• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifiera urverk och serviceguide?

ZQT

The Banker
2-Faktor
Har försökt att ta isär och bygga ihop ett sådant här urverk, det förra gick åt helvete så köpte ett nytt på tratten... Skulle behöva en serviceguide eller liknande, har inte hittat något men om det är någon som vet vad det kan vara för urverk så är det ju lättare att få ihop en bra sökning.

Det jag har att gå på:
Swiss-made, 17 jewels, incablock. Denna sitter i en Exacta och det satt ett likadant i en Olma. Säkert någon standardvariant.

http://i.imgur.com/yp8VGEB.jpg
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Har försökt att ta isär och bygga ihop ett sådant här urverk, det förra gick åt helvete så köpte ett nytt på tratten... Skulle behöva en serviceguide eller liknande, har inte hittat något men om det är någon som vet vad det kan vara för urverk så är det ju lättare att få ihop en bra sökning.

Det jag har att gå på:
Swiss-made, 17 jewels, incablock. Denna sitter i en Exacta och det satt ett likadant i en Olma. Säkert någon standardvariant.

yp8VGEB.jpg
Kanske underlättar ifall man ser bilden :woot:
 

ZQT

The Banker
2-Faktor

alexndr

Rolex
2-Faktor
Kolla Per Torphammars "Amateur watchmaking". Den beskriver inte specifikt ditt verk men skillnaden mellan de "enklare" verken är inte särskilt stor..
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Har tagit sjukt mycket bilder. Dock mobil-kvalitet, men det är ju svinkul!

Det var några delar som var sönder (vilket förklarar att klockan gick typ 3h minus) så tog de delarna från den andra klockan som jag inte klarade av att bygga ihop ;)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Har tagit sjukt mycket bilder. Dock mobil-kvalitet, men det är ju svinkul!

Det är en mäktig hobby som rymmer det mesta. En bubbla man kan stiga in i i där noggrannhet och ordning och reda är lag. Se upp bara; Man börjar med en boetthållare från Teknikmagasinet och slutar med en urmakarsvarv som sambon anser vara för stor för att inhysas i en liten lägenhet :)
 
Topp