• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hypotetisk fråga...

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Märklig fråga kanske - men rimligt högt till tak är det ju och vi är alla vänner så jag testar:

Ni äger en klocka som ni tycker om och trivs med. Inför en baselmässa får ni höra att den nu ska uppdateras. Vissa kosmetiska skillnader och ett uppdaterat verk. Dessa skillnader betyder inte så mycket rent funktionellt eller estetiskt för er. Frågan är hur mycket det faktum att det nu finns en senare modell av er klocka ute i butikerna påverkar er? Om man tar ett exempel - Omega uppdaterar PO. Nu blir verket Metas-certrifierat. Nytt refnummer. Tavlan blir något uppdaterad. Något större, allmänna småfix. Vissa tycker säkert att storleken och glasbaksidan gör att man vill köpa klockan vilket givetvis är ok. Men kanske förstår ni min poäng - hur mycket drivs ni mot det senaste?

Jag skäms för att erkänna det - men jag åker med. När nya verk släpps känner jag att det där bör jag nog ha. Klockan som jag genuint gillar och som jag har blir plötsligt inte lika het längre. Idiotiskt och jag gillar verkligen inte detta, finns ingen logik alls. Är förmodligen klockfabrikanternas våta dröm.

Jag har inget emot att man går igång på nyheter. Det som är issuen här är hur dessa nyheter påverkar den klocka man redan äger och känslan inför denna... Hur fungerar ni?
 

Samps

Cartier
Du är nog inte ensam på detta forum =).
Jag fungerar mer objektivt, oavsett klocka. Gillar PO men skulle inte byta till den nyare bara för att den får nytt urverk osv, den har tex blivit tjockare mot 2500 och proportionerna är inte detsamma längre.
Däremot så kan jag börja leta fel på en klocka som jag egentligen gillar, som en ursäkt för att behöva sälja den och köpa nått annat :facepalm:
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Köper inte en uppdaterd version av en modell jag redan har. Tittar hellre på en annan modell av samma märke i så fall.
 

Icaras

Rolex
Lite min tanke om Explorer... tänker köpa en för eller senare men när de lanserade den uppdaterade varianten på Basel så blev det genast mycket svårare att välja. Skulle nog ändå påstå att prislappen väger in ganska tungt för min del, är en ny variant som är lite mer perfekt än den tidigare värt i nuläget 10k mer på begagnatmarknaden? Njäää... Men hade jag redan ägt en klocka av specifik modell så hade jag inte sålt den för att köpa den uppdaterade.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Tycker att det är nice att ha en tidigare modell, då syns det ju att man varit med.
(Alternativt är en snål lirare som köpt beg).

Allt nytt är inte bättre.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ser sällan någon tjusning i det allra senaste även om jag har några nyare klockor. Vintage ligger mig närmare hjärtat i alla lägen.
 

Knypplarn

Cartier
Helt ointresserad av att ha det senaste. Letar hellre rätt på äldre klockor med charm. Exempelvis är min rödsub bra mycket roligare än någon sub som går att köpa ny i butik idag. Klockor som dessutom bara dyker upp utan förvarning på en mässa har man ju inte hunnit bilda en relation och längtan till. Dessutom är det alldeles för enkelt att bara kunna knata in i en butik och köpa det man vill ha.
 
Jag känner oftast inget som helst sug efter en uppdaterad version av en klocka jag redan har. Känns som att man då köper det bara för kunna posera och säga att man har senaste. Snarare än att äga något med karaktär och som var det objekt man ursprungligen spanande in sig på. Bara för att det kommit något nytt tappar jag inte intresset för den jag redan har.

Förstår dock folk som faller för uppdaterad version i de fall då den är betydligt mycket mer tilltalande i form av både funktionalitet och utseende.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag vill inte köpa bekymmer, därför har jag oftast gått på nytt. Har jag en äldre modell som gör mig glad suktar jag inte efter något bara för att det är det senaste. Ska jag byta ska jag få något för pengarna, t ex en bättre länk. Din frågeställning är riktigt relevant då hela modeindustrin skapar trender som är svåra att stå emot, men så länge man köper klassiker klarar man sig.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Jag vill inte köpa bekymmer, därför har jag oftast gått på nytt. Har jag en äldre modell som gör mig glad suktar jag inte efter något bara för att det är det senaste. Ska jag byta ska jag få något för pengarna, t ex en bättre länk. Din frågeställning är riktigt relevant då hela modeindustrin skapar trender som är svåra att stå emot, men så länge man köper klassiker klarar man sig.
Bra svar och tack. Vad menar du med klassiker? Sådana som inte uppdateras nämnvärt såsom Speedy typ?
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag dras också mer åt det senaste och mest uppdaterade även om jag gillar äldre designer mer ibland. Detta gäller även bilar.
Även om jag t ex gillar cal 2500 PO mer rent estetiskt så vill jag ha den nyare förbättrade länken, urverket osv. Dessutom slippa servicebehov, slitage, för mycket märken osv.

Samma gäller alla andra klockor jag ägt. Kommer det en nyare modell har jag svårt att behålla den jag har.
Livet är för kort för att ha kvar gamla prylar ;-)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Det stämmer mycket bra på mig själv när det gäller prylar, mobiltelefoner/datorer/plattor osv. Även om man har en ny bil, och en viss del på en ny klocka.

