• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur visste man vilken tid man skulle ställa in klockan (armbandsuret) på förr i tiden?

Kessler

Rolex
2-Faktor
Har ju funnits massa olika sätt att mäta tid genom historien. Men tänkte på att efter första världskriget så blev det ju väldigt populärt med armbandsur för män. Fanns för kvinnor innan men tänkte att vi fokuserar på typ 1920-1950. Antar att det finns många medlemmar här som levde på 50-talet t.ex. Jag växte upp på 90-talet. Var väl typ text TV man gick efter då?

Om man glömt dra upp sitt mekaniska ur. Vart vände man sig för att veta exakt vad klockan var? Eller om ens klocka gick 5min för fort per dag osv. Om man ville ändra datum var det ju köpa dagens tidning som gällde innan man skapade klockor som kunde byta själv.
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Oj! Trodde inte att fröken ur funnits sen 1916. Trodde det kom runt typ 1950. Då blev ju tråden typ onödig. Så klockorna på tågstationerna ställdes alltså om? Eller gick de alltid rätt?
Jag har inte koll på exakt hur rutinerna såg ut men jag antar att man synkade mot en mer precis klocka ett antal gånger per dag för att säkerställa att man alltid hade korrekt tid och att många i sin tur ställde sina klockor efter det.

@MaBr var så vänlig och förklarade i en diskussion kring sin Mondaine stop2go att dessa klockor även stannade till ett par sekunder vid varje hel minut för att underlätta för den som ville ställa den egna klockan efter samma tid om jag nu minns rätt.
 

David

Bödeln
@MaBr var så vänlig och förklarade i en diskussion kring sin Mondaine stop2go att dessa klockor även stannade till ett par sekunder vid varje hel minut för att underlätta för den som ville ställa den egna klockan efter samma tid om jag nu minns rätt.

Bara i Schweiz, inte i Sverige.

Minutvisarna synkroniseras med en elektrisk signal. Sekundvisaren är helt frikopplad och går ett varv på ca 58.5 sekunder för att den alltid ska vara ”ikapp” och därmed (trots eventuella avvikelser) kunna starta igen på noll när minutvisaren stegar.

EDIT: sen på den :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
nej det var en rent teknisk lösning för att elektroniskt synka alla tågstationers klockor i hela schweiz varje helminut (via telelinor). :)

Bara i Schweiz, inte i Sverige.

Minutvisarna synkroniseras med en elektrisk signal. Sekundvisaren är helt frikopplad och går ett varv på ca 58.5 sekunder för att den alltid ska vara ”ikapp” och därmed (trots eventuella avvikelser) kunna starta igen på noll när minutvisaren stegar.

EDIT: sen på den :)
Ja, att de uppfann denna teknik är jag med på men övriga länder lär väl också ha anammat denna funktion för automatisk tidskorrigering, för inte fortsatte väl alla andra att ställa klockorna manuellt...? o_O
 

Derix

Patek
2-Faktor
Precision på +- 30 sekunder :D
1808-solur-z1-1.jpg
 

David

Bödeln
Ja, att de uppfann denna teknik är jag med på men övriga länder lär väl också ha anammat denna funktion för automatisk tidskorrigering, för inte fortsatte väl alla andra att ställa klockorna manuellt...? o_O
Jag har då aldrig varken sett eller hört talas om en sekundvisare som går ett varv på mindre än 60 sekunder och stannar vid 12 någon annanstans. Därmed inte sagt att det inte finns.
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Jag har då aldrig varken sett eller hört talas om en sekundvisare som går ett varv på mindre än 60 sekunder och stannar vid 12 någon annanstans. Därmed inte sagt att det inte finns.
Ursäkta, det var jag som var otydlig. Jag menade själva tekniken med signaler som automatiskt synkar tiden, inte nödvändigtvis "stop2go". :)
 

:-)

Cartier
Forum software by XenForo™ © 2010-2018 XenForo Ltd. User deleted.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: HSK

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Har ju funnits massa olika sätt att mäta tid genom historien. Men tänkte på att efter första världskriget så blev det ju väldigt populärt med armbandsur för män. Fanns för kvinnor innan men tänkte att vi fokuserar på typ 1920-1950. Antar att det finns många medlemmar här som levde på 50-talet t.ex. Jag växte upp på 90-talet. Var väl typ text TV man gick efter då?

Om man glömt dra upp sitt mekaniska ur. Vart vände man sig för att veta exakt vad klockan var? Eller om ens klocka gick 5min för fort per dag osv. Om man ville ändra datum var det ju köpa dagens tidning som gällde innan man skapade klockor som kunde byta själv.
Intressant fråga. Samma fråga dök faktiskt upp i mitt huvud igår... utan att tänka efter förrän nu:) Eftersom min första klocka fanns före både text-TV och internet så var det 2 källor gällde. Fröken ur som tidigare nämnts men också tidssignalen kl 13:00 från Sveriges Radio. Vilka tider:D
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Kände mig korkad som startade när jag glömde frökenur först. Men så korkat är det inte? För som andra skrivit: var fick frökenur och kyrkklockorna tiden ifrån? Vet att det finns olika sätt att mäta så exakt det går men hur var det i början på typ 1900?

Ställer man om kyrkklockorna idag? De är ju inte särskilt exakta, särskilt jämfört med ny teknik.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
misstänker att fröken ur i början av 1900-talet inte var någon exakt historia. vet inte vad dom synkade emot men enligt uppgift kollade dom på en klocka på väggen är dom svarade. :) från 50-talet nångång lär dom synkat mot ett atomur.

Edit: "Redan 1916 kunde man få rätt tid av telefonisterna på det som kallades förmedlingsbyrån. Det kostade tio öre. Telefonisterna meddelade tiden från en klocka på väggen. Det var ett krävande jobb och telefonisterna orkade sällan prata längre än tio minuter i taget."

Vilket jobb... Hu! :eek: (bild från 1937).

Få sitta och titta på klockor hela dagen måste ju vara drömjobbet för alla här :D?
 
Topp