• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

I normala fall putsar jag INTE en klocka

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Men i det här fallet ville jag se hur loppisklockans lager av roseguld såg ut. Svärfar vill ha en guldklocka till vissa tillställningar och tänkte detta kanske kunde funka tills han skaffat en i solitt guld. Jag rekommenderar er INTE att göra det då patinan som skapats över lång tid försvinner, vilket är trist. Putsade den försiktigt vill jag tillägga och det är inget jag kommer göra på min morfars gamla fickur från Zenith.
20150718_151837.jpg

20150720_113950.jpg

20150720_114105.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag älskar att polera fickur...
Det finns etthundratusen stycken med fantastisk patina som inte är värda något alls, spar de som har emotionellt värde för er eller är värda sjukt mycket cash, och putsa resten.

Rekommenderar silverdip för smycken! Kom bara i håg att smörja charneren litet sedan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Men i det här fallet ville jag se hur loppisklockans lager av roseguld såg ut. Svärfar vill ha en guldklocka till vissa tillställningar och tänkte detta kanske kunde funka tills han skaffat en i solitt guld. Jag rekommenderar er INTE att göra det då patinan som skapats över lång tid försvinner, vilket är trist. Putsade den försiktigt vill jag tillägga och det är inget jag kommer göra på min morfars gamla fickur från Zenith.
20150718_151837.jpg

20150720_113950.jpg

20150720_114105.jpg
Torka porslinstavlan med, de jag varit på har varit helt vattenfasta.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag har aldrig själv provat silverdip men jag stötte för ett tag sen på denna sida som uttryckligen varnar för att använda såna produkter: http://www.sophiessilver.se/rengoring-3.htm

Att ta bort smuts först är viktigt, och sidan har helt rätt i att oftast är det lort som är problemet. Sen ska man följer instruktionerna. Max 30 sek!

Vi har guldsmedsbutik sedan fem år tillbaka, min fru har jobbat i branchen i 12 år (utbildad guldsmad) och svärfar har haft butik i 26 år.
Silverdip är bra, och ingen av oss är "fina i kanten".
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Nu när jag sitter vid datorn ser jag att man tydligt ser hur tunn förgyllningen är, att den är bortsliten/polerad på kanten. Inte för att @LongCon är dum och dålig, utan helt enkelt för att den är mycket tunn.
 
Topp