• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

I ofas utan månfas.

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Tips till @Urkvinnan, leta reda på Leben's Arnold & son mångas klocka. Den är enormt fin !
Låneklockan i din presentation, var det GMT mastern månne ?
Edit Piaf: mångas ??? Förbenade autokorrekt, månfas ska det ju vara.
Nog var det GMT allt. Dessvärre utan månfas... Och Arnolden kollade jag upp. Jag antar att du menade den svarta. Den stora svarta. Med den riktiga månen. Jag såg den och blev helsåld. Nu ska jag spara ända till december och köpa en till mig själv i julklapp. (Nu har för övrigt gammeldatorn åkt fram för att undvika nesliga felskrivningar och ofullständiga trådposter...)
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Slå till på hela kitet med kalender o allt. Om du inte orkar läsa yonssons supersöktråd så är länken https://klocksnack.se/threads/mekanisk-kalenderfunktion-dag-månad-månfas-år.43097/
Tråden är naturligtvis startad av yonsson. Har blivit lite sugen själv på en kalenderklocka men inser att den aldrig får stanna.....
Jo, en kalenderklocka med år och allt kan ju vara bra att ha så jag vet vilket år det egentligen är när 1982 ringer och vill ha tillbaka sitt lim. @leben
 

fredrikb

Cartier
image-jpg.114918

Min favvo...
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Nog var det GMT allt. Dessvärre utan månfas... Och Arnolden kollade jag upp. Jag antar att du menade den svarta. Den stora svarta. Med den riktiga månen. Jag såg den och blev helsåld. Nu ska jag spara ända till december och köpa en till mig själv i julklapp. (Nu har för övrigt gammeldatorn åkt fram för att undvika nesliga felskrivningar och ofullständiga trådposter...)
Vill inte ta över tråden men nu när du nämner den så :)
image.jpg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Nog var det GMT allt. Dessvärre utan månfas... Och Arnolden kollade jag upp. Jag antar att du menade den svarta. Den stora svarta. Med den riktiga månen. Jag såg den och blev helsåld. Nu ska jag spara ända till december och köpa en till mig själv i julklapp. (Nu har för övrigt gammeldatorn åkt fram för att undvika nesliga felskrivningar och ofullständiga trådposter...)
Kolla in Lebens resereportage om när han köpte klockan ! Kostar iof aningen mer än 30 lakan, men man ska ha drömmar och mål i livet ;)
https://klocksnack.se/threads/reser...d-son-samt-paketöppning-giveaways-live.39652/
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Kolla in Lebens resereportage om när han köpte klockan ! Kostar iof aningen mer än 30 lakan, men man ska ha drömmar och mål i livet ;)
https://klocksnack.se/threads/reser...d-son-samt-paketöppning-giveaways-live.39652/
Hamnade på resereportaget också. Skummade igenom det. Knäckte mig totalt när jag kom till spritskandalen på flygtoaletten. Det tog helt fokus från klockberättelsen för en kort stund, men det framgick med all tydlighet att det var en avundsvärd resa. Varje klockköp har en egen historia, men den här var i särklass. Och som sagt, jag får spara ända till jul... oklart vilken jul dock.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Skulle behöva komplettera min klockpark med ett ur med månfas. Även om vi har en väderstation hemma på köksbänken vore det praktiskt att kunna få veta om det är fullmåne med en kort titt på klockarmen.
Jag har kollat runt lite men jag har bara sett herrur modell större med månfas. Är främst intresserad av något mindre än 40mm, prisklass upp till 20-25' (eller dyrare bara för skoj) Gärna Longines, men tar gärna emot tips på enklare varianter som Seiko, Tissot eller Victorinox.
Till vad ska du använda månfas, om jag får lov att fråga?
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Är det inte dom klockor ( månfas ) som är riktigt dyra i service kostnad ?
De jag sett är rätt dyra i inköpspris också så det låter troligt. Men förstod jag saken rätt efter att ha läst lite trådar här på klocksnack så ska de hålla formen och faserna i 122 år om man bara ser till att de inte stannar och det är ju tilltalande med tanke på att vi kvinnor lever längre nu för tiden.
 
Topp