• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Id kort vid köp av begagnad klocka från Italien?

antikmartin

Silver
2-Faktor
Hej.
Jag har köpt klockor från Italien nyligen utan problem och bara en par dagars leveranstid med tex Dhl men nu har en firma där krävt att jag skickar foton på fram och baksida på mitt körkort för att han skall skicka en klocka för drygt 10.000 kr via chrono24.
Jag har inte tänkt skicka dessa bilder ...........
Någon som råkat ut för liknande och vad kan anledningen vara?

Nja, en chronomat 2 tone från tidigt 90 tal..,stålklocka med guldring och stålriders..
han påstod att det var nån lag gällande begagnade klockor men har som sagt köpt klockor nyligen från firmor i Italien utan problem så bad om att annullera ordern och utnyttja chrono24 s trusted seller garanti.

Japp, hänt mig med, de sa att det var för momsredovisningssyften. Jag skickade iofs aldrig in ngn kopia och de frågade inte heller igen efter avslutad affär.

Så här skrev säljaren (Plus watch)
"Italian VAT registered businesses are required since 2011 to file an annual declaration to the tax office of all domestic VAT sales and purchases.
https://www.vatlive.com/country-guides/europe/italy/italian-spesometro-declaration/

for italian Buyer we have to ask the Fiscal Code .
EU customer and Extra EU customer doesn't have the fiscal Code. Italian government in this case ask to us an Id Identification
we are required to verify your identity
We have to check the identity of all our customers, including existing customers, to comply with Italian Fiscal regulations."

Ok.. då hade han ändå kanske rätt till det
Nåja ,kändes olustigt att dela ut id till andra så där men då vet man till en annan gång .
Han skrev iaf att han skulle be chrono24 om återbetalning

Tror det hänger samman med när man exporterat varor för ett visst belopp till ett annat EU-land. Då träder andra momsregler in för näringsidkaren. Jag hade inte varit ett dugg orolig över att skicka en kopia på mitt körkort.

Konstigt att det behövs inom EU men det är väl ett led i att bekämpa pengatvätt kanske.

Tillbaka
Topp