• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifiering av ur. Samt info om Alpina & Fortis.

Hej alla!

Skulle vilja ha lite hjälp. Klockan i mitten hittar jag inge info om. Märket på uret är Fagatt. Någon som har info? Den fungerar exemplariskt!

Sen en undran kring Alpinan, den till vänster. Boetten är dessvärre borta, hur ser det ut med att hitta reservboett? Behöver ej vara orginal.

Fortis klockan till höger är i riktigt fint skick. Men går inte riktigt som önskat, måste vrida upp den varje timme. Hur ser det ut med att fixa en sån sak?

Tacksam för all tänkbar info! :)

Mvh
Jesper
20140304_205242.jpg
 

KMS

Rolex
China sitter säkert på en massa info. Ang mittenklocka Fregatt, så finns det en mängd av dessa klockor med likande "look" med svenskklingande namn; Mora, Viking, Svea, Örnen osv. Detta är nog något liknande, har för mig att de var postorder ur. Men som sagt någon annan har nog bättre koll. Fortisen är nog bara att lämna in på service så fixar dom det, kan tänka mig att det kan landa på 1500 o uppåt.
 
Tack så mycket för svar och infon om Fregatten, kändes ju lite märkligt när jag inte fick något svar alls via google... Kommer nog lämna in Fortis uret, då jag tycker om den väldigt mycket. Ser fram mot svar kring Alpinan!

Hoppas få svar från China!

/Jesper
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag skulle nog inte säga att alla var postorder-ur, lagonda var postorder-ur(men såldes även i ur affärer!?), Arsenal Genève var stjärnurmakarnas egna ur (tänk ICA s egna varor, bra skit men inte lyxigt). Sedan fanns det en hel del urmakare/juvelerare/andra importörer som lade beställningar till Schweiziska klockfabrikörer, ungefär på samma sätt som dagens elektronikföretag, där du kan köpa samma produkt fast med olika märken (Denver, scantic, Andersson etc.) Till skillnad från dagens elektronikskrot, så var dessa oftast rätt sjyssta klockor. En av de största tillverkarna till dessa är AS.
 
Hej igen och tack fin info! Jag har lyckats få igång fortisuret, den hade en annorlunda uppskruvning. Har kollat runt och lyckats hitta lite klockor som jag kan offra som reservdelsklockor :)
 
Topp