• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Igår var en extra bra dag! Som paketöppning fast bättre.

naggge

Panerai
Igår var en speciell dag. Hade jag för tre år sedan fått reda på vad som skulle hända skulle jag bara skakat på huvudet och trott att jag i framtiden skulle bli galen, eller rik. Tyvärr är galen närmre sanningen än rik. Så sent som för några månader sedan sa jag att jag nog aldrig skulle göra detta, att det bara är onödigt.
Nu är det gjort och känslan är riktigt bra, det var ett helrätt val säger både hjärtat och hjärnan mig.

Igår knallade jag in hos en Rolex AD och köpte en språjlans Rolex efter mycket funderingar under två veckors semester i Filippinerna. Egentligen var siktet inställt på en helt annan klocka som dessutom är betydligt billigare, ca 60% för att vara mer exakt. Klockan jag hade sikte på var en Tudor Black bay. Att det blev en annan klocka var väl egentligen en slump men att det blev just den klocka det blev var inte en slump. Utfallet är i vilket fall ingen jag kommer att ångra.

Vägen till Filippinerna gick via Schiphol (och Guangzhou i Kina som f.ö. troligtvis innehar rekord för världens kallaste flygplats där t.o.m. handtorkarna på toaletterna blåser kalluft). På Schiphol håller flera klockbutiker till, samtliga ägda av ett företag vid namn Gassan. Bland dessa butiker fanns då denna Rolexbutik där jag knallade in innan semester riktigt hade börjat. Jag fick väldigt bra hjälp av kvinnan där, Milena tror jag hon hette, men tyvärr hade de inte Black Bay inne och de visste inte heller när de skulle få in den på nytt. Jag passade på att prova lite andra modeller där istället, bland annat den som nu pryder min handled och ett frö såddes i min hjärna.

Under två veckor funderade jag sen alltså på vilken klocka jag skulle köpa - en Tudor Black Bay för en billig peng eller en Rolex för mer än det dubbla. Jag rådfrågade en vän och min bror, båda klockintresserade, om vad jag skulle göra. Jag fick såklart två olika svar. Kompisen svarade enkelt "En Rolex är alltid och Rolex och det vet du." medan bror min svarade något luddigt som lutade åt något jag egentligen inte ville höra ;)

Valet var ganska svårt och på planet från Kina till Amsterdam bestämde jag mig egentligen för att om de har Black Bay inne så köper jag den, annars blir det inget. Inners inne visste jag såklart att det inte kommer hålla när jag väl står vid disken och pillar på rätt klocka.

Mycket riktigt, när jag fick vet att Black Bay inte fanns inne och jag bad kvinnan bakom disken att plocka fram några Rollar istället så kunde jag nästan känna kortet krypa upp från plånboken av sig själv. Köpnerven ryckte värre än någonsin och pengarna hade jag ju så varför stå och vela nu när jag chans att köpa en helt ny Rolex med bra rabatt? En rolle jag dessutom har suktat efter sen jag började snegla på klockor för ca tre år sedan.
Jag har väldigt lätt för att övertala mig själv i såna här ögonblick, särskilt när jag är tröttare än tröttast och det enda som håller mig vaken är rent klockrenalin i blodet.

Vilken klocka blev det då? Jo en...
1-3_zps24c2647a.jpeg

2-3_zps50b2a3c7.jpeg


Och den köptes av denna, bilden till trots, mycket trevliga dam som jag tyvärr inte har namnet på. Hon hade väldigt bestämda åsikter och tyckte att en Black Bay hade varit ett jävligt dåligt val, att Milgauss med vit tavla var idioti och att de polerade mittlänkarna på GMTn var skit som Rolex egentligen inte borde syssla med. Rätt val för mig borde var en Explorer I för det är så en klassisk Rolex ser ut. Den modell hon kräktes mest över var DJ2, där jag glatt kunde hålla med :D
3-3_zpsb6d840c9.jpg


Avslutningsvis ett par bättre bilder till på denna underbara klocka, en GMT-Master II, ref 116710LN.
6-1_zps75a07c5d.jpg

7-1_zps223d1bcd.jpg


Jag är ruskigt nöjd med valet och ångrar inte en sekund att det blev denna klocka.
Vad jag vill med denna tråden är väldigt oklart, jag ville nog bara skriva av mig och försöka dela lyckan lite med forumet.
Tack för ett riktigt bra och inspirerande forum!

