Laddar...

Hur visste man vilken tid man skulle ställa in klockan (armbandsuret) på förr i tiden?

Diskussion i 'Vintage' startad av Kessler, 20 juni 2019.

1. Kessler
    Trådstartare

Kessler Brons

Från:
    Stockholm
    Har ju funnits massa olika sätt att mäta tid genom historien. Men tänkte på att efter första världskriget så blev det ju väldigt populärt med armbandsur för män. Fanns för kvinnor innan men tänkte att vi fokuserar på typ 1920-1950. Antar att det finns många medlemmar här som levde på 50-talet t.ex. Jag växte upp på 90-talet. Var väl typ text TV man gick efter då?

Om man glömt dra upp sitt mekaniska ur. Vart vände man sig för att veta exakt vad klockan var? Eller om ens klocka gick 5min för fort per dag osv. Om man ville ändra datum var det ju köpa dagens tidning som gällde innan man skapade klockor som kunde byta själv.

Senast ändrad: 20 juni 2019
    Sambuccashake gillar detta.
  2. HSK

HSK Brons

Grafton gillar detta.
  3. Stroboman

Stroboman Diamant

Från:
    Medelpad
    En av det mer radikalare metoderna att ställa klockan använde sig Carl: XII (?)
    Om han märkte vid 10 att tiden inte skulle räcka till, bestämde han helt sonika att klockan var 8 på morgonen...

Salesmayne, jabla, llesurk och 7 andra gillar detta.
  4. Kessler
    Trådstartare

Kessler Brons

Från:
    Stockholm
    Oj! Trodde inte att fröken ur funnits sen 1916. Trodde det kom runt typ 1950. Då blev ju tråden typ onödig. Så klockorna på tågstationerna ställdes alltså om? Eller gick de alltid rätt?

5. HSK

HSK Brons

Jag har inte koll på exakt hur rutinerna såg ut men jag antar att man synkade mot en mer precis klocka ett antal gånger per dag för att säkerställa att man alltid hade korrekt tid och att många i sin tur ställde sina klockor efter det.

@MaBr var så vänlig och förklarade i en diskussion kring sin Mondaine stop2go att dessa klockor även stannade till ett par sekunder vid varje hel minut för att underlätta för den som ville ställa den egna klockan efter samma tid om jag nu minns rätt.

Kessler gillar detta.
  6. :-)

:-) Tantal

Forum software by XenForo™ © 2010-2018 XenForo Ltd. User deleted.

Senast ändrad: 7 augusti 2019
  7. David

David Bödeln

Bara i Schweiz, inte i Sverige.

Minutvisarna synkroniseras med en elektrisk signal. Sekundvisaren är helt frikopplad och går ett varv på ca 58.5 sekunder för att den alltid ska vara ”ikapp” och därmed (trots eventuella avvikelser) kunna starta igen på noll när minutvisaren stegar.

EDIT: sen på den :)

HSK, MaBr, Martin Lovasz och 1 annan gillar detta.
  8. Xalle

Xalle Guld

Gemene man lysande flitigt på radio. Hade man ingen sådan mackapär funkade nog kyrkklockorna lika bra...

HSK, Martin Lovasz och Equilibrium gillar detta.
  9. ANALOGUE

ANALOGUE Platina

Då kan man ju fundera på hur fröken ur, kyrkorna etc ställde sina klockor? :)

10. HSK

HSK Brons

Ja, att de uppfann denna teknik är jag med på men övriga länder lär väl också ha anammat denna funktion för automatisk tidskorrigering, för inte fortsatte väl alla andra att ställa klockorna manuellt...? o_O

11. Derix

Derix Tantal

Precision på +- 30 sekunder :D
    1808-solur-z1-1.

Andsan, llesurk, sherwan och 7 andra gillar detta.
  12. David

David Bödeln

Jag har då aldrig varken sett eller hört talas om en sekundvisare som går ett varv på mindre än 60 sekunder och stannar vid 12 någon annanstans. Därmed inte sagt att det inte finns.

HSK gillar detta.
  13. HSK

HSK Brons

Ursäkta, det var jag som var otydlig. Jag menade själva tekniken med signaler som automatiskt synkar tiden, inte nödvändigtvis "stop2go". :)

14. :-)

HSK gillar detta.
  15. Ville_W

Ville_W Brons

Från:
    Skåne
    Intressant fråga. Samma fråga dök faktiskt upp i mitt huvud igår... utan att tänka efter förrän nu:) Eftersom min första klocka fanns före både text-TV och internet så var det 2 källor gällde. Fröken ur som tidigare nämnts men också tidssignalen kl 13:00 från Sveriges Radio. Vilka tider:D

jabla, Stroboman och ittam gillar detta.
  16. Kessler
    Trådstartare

Kessler Brons

Från:
    Stockholm
    Kände mig korkad som startade när jag glömde frökenur först. Men så korkat är det inte? För som andra skrivit: var fick frökenur och kyrkklockorna tiden ifrån? Vet att det finns olika sätt att mäta så exakt det går men hur var det i början på typ 1900?

Ställer man om kyrkklockorna idag? De är ju inte särskilt exakta, särskilt jämfört med ny teknik.

17. :-)

ittam, Stroboman och Highvalley gillar detta.
  18. Lutte

Lutte Titan

Få sitta och titta på klockor hela dagen måste ju vara drömjobbet för alla här :D?

Hotshot och :-) gillar detta.
Mollstedt