• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifiera vintage Nivada

Wi

NLA
2-Faktor
Behöver lite expertishjälp. Om jag minns rätt är Pappi duktig på Nivada?

Hur som..Hittade klockan hemma hos föräldrarna, och vi har inte speciellt mycket information om den. Vintage absolut, men i väldigt fint skick, förmodligen nytt glas, varken repor eller torrsprickor som ofta förekommer på den typen av plexi. Boetten som är i 18k guld är i fint skick, urverket som är automatiskt med quickset är snustorrt. Tänkte nog serva den inom snar framtid. Men jag är lite nyfiken..

Någon som vet mer om märket Nivada, just den här modellen och uppskattat värde?

Boettlocket är märkt med:
Compensmatic Swiss Made
Water + Shockresistant
18 kt
57103 (förmodligen ref eller serie)

2014-02-16 00.04.28.jpg
2014-02-16 00.05.01.jpg
2014-02-16 00.06.01.jpg
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Behöver lite expertishjälp. Om jag minns rätt är Pappi duktig på Nivada?

Hur som..Hittade klockan hemma hos föräldrarna, och vi har inte speciellt mycket information om den. Vintage absolut, men i väldigt fint skick, förmodligen nytt glas, varken repor eller torrsprickor som ofta förekommer på den typen av plexi. Boetten som är i 18k guld är i fint skick, urverket som är automatiskt med quickset är snustorrt. Tänkte nog serva den inom snar framtid. Men jag är lite nyfiken..

Någon som vet mer om märket Nivada, just den här modellen och uppskattat värde?

Boettlocket är märkt med:
Compensmatic Swiss Made
Water + Shockresistant
18 kt
57103 (förmodligen ref eller serie)

2014-02-16 00.04.28.jpg
2014-02-16 00.05.01.jpg
2014-02-16 00.06.01.jpg


Nja, jag är inte så duktig på Nivada men jag gillar märket och, framförallt, loggan. Jag har skrivit lite om min Chronomaster Aviator Sea Diver. Här är ett litet utdrag:

"Nivada startade i Grenchen, Schweiz, 1879. Nivada har tillverkat många fina och eftertraktade klockor. Förutom Chronomastern så är Depthmaster och Chronoking kända modeller. De klockor som exporterades till USA döptes till Croton, vilket ska ha varit den amerikanske distributörens firma. Nivada Grenchen dog quartzdöden någon gång I slutet av 70-talet eller början av 80-talet." Wikipedia har mera :)

Croton och Nivada finns båda som klockmärken, Croton i USA (http://www.crotonwatch.com/) och Nivada i Mexiko (http://www.nivadaswiss.com/). Inget av märkena verkar dock vara något att ha numer :)

Edit: Din är snygg. Den skulle jag nog fixa till om jag var du.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Tackar för historialektionen Pappi, sökte lite själv och hittade ungefär samma information. Sökt lite på compensmatic men hittar ingen värdig info.

Får fortsätta. Klockan kmr farsan nog behålla, men service ska den få.
 
Topp