Ni får ursäkta alldeles för mycket text och alldeles för lite bilder. Jag har inte heller orkat korrekturläsa så språkliga fel får ni stå ut med.
 

Snårtas

Rolex
WOW, vilken historia! Jag fick själv upp pulsen när jag läste. Den där står högst upp på önskelistan! Stort och fett grattis!

Ungefär hur mycket under listpris ligger de på på Schipol?
 
Hur dumt det än må vara så är det en speciell känsla att köpa en sprillans ny Rolex från AD....

Supergrattis, tror nu du kommer vara nöjd att du hoppade Tudorn i framtiden...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
masterkiller skrev:
Hur dumt det än må vara så är det en speciell känsla att köpa en sprillans ny Rolex från AD....

Supergrattis, tror nu du kommer vara nöjd att du hoppade Tudorn i framtiden...


Visst är det så och välkommen in i värmen! Vi blir bara fler och fler.. :lol:
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Härlig story, och grattis till den finingen! Den växer mer och mer i mina ögon, trots att jag är en vintagenörd.
 

naggge

Panerai
Tack allihopa, jag är sjukt nöjd och kommer nog som många säger inte att ångra detta. Priserna stiger ju mer eller mindre årligen så det är väl bättre att köpa nu än sen ;)

Priset var 5702 euro.

Listar lite andra priser som jag noterade (plus/minus 50 eur):
Milgauss 116400 - 5420 eur
Exp 1, 214270 - Har för mig att denna landade på ca 38k, kollade inte så noga.
Black Bay - 2253 eur
Tudor Heritage Chrono - 2900 eur
Breitling Superocean heritage 42 mm med mesh - 2900 eur

Priserna är med andra ord vassa.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Igår var en extra bra dag! Som paketöppning fast bät

Stort grattis och tack för en underhållande tråd!

Sen måste jag bara fråga; är bilden arrangerad så att hon poserar, eller är den smygtagen? :D
 

naggge

Panerai
Flickvännen är också värd ett stort tack då hon agerade fotograf utan att jag ens visste om det, märkte det eller hade bett om det. Jag var upptagen med annat och hade inte fokus på annat än klockan som låg på bordet :D
 

naggge

Panerai
Re: Sv: Igår var en extra bra dag! Som paketöppning fast bät

Camo00 skrev:
Stort grattis och tack för en underhållande tråd!

Sen måste jag bara fråga; är bilden arrangerad så att hon poserar, eller är den smygtagen? :D

Den är faktiskt smygtagen av flickvännen. Från början var jag med på bilden också men MS Paint råkade radera mig ;)
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Igår var en extra bra dag! Som paketöppning fast bät

naggge skrev:
Camo00 skrev:
Stort grattis och tack för en underhållande tråd!

Sen måste jag bara fråga; är bilden arrangerad så att hon poserar, eller är den smygtagen? :D

Den är faktiskt smygtagen av flickvännen. Från början var jag med på bilden också men MS Paint råkade radera mig ;)

Hon ser ut som en karikatyr av en snorkig försäljare som pratar tyska... :D
 

max

Dancing Queen
5702 euro? Det får en ju att börja fundera på om en 5513 är en god tanke, för första gången tycker jag gmt:n är lite snygg även om jag kan hålla med damen om mittlänkarn.
Aja stort grattis, och tack för trevlig läsning! Tror den kommer ge dig en varm känsla inombords under en lång tid framåt!
 

Gavve

Greven
2-Faktor
max skrev:
5702 euro? Det får en ju att börja fundera på om en 5513 är en god tanke, för första gången tycker jag gmt:n är lite snygg även om jag kan hålla med damen om mittlänkarn.
Aja stort grattis, och tack för trevlig läsning! Tror den kommer ge dig en varm känsla inombords under en lång tid framåt!

Håller med! Börjar nästan gilla den ändå...
Stort grattis! Någon gång ska jag också plocka ut nytt från AD
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Stort grattis, riktigt schysst dinka. Kul historia bakom också. Känner igen känslan när man bara "äh, vafan..jag tar den!"
 
Topp