• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifiera en Omega Seamaster från mitten på 80-talet

Hej! Min första post här.

Har börjat intressera mig lite smått för klockor och kom på att farsan fick en "guldklocka" av jobbet 1986 så jag ringde och bad om en bild på den.

Det påstods då (1986) att den var värd 4-6000:- tror jag han sa, och 2011 när han hade haft den till en urmakare så hade denna påstått att den var värd 15000:-

Låter ju som lite optimistiska priser det här på denna enkla modell men jag bifogar en bild för att se om någon kan identifiera exakt vilken modell det är, gärna årtal/verk osv om det går.

Länken är nått billigt skräp då orginalet i läder var för kort för han.

Med vänlig hälsning
Tobbe
 
Hej och tack LongCon!

Nej den chansen är nog obefintlig men jag ska inte svära. Det som irriterar mig är att han tror att original läderbandet slängdes.

Men googlar jag på Omega klockor i samma storlek och stil och om det är solitt guld så verkar väl snarare priset ligga omkring 3-5000 kanske om man har tur. Det som gjorde mig intresserad var väl att en urmakare sa 15k.. som om det vore nån speciell modell, men den ser ju snarare ut att vara så basic det bara kan bli så att säga.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Trist med originalbandet, det satt antagligen ett omega-spänne (i guld) på det.

Åk förbi någon handlare/urmakare och be dom öppna upp så har du lite siffror att referera till, och då är det inga problem med att plocka fram rätt information om klockan.
 

Reize

Omega
Låter högst osannolikt att en "vanlig" Seamaster skulle kunna gå för 15 000.Känner igen det där med att urmakare gärna värderar klockor lite i överkant. Kan det bero på att de vill att kunden skall tycka att det är värt att investera i en service av klockan?
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Går du in till en AD kanske nyvärdet är 15 k på en guldklocka liknande den du visar bild på men en quartz från mitten av 80 talet är nog värd 2 k och om den är i bra skick kanske nån stolle betalar 3 k för den på tratten. Men det är ingen efterfråga modell direkt, och eventuell gravering gör den dock iskall.
Urverket, en 0 jewels 1342 tippar jag på.
 
Topp