måste reglera storleken på länken för oss som inte kan göra det själv?

När något går sönder efter ett tag och man behöver nyttja Garantin, läste om jag minns rätt att vissa AD tar betalt för att nyttja världsgarantin.

Jag värdesätter också möjligheten till en personlig säljare och ibland( oftast) tycker jag det är värt att betala några procent mer och få ett tryggare ägande (service och garanti).

Tacksam för ers åsikter.


Ben Bockbrännarbolmers
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Jag försöker i största möjliga mån köpa nya klockor ifrån AD, då den servicen och bekvämligheten kan vara värt att betala lite extra för. Har man goda kontakter kan man dessutom göra det till ett bra pris.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köper allt via distans även om det kan pirra i magen innan paketet landat. Price before pleasure. Sen finns ju det jag vill ha sällan i (lokal) butik vilket gör att jag egentligen inte ens har valet.
 

Anfield

Panerai
Tillfället gör oftast tjuven, blir olika från gång till gång. viktigt att rätt papper är med Rolexen :)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Nytt hade nog jag i dagsläget valt att handla hos AD för just de anledningarna du själv nämner; justering, enklare reparationer/koll & även känslan. Uret eller annan "gråhandlare" - svensk eller europeisk - hade jag nog undvikit.

Nu köper jag ju bara gammalt "skit", och där finns ju alltid forum att handla ifrån! ;)

Lycka till i din jakt på "din" klocka. Mitt tips ör dock att handa bättre begagnat av någon pålitlig forum-räv! För det komme rinte att bli din livs keeper, det har nog f-n ingen lyckats med... :D
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Köpt mest online, men även från AD.
Jag har inte upplevt några problem med att få länk o s v justerad, men givetvis ibland fått betala lite för arbetet.
Avseende garanti har jag aldrig haft problem här heller, men fått betala frakt av klockan (vilket man nog egentligen inte skall behöva).
Det här har diskuterats mycket tidigare, så kolla gamla inlägg också.
Lycka till!
 

BOTL

Panerai
Nytt hade nog jag i dagsläget valt att handla hos AD för just de anledningarna du själv nämner; justering, enklare reparationer/koll & även känslan. Uret eller annan "gråhandlare" - svensk eller europeisk - hade jag nog undvikit.

Nu köper jag ju bara gammalt "skit", och där finns ju alltid forum att handla ifrån! ;)

Lycka till i din jakt på "din" klocka. Mitt tips ör dock att handa bättre begagnat av någon pålitlig forum-räv! För det komme rinte att bli din livs keeper, det har nog f-n ingen lyckats med... :D

Anses uret.se vara en gråhandlare?

Begagnat hade ju varit riktigt skönt men jag har inte hittat något tillräckligt ny med all papper och historik. Enda som var aktuellt var en klocka som var några månader gammal men 1200 kr billigare än vad ny kostar på uret.se


Ben Bockbrännarbolmers
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Allt köps på nätet eller på annan plats under semester, det jag vill ha finns inte att köpa i Sverige.
 
Jag testat lite av varje dvs handlat nytt av AD, gråhandlare och privatpers, samt även begagnat via dessa tre kanaler.

Haft ett garantiärende på ett nyköp via gråhandlare (löste sig utan problem) och en problem med felaktig beskrivning av beg klocka via gråhandlare (löste sig också ganska smidigt).

Det finns bra säljare i alla de tre kategorierna, men även rötägg så det klassiska rådet står sig - gör affär med någon som du känner du kan lita på. Min erfarenhet är att begagnat är lite knepigare med tanke på beskrivning av skick och att bilder kan försköna/förfula. För mig är det därför en stor fördel att inte göra begagnatköp på distans utan face-to-face oavsett vilken kategori säljaren tillhör.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Får jag fråga vad som inte finns, alltid kul att lära sig mer.


Ben Bockbrännarbolmers
Orient, Orient Star och Royal Orient. Varav vissa Orientmodeller enbart går att köpa i Japan och Brasilien. Vissa Orient Starmodeller kan enbart köpas i Japan och samtliga Royal Orient kan enbart köpas i Japan :)
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Förklara gärna varför om det är ok, säljer de en helt ny klocka med alla papper osv så är det bra att veta vart det brister.


Ben Bockbrännarbolmers
Jag tycker inte det känns bra, de små slantar man sparar, du vet inte vilken väg uret färdats dit, dvs den kommer från någon firma som uret handlar den från, men var i världen vet man inte förän den väl dykt upp. Eller om plast och allt kommer finnas kvar när den kommer, eller vilka som fingrat på den innan, det är gråhandel. Det ger ingen skön känsla i magen, AD som finns tillgängliga är oslagbara eftersom du sedan har en relation till butiken och de kommer garanterat ta 100% ansvar för det ur de sålt. Kortfattat så är det väl ungefär så det ligger till...
 

Sten

Cartier
nog klassas det som gråhandel men är den olaglig ?

Fel att använda ordet laglig där men kom inte på nåt bättre - därav situationstecknen på "laglig".
Min AD sa att han inte får sälja Rolex över landsgränsen (alltså typ att skicka en Rolex utomlands), han fick heller inte göra reklam i en tidning i utlandet eftersom det inte tillhörde hans geografiska område. Nu säljer väl åtminstone Uret Rolex i hela norden, så huruvida det står till med detta som min AD berättade vet jag inte. Men jag tycker han borde har bra koll...
 

