• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifiera modell på Omega Seamaster DeVille 60-tal

Watchit-omega

Breitling
Hej! Ny här på forumet och skulle vilja be om hjälp. Jag köpte idag en begagnad Omega Seamaster DeVille, 60-tal (sägs det), på blocket. Inga papper medföljde och tidigare ägaren hade endast haft den i ett år själv och inte kollat upp något.

Den tickar på bra och vredet funkar. Dock stannar inte sekundvisaren när man drar ut för att justera tiden, dock så stannar den när man faktiskt snurrar på vredet.

Kanske ni klockexperter kan hjälpa mig att identifiera vilken årgång det rör sig om? Kanske är den oäkta? Se bifogade bilder.

Tycker mig tyda i form av ingraverat serienummer 16218-1 på baksidan.

Stort tack på förhand!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    712.3 KB · Visningar: 13
  • image.jpg
    image.jpg
    639.3 KB · Visningar: 15
  • image.jpg
    image.jpg
    726.8 KB · Visningar: 14
  • image.jpg
    image.jpg
    710.8 KB · Visningar: 17

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej! Ny här på forumet och skulle vilja be om hjälp. Jag köpte idag en begagnad Omega Seamaster DeVille, 60-tal (sägs det), på blocket. Inga papper medföljde och tidigare ägaren hade endast haft den i ett år själv och inte kollat upp något.

Den tickar på bra och vredet funkar. Dock stannar inte sekundvisaren när man drar ut för att justera tiden, dock så stannar den när man faktiskt snurrar på vredet.

Kanske ni klockexperter kan hjälpa mig att identifiera vilken årgång det rör sig om? Kanske är den oäkta? Se bifogade bilder.

Tycker mig tyda i form av ingraverat serienummer 16218-1 på baksidan.

Stort tack på förhand!

Den ser inte oäkta ut. Vad gör att du misstänker den är det?
Av det serienummer som står på verket kan du slå upp när den är tillverkad.
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Misstänker inte att den är det men ser att det finns en liten risk.

Testade söka på serienumret men hittade ingenting.
För att identifiera korrekt referens behöver klockan öppnas, det görs via framsidan (alltså glaset). Serienummer på urverk samt insidan av boetten avslöjar referens på modellen, om allting stämmer.

Stor sannolikhet att klockan i fråga är något i stil med ref. 136.020
 

Watchit-omega

Breitling
För att identifiera korrekt referens behöver klockan öppnas, det görs via framsidan (alltså glaset). Serienummer på urverk samt insidan av boetten avslöjar referens på modellen, om allting stämmer.

Stor sannolikhet att klockan i fråga är något i stil med ref. 136.020
Tack för rekommendation.

Någon som möjligtvis kan identifiera årgång baserat på bilderna? Har försökt själv och ser onekligen ut som att den är från 60-talet, men inte hittat någon som ser exakt likadan ut (antingen skiljer sig datumvisaren eller att andra har texten ”Automatic” under ”OMEGA”.
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för rekommendation.

Någon som möjligtvis kan identifiera årgång baserat på bilderna? Har försökt själv och ser onekligen ut som att den är från 60-talet, men inte hittat någon som ser exakt likadan ut (antingen skiljer sig datumvisaren eller att andra har texten ”Automatic” under ”OMEGA”.
Som sagt, du behöver komma in i klockan för att bedöma årgång. Gissningsvis är din från tidigt 60-tal. Här är en manuell variant
784297E2-271D-4B25-B7E2-823D4D107A15.png


Här är en likadan som din fast i stål, enligt säljaren ref 166.020
DSC00011.jpg
 
Senast ändrad:

Watchit-omega

Breitling
Som sagt, du behöver komma in i klockan för att bedöma årgång. Gissningsvis är din från tidigt 60-tal. Här är en manuell variant
784297E2-271D-4B25-B7E2-823D4D107A15.png


Här är en likadan som din fast i stål, enligt säljaren ref 166.020
DSC00011.jpg
Tack igen! Ser onekligen ut som den.

Kanske överlag bra med service för denna i och med att tidigare ägare heller inte hade servat den? Ser inget problem med klockan idag, men tänker i förebyggande syfte.
 
  • Like
Reactions: UCW
Topp