• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ID vid Köp&Sälj

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Går det inte att ta en kopia, täcka för fyra sista och dra en text över bilden? Ser då fortfarande vem det är på bilden men värdelös i tjuv sammanhang.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Men en massa pengar går bra?;)


intepa.jpg
 

McGyver

Rolex
No way!!
Sålde en bil igår och hamnade lite i samma sits om Transportstyrelsens app används för ägarbyte.
Saxat från deras ägarbytessida:
"TÄNK PÅ ATT aldrig låta någon fotografera ditt körkort. Knappa själv in dina körkortsuppgifter när du gör ett ägarbyte i appen. "
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Det går ju inte skydda sig till 100% såvida man inte köper nytt av AD. Men med pengarna vet du ju vad du riskerar och du kan ju göra mycket för att minimera risken. ID-kortet kan ju om man har otur medföra jävligt mycket problem som kan vara svåra att överblicka, när man väl skickat det tappar man ju all kontroll över uppgifterna.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om inte köparen godkänner klockan, tex byter ut den äkta mot en kopia och påstår att du skickat en kopia,
så får du inga pengar med blocketpaketet.


Det där stämmer inte alls. Köparen får inte tillbaka några pengar förrän säljaren godkänt returens innehåll.
Godkänner inte säljaren returen inleds utredning av Schenker. Ingen part kan sitta med både pengar och vara samtidigt.
 
Jag bad om bild på ID när jag gjorde mitt första köp via chrono24 av privat handlare. Det fick jag utan problem, och det lugnade mig tillräckligt mycket att jag skickade pengar.
Vad ska folk göra med en pixlad bild av ett ID, som man inte kan göra med offentliga handlingar samt t.ex. facebook? Vill man sno identiteter är det väl lättast att ficktjuva en plånbok...

Om man säger så här: Om jag fick välja mellan att skicka 20k eller en dålig bild på mitt ID till okänd person så vet jag vad jag hade valt iaf :)
 

jandan

Panerai
Jag skulle aldrig skicka en kopia. Det kan användas till allt möjligt scam.
När jag köper en dyrare klocka, gör jag det f2f, gärna hos en urmakare.
Jag gör gärna en resa till säljaren, f2f är underskattat! Alltid trevligt!
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Det där stämmer inte alls. Köparen får inte tillbaka några pengar förrän säljaren godkänt returens innehåll.
Godkänner inte säljaren returen inleds utredning av Schenker. Ingen part kan sitta med både pengar och vara samtidigt.
Rätt. Men om köparen returnerar en kopia, då är det upp till säljaren att bevisa att han skickade en äkta.
Men det går ju iofs aldrig att skydda sig till 100% vid näthandel, varken som köpare eller säljare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Herrejisses. Skicka en länk till denna tråden till den potentiella köparen. Känner han sig inte trygg med dig så ska han inte handla. Ställer han massa konstiga krav så ska du inte sälja till honom. Svårare än så är det inte.

Enda smidiga lösningen jag ser är att du skickar den till någon du känner i STHLM. Köparen möter den personen med cash alternativt gör en direktöverföring från samma bank som du har (eller swish) så pengarna kommer över direkt.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Be han dra ett pm te mig vi har ju bytt klockor om ja inte minns fel? :)

Hehe, inte vad jag kan minnas..?Kanske är så att du blandar ihop mig med brorsan (mrmyagi)?

Herrejisses. Skicka en länk till denna tråden till den potentiella köparen. Känner han sig inte trygg med dig så ska han inte handla. Ställer han massa konstiga krav så ska du inte sälja till honom. Svårare än så är det inte.
Enda smidiga lösningen jag ser är att du skickar den till någon du känner i STHLM. Köparen möter den personen med cash alternativt gör en direktöverföring från samma bank som du har (eller swish) så pengarna kommer över direkt.

Done. Gick med på att censurera mina sista siffror samt bild, helt enkelt bara visa att jag sitter på mitt eget id kort:). Som sagt, säljaren verkar vara trevlig om än lite osäker bara.
 
Topp