Jonas.76

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Köpte en klocka från gråhandlare (större svensk), när jag lämnade in klockan för länkjustering krånglade en loka urmakare till det. Bl.a. länkskruvar blev skadade.

Jag kontaktade gråhandlarn där jag först köpt klockan, de tog in klockan o fick sända den vidare till generalagenten i Sverige som fixade och återställde klockan till nyskick.

Allt utan kostnad för mig!
 
AD känns ju som det mest vettiga utifrån vad som tidigare nämnts. Gråhandlare så riskerar man ju att få en klocka skickad från Hong Kong eller något annat ställe långt borta. Med det sagt så hade det ju kanske varit billigare att beställa den direkt därifrån via chrono24, men en ganska stor risk känner jag. Antingen köpa begagnad av någon du litar på eller från AD känns bäst och mest rätt.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Egentligen lite OT, men jag har jobbat med "gråhandel", av MC. Det var aldrig -och då menar jag aldrig- några bekymmer med garantier och sådant.

De vi köpte hojarna av hade ett väl fungerade servicenät, och de gav oss god support.
Enda nackdelen jag kan se för våra dåvarande kunder var att en del saker kunde ta lite längre tid att reda ut, i och med att vi behövde bolla med Nederländerna. Kan väl tillägga att vi hade en fysisk butik (den är kvar), så kunderna kom i de flesta fallen in till oss och handlade.

Det som var sämst med verksamheten var den vansinniga smutskastning vi utsattes för från både AD's och AD:nas kunder.
Det var allt ifrån att vi beskrevs som knappt lagliga till att inga garantier gällde.

Ett jävla gnäll helt enkelt.

Jag kan tycka att så länge man känner ett förtroende för säljaren och är medveten om vilka för- och nackdelar det finns med olika typer av affärer så är det upp till var och en hur man handlar.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Fel att använda ordet laglig där men kom inte på nåt bättre - därav situationstecknen på "laglig".
Min AD sa att han inte får sälja Rolex över landsgränsen (alltså typ att skicka en Rolex utomlands), han fick heller inte göra reklam i en tidning i utlandet eftersom det inte tillhörde hans geografiska område. Nu säljer väl åtminstone Uret Rolex i hela norden, så huruvida det står till med detta som min AD berättade vet jag inte. Men jag tycker han borde har bra koll...
Förstår. Ser dock inte hur de kan förbjudas sälja som de vill, de köper väl inte in från rolex?
Oavsett var klockan köps eller säljs kommer den från samma fabrik i Schweiz
 

BOTL

Panerai
Många bra aspekter ni tar upp som för oss okunniga i klockvärlden eller i alla fall mig är skönt att få höra mer om.
Om det är som nämnts innan att garanti hos en AD (Authorized Dealer gissar jag att det betyder?) är inga som helst problem till skillnad mot näthandel så självklart värdesätter jag det, väldigt mycket. Men tex en Rolex Deep Sea på uret mot Nymans skiljer det 7000. Ganska mycket pengar enligt mig., men finns möjligheten att pruta ett par tusenlappar så gynnar jag mycket hellre ett Svenskt företag med anställda som tänker långsiktigt.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Många bra aspekter ni tar upp som för oss okunniga i klockvärlden eller i alla fall mig är skönt att få höra mer om.
Om det är som nämnts innan att garanti hos en AD (Authorized Dealer gissar jag att det betyder?) är inga som helst problem till skillnad mot näthandel så självklart värdesätter jag det, väldigt mycket. Men tex en Rolex Deep Sea på uret mot Nymans skiljer det 7000. Ganska mycket pengar enligt mig., men finns möjligheten att pruta ett par tusenlappar så gynnar jag mycket hellre ett Svenskt företag med anställda som tänker långsiktigt.

7000 är ju ingenting i sammanhanget. Snacka med Nymans (eller någon annan AD för den delen) så ska det nog lösa sig.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tror det som det snackas om som olagligt är "parallel-import". Om märkesprodukter importeras utanför EU-gränsen (gäller nya produkter) och sedan säljs på den Europeiska marknaden så räknas det som prisdumpning och är inte tillåtet. Att importera/köpa från en AD inom europa och sedan sälja dessa vidare bör inte vara olagligt. Dock finns ju risken att den AD´n som säljer förlorar sin licens att sälja t.ex. Rolex.
Mediamarkt i Sverige säljer ju/väl? tyska elektronikprodukter?! Vilket är ok.
Dock så är det inte tillåtet att köpa in Nikeskor från Kina och sälja dessa i Sverige.

Så har jag förstått det iaf, men jag kan ha fel...
 

GurraG

Cartier
Det mesta har nog redan varit uppe i tråden men som dom flesta andra har jag både handlat av AD, av gråhandlare, och vintage på eBay. Visst är det alltid trevligare att handla av AD i en butik med serviceinriktad personal men i slutändan handlar det om pris för mig iallafall. Kan jag spara 30-40-50% av priset genom att handla från en stor gråhandlare jag litar på som t.ex. JomaShop så gör jag det. Som nämns kan garantiärenden ta lite längre tid men gråhandlarna är minst lika måna om sitt rykte som AD, kanske till och med mer eftersom dom inte kan luta sig mot fabrikanten och det helt enkelt vore katastrofalt för dom om dom fick rykte att inte hantera garantierna, det är ju i princip det enda som skiljer sig...

Summa summarum, köp säljaren före du köper produkten. Gäller lika mycke' på fysiska butiker, företag online, företag på eBay eller privatpersoner på eBay.
 
Topp