• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifiering av 2 st Omega

karloscar

Cartier
2-Faktor
image.jpg
image.jpg
Tar gärna hjälp med identifiering och datering av dessa två klockorna.
De är i svärfars ägo. Han tog fram en skolåda med 20+ vintage klockor som han använt genom åren. "Du som är intresserad av gammalt kan väl om det finns något här"

Dessa två stack ut. Jag ser att de är två Omega, men har ganska dålig koll på denna djungel av olika modeller. Visarna rör sig på den grå, dock så känns hela urverket löst när man skakar på klockan.
Värde i nuvarande, orenoverat skick? Inte för att de är till salu, men han kanske förvarar dem på ett mer lämpligt sätt då.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Den vänstra ser ju ut som en automat omega från kanske 30-40 tal med bytt krona och lätt blekt tavla, den högra är en batteri klocka från troligtvis kanske 1980-talet . man kan kolla serienummret inuti den vänstra för att få mer exakt årtal...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
image.jpg
image.jpg
Tar gärna hjälp med identifiering och datering av dessa två klockorna.
De är i svärfars ägo. Han tog fram en skolåda med 20+ vintage klockor som han använt genom åren. "Du som är intresserad av gammalt kan väl om det finns något här"

Dessa två stack ut. Jag ser att de är två Omega, men har ganska dålig koll på denna djungel av olika modeller. Visarna rör sig på den grå, dock så känns hela urverket löst när man skakar på klockan.
Värde i nuvarande, orenoverat skick? Inte för att de är till salu, men han kanske förvarar dem på ett mer lämpligt sätt då.
Speciellt den vänstra är kul Det är om jag inte missminner mig en av Omegas allra tidigaste automatiska armbandsur. Det du känner när du skakar är rotorn, den vikt som laddar urets kraftfjäder, som står fram och tillbaka och det skall vara så. Detta är en tidig variant av de automatiska urverket som man kallar för hammarautomat. Har inte koll på exakt årtal men det är sent 40-tal. Värde? Den ser charmig ut så knappt 3000 kr om den fungerar hyfsat. Den andra är inte lika kul och lite enklare. Fungerar den kanske du kan få ut 1500 kr.
 

karloscar

Cartier
2-Faktor
Tack för era svar!
Kul med hammarautomat, det kände jag inte till. Får fixa batteri till den andra och se om den går igång. Personligen så tycker jag quartzen är riktigt snygg.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för era svar!
Kul med hammarautomat, det kände jag inte till. Får fixa batteri till den andra och se om den går igång. Personligen så tycker jag quartzen är riktigt snygg.
Båda två är perfekta klockor att behålla. Välbyggt från en kvalitetstillverkare utan att vara värda några stora summor. De är även värdebeständiga så det du/ni bör fundera på är väl om de skall få sig en liten uppfräschning eller ej. En bra början är att testa att sätta i ett nytt batteri i den guldiga och hitta ett lämpligt band.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hammarautomaten var ju grym!
Lämna in den för en service om den ska användas, om t.ex. dämpningen för hammaren är slut kan det gå mycket snabbt att slita sönder verket.
 

rogart-63

Patek
Den högra ser ut som en sån jag behöver :p. Allvarligt talat så är det nog ett Omega 1315 verk i den . Du får lyfta på locket så vi får se. Ett nytt batteri bör skrämma igång den . Men den kan även den behöva lite service. Vet att den vänstra är mer värd men den högra är snyggare i min värld.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Tjena,
Vänligen posta bilder på de övriga klockorna! Kanske du förblindats lite av just igenkänningsfaktorn på Omega och sitter på någon annan skatt. :)

Edit: Trodde du var helt nyreggad, men, posta gärna ändå!
 

karloscar

Cartier
2-Faktor
Tjena,
Vänligen posta bilder på de övriga klockorna! Kanske du förblindats lite av just igenkänningsfaktorn på Omega och sitter på någon annan skatt. :)

Edit: Trodde du var helt nyreggad, men, posta gärna ändå!

Var inga fynd bland de andra klockorna. Har hyfsad koll, så det hade jag nog spottat!
Var en billig 70-talsdykare, samt andra enkla ur från den tiden. Nästa gång jag åker dit ska jag ta några bilder.

Den högra ser ut som en sån jag behöver :p. Allvarligt talat så är det nog ett Omega 1315 verk i den . Du får lyfta på locket så vi får se. Ett nytt batteri bör skrämma igång den . Men den kan även den behöva lite service. Vet att den vänstra är mer värd men den högra är snyggare i min värld.

Får ta och kika på det. Klockorna är dock inte i min ägo. Eftersom det ändå var kvalitetsklockor har jag övertalat svärfar att serva dem och köpa nya band. Quartzen skulle jag inte tveka en sekund att adoptera.
 
Topp