• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur vill du ha dina kronografer 1-2-3 register, eller fler?

Erik Z

Omega
3-6-9
perfektion:

2kTKcs6.jpg


oQJwBi2.jpg
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Inga förespråkare för 6-12 typ IWC portugiese?
6-9-12 är väl normalt det som retar mitt öga mest.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Helt med dig där. Samma på tvåregisters där storleken på registren är väldigt avgörande.

Kontentan är väl att alla varianter kan funka. Det är när man får balansen fel som det sticker i ögonen. Speedmaster Reduced är väl bästa exemplet, så lik PRO-tavlan men så ful.
sidebysidesm-jpg.205913
 

Ronnie

Rolex
Den här trasiga gamla klockan är kronografperfektion för mig.
- Urtavlan i den varma färgen med fullständig symmetri.
- Händerna! Riktigt den där formen ser man aldrig nånstans. Möjligen på några gamla fickur, men jag har inte sett exakt samma. Nån som känner igen handformen från nån annan klocka?
- Guldboett med lagom raka bandhorn som passar diametern perfekt. Smakfullt rejäla knappar och krona.

För mig ser det ut som kronografernas arketyp perfekt materialiserad direkt ur etern och ändå har jag aldrig sett något annat exemplar eller ens någon annan klocka som ens nästan liknar den. Kan det vara en ovanligt lyckad frankenwatch?
Jag håller Abercrombie under sträng bevakning på eBay, men har inga stora förhoppningar om att en likadan någonsin ska dyka upp.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Viktigast för mig är nog åldern, jag gillar äldre kronografer. Här två från sent 40-tal.
fb010eb6-36a4-405e-9ee9-dea9582020c3-jpeg.827818

48bb0d66-716e-48a5-acee-d72e0dc2a2fe-jpeg.779470

Men, så gillar jag även 70-talet och skapelser som denna.
d9136ff7-1f8a-4b75-babb-34c18ae612f2-jpeg.804244
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
3-6-9 är såklart bäst!
IMG_20180609_081918241.jpg


Vill dock slå ett slag för många kvartskronografer där ute. 2-6-10!
Nedan bild på pålitlig beater-Tissot. (Har inga bilder på min egen så bjuder på internetbild)
Screenshot_20180614-110302~2.png
 
Topp