• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hyllningstråd Seiko SNK809 - det stora i det lilla

Zee

Cartier
Ibland krävs det inte mycket. En instegstomat från Seiko. Inte macho eller dykare. Bara en enkel "flieger-fältklocka" vad det nu är.. (den får väl sägas vara en blandning av en Beobachteruhr, en simpel fältklocka och Seikos Seiko-5-paradigm? Inte renodlad alls! Men dock en fullträff. Denna tråden är tänkt att hylla den lilla Seiko SNK809, i alla dess former, som blivit poppis runt om i världen dels för att folk moddar dem och dels för att den känns som en liten klassiker redan. För att även om man har dyra klockor som har "allt", så kommer man ibland tillbaka till denna billiga (ca 100 $) klocka som har något. Något beundransvärt, kanske pga Seikos geniala men enkla design? Charm? Tidlöshet (no pun intended)? Karisma? :heart:

Jag köpte SNK809 som ett rent spontanköp, egentligen som en present till frugan som en "rolig accessoar som är automatisk" men den hamnade efter en tid i min klocklåda, med ett antal olika band. Nästan som en leksak. Det är liksom inte lönt att sälja, den kostar ju inget. sen växte den på en på ett märkligt sätt, sådär som vissa dinkor gör, lite oväntat.. Med sina 37 mm och less-is-more känns den idag nästan lite spännande och streber att ha jämte allas 44 mm / 15 mm dykare (jag äger en Sinn U1 själv, så jag är lika god kålsupare, inget ont om tunga dykare). T.o.m. på min 19,5cm handled känner jag att den funkar! I början tyckte jag den var "för liten!", idag är den bara charmigt liten. Och en strap-whore är den också, passar med nästan allt! Hur kul som helst. Nästan barnsligt roligt att stolstera med den framför Rolexar och Omegor, man är ju knasig så sett. :)

Vad tycker ni? Bilder?

seiko-snk809-automatic-review-watchient.jpg

https://watchient.com/seiko-5-automatic-snk809/


faa5b1f8175124a1704e52013ba86847.jpg


1838575d1510483121-f-s-seiko-new-snk809-with-bracelet-and-leather-strap-dsc04899.jpg


732690911.g_400-w_g.jpg





:seiko:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För runt 700-800kr vilket den kostade sist jag kollade så är den ju en no brainer som beater eller present men det är väl allt den är? Alltså en sjukt prisvärd automatisk trehandare.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Hade en grön 2010 minns hur impad jag var över glasbaksidan. Ett riktigt kap med pilot stuk gjort för dagen.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Tänkte köpa den blå (807 väl?) förut men hittade den inte superbilligt (tror den kostade typ 1400kr på cdon då som billigast) någonstans förutom på creationwatches och då blir det ju tull och moms. Tycker en "50-60 dollars klocka" som är priset jag hört(?) ska kosta max 800kr i Sverige men är ju sällan så tyvärr. Köpte en annan Seiko automatisk för 800kr typ som jag är nöjd med.

Men visst, de verkar vara väldigt prisvärda som många andra Seikos. Hittar jag en till rätt pris så kanske kanske. Men "tröttnat" på utseendet lite faktiskt när jag sett den flera gånger.
 
Topp