• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifiera denna Lemania?

Benny Klimp

Breitling
Jag behöver experthjälp med denna klocka.
Det är en Lemania som min farfar fick i 40-årspresent 1957. Den kostade då 600:- och är guldpläterad. I originalask från Falcks Uraffär i Upplands Väsby
Armbandet gick sönder någon gång på 60-talet.
Har letat på nätet men aldrig hittat någon med detta vackra bandet.
Den fungerar perfekt och är använd men ser inte sliten ut. Smutsig dock.
Är den värd att skicka på service och att försöka få dit originalarmbandet igen. Annars funkar den fint med läderband. . Men originalet gör att den sticker ut tycker jag. Någon som har en idé?
 

Bilagor

  • 15139635997741226093626.jpg
    15139635997741226093626.jpg
    133.8 KB · Visningar: 200

Martin Lovasz

Audemars
Flexlänkar var väldidgt populära på den tiden men tror inte det var något som Lemania skickade med utan något urmakaren lagt till. Vill du använda klockan dagligen så skall du serva den och kostnaden är inte för att göra klockan mer värdefull utan skall liknas mer som en service på en bil.
 

Benny Klimp

Breitling
Har sett att gamla Lemaniaklockor går för samma pengar som en begagnad Mazda. Tänkte mer såhär ..att råkar min klocka vara värd 200:- tänker jag inte lägga 2000:- i service eller reparation av en länk som kanske inte ens är originalet.
Är den däremot värd något så är det ju idé att serva den och använda den. Är det skräp så får den ligga kvar i lådan
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har sett att gamla Lemaniaklockor går för samma pengar som en begagnad Mazda. Tänkte mer såhär ..att råkar min klocka vara värd 200:- tänker jag inte lägga 2000:- i service eller reparation av en länk som kanske inte ens är originalet.
Är den däremot värd något så är det ju idé att serva den och använda den. Är det skräp så får den ligga kvar i lådan
Skulle tippa på att klockan är värd ca 1000-2000:- och länken kanske en hundring eller två om du hittar rätt köpare (ej lemania).

Att renovera den kommer inte att vara en bra affär ekonomiskt, men klockans urverk håller väldigt hög kvalitet. Vill du ha en bra klocka att använda så är en service väl värd (och nödvändig), funderar du på att sälja så kommer du gå back.
 

Martin Lovasz

Audemars
Vi är tyvärr bortskämda med fina Lemania och en mängd andra fina märken så värdet är lite lågt här i Sverige men internationellt kan du nog få upp mot 3000kr. Sverige var bland de rikaste länderna i Värden i slutet av 50- och början av 60-talet så vi tog bara in det bästa.
 

Benny Klimp

Breitling
Vi är tyvärr bortskämda med fina Lemania och en mängd andra fina märken så värdet är lite lågt här i Sverige men internationellt kan du nog få upp mot 3000kr. Sverige var bland de rikaste länderna i Värden i slutet av 50- och början av 60-talet så vi tog bara in det bästa.
Ja det får nog bli service, tvätt och puts på den som det verkar. Vilken tur...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja.. det ser ju ut som nån sorts orm eller ödleskinn med de svarta inläggningarna i metallen.
Är lite allergisk i övrigt mot ormskinnsmönster i läder. Vi får se...
Länken är säkert tidstypisk men inte speciellt anpassad för klockan. Om du vill spara länken för emotionella värden så gör det. Annars var det minst lika vanligt att dessa klockor levererades på läder.
 
Topp