I slutet av 40-talet gick Volkswagen ut med en stor reklamkampanj i bästa Mad men anda. Den gick ut på att om du lyckades köra din Volkswagen Beetle 100 000 kilometer utan större reparationer eller problem, så blev du tilldelad en klocka.
10 000 mil är ju ingenting tänker du, men det här var en tid med helt andra bilar och 10 000 mil var en otrolig sträcka på den tiden.
Snygg bil som tyvärr inte är min.
De första klockorna som delades ut var Cortina.
Uppståndelsen var stor när klockorna skulle delas ut, tidningen kom för att ta bilder och utdelningen skedde ofta ute inför publik på stadens torg.
Varje klocka fick även en personlig gravering på boettlocket.
Tiden gick och då bilarna blev bättre och bättre så lyckades fler och fler människor med bedriften att köra över 100 000 kilometer. Tidningarna slutade komma och stadens människor orkade inte längre masa sig ut på torget.
Volkswagen tyckte dock om att sälja bilar, och det här med marknadsföring var en bra grej. Dock så blev det nog lite dyrt med alla klockor, så de började leta runt i Tyskland för att se vilka som kunde ge en bra deal om de köpte lite fler klockor.
Här är ett par modeller som delades ut under 50-talet. Alla har liknande design med guldpläterad boett, mörk/svart tavla och liknande boettlock.
Boettlocken pryddes av en VW symbol och texten 100 000km.
Någon gång under 60-talet drog dock Volkswagen åt svångremmen, nu fick det vara nog.
Vill någon fortfarande ha en klocka får de banne mig betala för den!
Klockan gick nu att köpa i butikens tillbehörsavdelning efter att kunden visat upp ett intyg på averkade mil.
Det finns mycket mer att berätta om de här klockorna, bland annat om en speciell svensk version med texten 10 000 mil men det får ni googla själva.
Här kommer mitt bidrag till VW klockorna.
En Tysk Mauthe från vad jag tror sent 50-tal.
En väldigt fin och välbevarad tavla och röd spets på spjutvisaren.
Volkswagen loggan med texten 100 000km
Mauthe 1002, in-houseverk med 17 juveler. Lite kul formverksdesign och sitter centrerat med en distans mot boetten.
Avslutande wristshot
Dessa klockor är ofta mer uppskattade i VW-kretsar än hos klocknördar, men kanske är det någon mer som sitter på en VW-klocka?
10 000 mil är ju ingenting tänker du, men det här var en tid med helt andra bilar och 10 000 mil var en otrolig sträcka på den tiden.
Snygg bil som tyvärr inte är min.
De första klockorna som delades ut var Cortina.
Uppståndelsen var stor när klockorna skulle delas ut, tidningen kom för att ta bilder och utdelningen skedde ofta ute inför publik på stadens torg.
Varje klocka fick även en personlig gravering på boettlocket.
Tiden gick och då bilarna blev bättre och bättre så lyckades fler och fler människor med bedriften att köra över 100 000 kilometer. Tidningarna slutade komma och stadens människor orkade inte längre masa sig ut på torget.
Volkswagen tyckte dock om att sälja bilar, och det här med marknadsföring var en bra grej. Dock så blev det nog lite dyrt med alla klockor, så de började leta runt i Tyskland för att se vilka som kunde ge en bra deal om de köpte lite fler klockor.
Här är ett par modeller som delades ut under 50-talet. Alla har liknande design med guldpläterad boett, mörk/svart tavla och liknande boettlock.
Boettlocken pryddes av en VW symbol och texten 100 000km.
Någon gång under 60-talet drog dock Volkswagen åt svångremmen, nu fick det vara nog.
Vill någon fortfarande ha en klocka får de banne mig betala för den!
Klockan gick nu att köpa i butikens tillbehörsavdelning efter att kunden visat upp ett intyg på averkade mil.
Det finns mycket mer att berätta om de här klockorna, bland annat om en speciell svensk version med texten 10 000 mil men det får ni googla själva.
Här kommer mitt bidrag till VW klockorna.
En Tysk Mauthe från vad jag tror sent 50-tal.
En väldigt fin och välbevarad tavla och röd spets på spjutvisaren.
Volkswagen loggan med texten 100 000km
Mauthe 1002, in-houseverk med 17 juveler. Lite kul formverksdesign och sitter centrerat med en distans mot boetten.
Avslutande wristshot
Dessa klockor är ofta mer uppskattade i VW-kretsar än hos klocknördar, men kanske är det någon mer som sitter på en VW-klocka?
Senast ändrad: