• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

I love the smell of steel and leather in the morning

Kvisten

Basic
2-Faktor
Den gångna veckan fick jag ta emot en hel del paket, bland annat en hel del läder och hela tre vintageklockor, så jag satte mig genast ner med kameran och lekte lite. Jag fyllde på Kvistviks lager med klockrullar i nya lädertyper och -färger och håller på med produktfotgrafering av våra nya handgjorda klockarmband, så jag tog tillfället i akt och testade grejerna lite. Fastnade verkligen för det slitna vintagebandet på min Heuerdykare. Och en av de tre klockorna som ramlade in - en fantastiskt vacker IWC cal 89 med blå urtavla - blev fin som fan på ett ljust handgjord mockaband. Ovanlig kombination som jag gillar starkt.

DSC01375.JPG

DSC01385.JPG
DSC01391.JPG
DSC01392.JPG
DSC01379.JPG
DSC01389.JPG
DSC01279.JPG
DSC01259.JPG
DSC01261.JPG

Jag fotade med en enkel point and shoot-kamera men försöke fixa bättre bilder genom bättre ljussättning så jag blev rätt nöjd med bilderna.

Btw, endast IWC:n är ny, de andra klockorna har jag haft under en längre tid. De andra två klockorna som jag fick är båda Omegor, varav jag sålde vidare en omedelbart för att jag inte var så nöjd med den.

Senast ändrad:
Nja, känns lite passé och slentrianmässigt med dessa moderna modeband på varenda urtyp.

• Like
Reactions: JLW
To each his own. Dessa vintageband är ju rätt inne nu men jag har använt dem så pass sällan att det blir en kul förnyelse. Kör mest länk & nato annars.
Inget vintage med de banden mer än att rolexnördarna började med dem för 5 år sedan för att inte slita på sina dyrgripar? De var framförallt "inne" förr. Men visst är det tycke och smak, tänkte bara tona ner den oblyga reklamen med en röst från andra sidan.

Inget vintage med de banden mer än att rolexnördarna började med dem för 5 år sedan för att inte slita på sina dyrgripar? De var framförallt "inne" förr.

Banden är så klart inte vintage men stilen - dvs att det endast är söm vid luggarna och att lädret patineras på förhand - brukar kallas "vintageband" av olika tillverkare/återförsäljare, mest för att påpeka att de ska sitta på gamla slitna vintageklockor. Det var framförallt JPM som populariserade dessa band genom Hodinkee och Bulang&Sons.

Banden är så klart inte vintage men stilen - dvs att det endast är söm vid luggarna och att lädret patineras på förhand - brukar kallas "vintageband" av olika tillverkare/återförsäljare, mest för att påpeka att de ska sitta på gamla slitna vintageklockor. Det var framförallt JPM som populariserade dessa band genom Hodinkee och Bulang&Sons.
Har inget med saken att göra. Att lägga fokus på vem som gjorde dem populära är lika relevant som att koppla ihop DW och regimental-banden.

Tillbaka
Topp