Har man däremot en klassisk bil eller vintageklocka försvinner problemet, jag blir mer kåt på historiska och välbevarade klassiska prylar osv nu för tiden.
Men visst slaknar känslan för det man har när en mer lockande uppdaterad modell dyker in :bag:
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Håller med TS till 100%. Precis samma sak som med en bil som vi ofta drar parareller med här på KS ;) Kommer det en senare BMW med nya njurar så blir vår mycket mindre värd psykiskt och även rent praktiskt också :)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Det känns som att vi på Klocksnack överlag strävar efter en bättre klocka - inte det senaste.

Senaste Black Bay är ett praktexemplar, en bättre klocka på papper än Gen1 Black Bay. Meeen den gamla modellen utan in-houseverk ser ut att vinna med hästlängder här & även på andra forum.

Nya Explorer I är också ett bra exempel. Små detaljer utgör en annan helhet i klockan & pang. En modell som tidigare var sval blir bra.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Lite min tanke om Explorer... tänker köpa en för eller senare men när de lanserade den uppdaterade varianten på Basel så blev det genast mycket svårare att välja. Skulle nog ändå påstå att prislappen väger in ganska tungt för min del, är en ny variant som är lite mer perfekt än den tidigare värt i nuläget 10k mer på begagnatmarknaden? Njäää... Men hade jag redan ägt en klocka av specifik modell så hade jag inte sålt den för att köpa den uppdaterade.
För mig var det omvänt när det gäller exp2, den nya reffen var för stor och jag gillar inte proportionerna på den, kör på en 16570 och njut för resten av pengarna.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Bra svar och tack. Vad menar du med klassiker? Sådana som inte uppdateras nämnvärt såsom Speedy typ?
Vad som är klassiskt är inte helt enkelt, men i princip är det sånt som inte påverkas av trender. Du nämner Speedy och där skulle jag säga att de mest klassiska, tidslösa och värdebeständiga är inte de senaste modellerna. Där ska man, tycker jag, söka bra exemplar begagnat. Ett annat bra exempel är kläder. Jag köpte nyligen en italiensk kostym i mörkblått. Den reas aldrig ut för den säljer ändå. Den håller i ca 6 år och i jämförelse med reakläder används de mestadels två säsonger. Det blir, som jag tänker dyrare att köpa billigt. Samma sak med klockor, men också svårare. Det som är klassiskt tycker jag inte alltid om, men det spelar ingen roll om jag köper för att behålla för att jag tycker om klockan jag köper. Idag är det mesta så industrialiserad och beräknande att det finns ingen själ i det nya. Den själen får man ge klockan själv och det får ta sin tid.
 

Apansson

Torpare
+1 som när man uppgraderar ps3:an till ps4 :D (kanske inte riktigt haha)
Men är det nästan ingen skillnad alls så uppgraderar man ju inte e.g COD spel som säljs nuförtiden-
Mja. CoD är ju skit till att börja med. ;)
Det jag menar är att det kanske skulle kittla lite om de gjorde något som var en så solklar förbättring av klockan att den andra skulle kännas direkt risigare. Vet inte riktigt vad det skulle vara på 6-siffriga rolex dock. Ett lite mer precist urverk som i DD40 och DJ41, men nä, det är inte bra nog. De keramiska inläggen i länken på DD40 är något jag gillar, och det lär förmodligen komma på DD36 snart, men det är inte en förbättring som motiverar en prisskillnad på andrahands/gråmarknaden på typ 150-200k eller vad det nu kan handla om. Jag vet faktiskt inte vad det skulle kunna vara i just fallet med Rolex som gör att den blir ett sånt lyft så den prisskillnad som kommer bli är värd det.
 

strider

Panerai
Sen har vi ju oxå ''fanboys''/collector som måste ha nästa modell, tex folk som köper iphone6 och byter 6 månader efter till 6s osv.
 
  • Like
Reactions: JLW
Det är en högst personlig fråga, men man ska i alla lägen ta det man faller för hårdast för att man tycker om det, inte tanken om det. (Att man t ex. gillar den tidlösa designen och utseenedet med en Sub, och inte för att det är en "Rååålex".)

Omega Planet Ocean blir mindre, inte större! ;)
 

strider

Panerai
Det är en högst personlig fråga, men man ska i alla lägen ta det man faller för hårdast för att man tycker om det, inte tanken om det. (Att man t ex. gillar den tidlösa designen och utseenedet med en Sub, och inte för att det är en "Rååålex".)

Omega Planet Ocean blir mindre, inte större! ;)
här vaknar man tidigt haha
 

ScubaKing

Audemars
I allt som rör elektronik så som mobiltelefoner, datorer, plattor och dylika så funkar jag precis som du beskriver. Jag vill ha det senaste. Konstigt nog är det inte alls så när det kommer till klockor. Jag fastnar för en modell och stannar med den. Möjligen säljer jag den för att köpa en helt annan, men inte för att det kommit en nyare med nytt verk eller dylika.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite min tanke om Explorer... tänker köpa en för eller senare men när de lanserade den uppdaterade varianten på Basel så blev det genast mycket svårare att välja. Skulle nog ändå påstå att prislappen väger in ganska tungt för min del, är en ny variant som är lite mer perfekt än den tidigare värt i nuläget 10k mer på begagnatmarknaden? Njäää... Men hade jag redan ägt en klocka av specifik modell så hade jag inte sålt den för att köpa den uppdaterade.
I just detta fallet tycker jag uppgraderingarna gör hela skillnaden för om modellen är intressant eller inte. Vanligtvis innebär däremot inte en uppgradering att jag går från att inte gilla till att gilla en modell.
 
Topp