• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inbrott i exklusiv klockbutik - Inte en enda klocka stulen

Enellios

Cartier
En utav de mest exklusiva klockbutikerna i stan ska ha haft påhälsning efter stängning i form av ett inbrott. Tjuvarna har tagit sig in i lokalen, men inte en enda klocka ska ha stulits.

Det enda tjuvarna ska ha tagit med sig från platsen var...
... en lista över vilka personer som i den aktuella butiken har handlat klockor utav märket Patek Philippe.

---

Detta hörde jag vid tidpunkt 38.35 i det senaste avsnittet, nummer 243 "Oförlåtligt", av Alex & Sigges Podcast.
Har gjort en sökning på Google, men inte hittat något om detta. Har heller inte hört något om det tidigare.

Är det någon här på KS som vet och har faktiska bevis på att det som Alex Schulman påstår sig ha hört stämmer?
Om så är fallet, kanske kan det vara en förklaring till de många klockrån som inträffat i Stockholm den senaste tiden.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
En utav de mest exklusiva klockbutikerna i stan ska ha haft påhälsning efter stängning i form av ett inbrott. Tjuvarna har tagit sig in i lokalen, men inte en enda klocka ska ha stulits.

Det enda tjuvarna ska ha tagit med sig från platsen var...
... en lista över vilka personer som i den aktuella butiken har handlat klockor utav märket Patek Philippe.

---

Detta hörde jag vid tidpunkt 38.35 i det senaste avsnittet, nummer 243 "Oförlåtligt", av Alex & Sigges Podcast.
Har gjort en sökning på Google, men inte hittat något om detta. Har heller inte hört något om det tidigare.

Är det någon här på KS som vet och har faktiska bevis på att det som Alex Schulman påstår sig ha hört stämmer?
Om så är fallet, kanske kan det vara en förklaring till de många klockrån som inträffat i Stockholm den senaste tiden.
Varför gå över ån efter vatten...? Man är ju i butiken redan och det tar inte många minuter att länsa den, slipper man stalka en massa folk till höger och vänster. Och är det inte troligt att ett sådant register nu 2017 ändå reggas digitalt? Eller har nämnda butik nån "black book" över sitt klientel?
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Verkar inte så otroligt. Alla klockor är inlåsta på natten, att få upp ett kassaskåp tar både tid och låter väldigt mycket. Att däremot stjäla en dokumentpärm och/eller dator med kundlista går väldigt snabbt.
 

sweedee

Cartier
Verkar ju orimligt att de inte skulle plocka med sig någon klocka. Vad vinner man på det?
Flertalet saker skulle jag vilja påstå. Känns konstigt att skriva ut vad jag tycker är smart med ett rån dock. Men risk i jämförelse till potential vinst. Det lär inte kopplas in någon specialgrupp hos polisen som jagar någon som har stulit en lista precis utan detta ärende hamnar nog i botten, medans förövarna kan i lugn och rå gå igenom listan och planera.

Hur vet rånarna ens att butiken har en sådan här lista och hur dom kommer över denna fort? Låg den framme? Stals ifrån dator? Varför är inte sådant här krypterat eller om man av någon anledning har ett anteckningsblock/pärm med sådana här uppgifter, varför ligger i det inte i kassaskåp? Jag kan ej lyssna på podcasten just nu om dom klargör något om detta.

Av någon anledning så lyckades ju personerna planera detta i förväg, vilket jag personligen tycker ska vara helt omöjligt om butiken har någon slags säkerhetstänk.
 

Mattias79

Cartier
Det är ju en onödig risk att begå ett inbrott för att ta reda på var personer med dyra saker bor. Lättare att gå på adress eller vilken bil som står i carporten.
 

Camo00

Patek
Skitsnack såklart...
Edit: Om inte någon dröjt kvar i lokalen vid stängning och plockat med sig en laptop och ett kassaskrin för lite snabba cash, sånt händer ju ibland. Men att det skulle vara planerar är ju garanterat inte sant?!
 

sweedee

Cartier
Skitsnack såklart...
Tycker det låter jävligt orimligt. Jag får detta bara att funka om det är ett insiderjobb, eller om Janne 52 år lämnade en pärm med titeln "Patek kundregister" på bänken som förövaren lyckades se och lyckades även se vart Janne ställde denna pärm och bestämde sig för att återkomma efter stängning. Väldigt orimligt det också :D
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Det hela låter märkligt.

Att bryta sig in i en butik är ju straffbart, då kan de ju lika gärna ta klockorna. Det blir liksom ett onödigt extra moment för tjuvarna.

Ja, nu vet de var alla med dyra klockor bor - men nu lär ju kunderna också veta att tjuvarna har deras uppgifter (och låser väl in dem i kassaskåpet).

Tjuvarna kunde väl lika gärna brutit sig in i valfritt hus på Strandvägen/Djursholm etc om de letade efter förmögna människor?!
 

sweedee

Cartier
Det hela låter märkligt.

Att bryta sig in i en butik är ju straffbart, då kan de ju lika gärna ta klockorna. Det blir liksom ett onödigt extra moment för tjuvarna.

Ja, nu vet de var alla med dyra klockor bor - men nu lär ju kunderna också veta att tjuvarna har deras uppgifter (och låser väl in dem i kassaskåpet).

Tjuvarna kunde väl lika gärna brutit sig in i valfritt hus på Strandvägen/Djursholm etc om de letade efter förmögna människor?!

Du verkar anta att samma personer som stjäl (om något öht ens har hänt) detta register kommer att utföra rånen, så kan det absolut vara, men behöver onekligen inte vara så. Sådan här information är värdefull och kan säkerligen med enkelhet säljas. Om du sedan av någon anledning åker dit för stölden där ingen skadades, ingen hotades, inget av "värde" som går att specificera togs, och det inte blev massvis med skadegörelse och sedan sitter i förhör och påstår att du blev tvingad att utföra detta på grund av hot av kriminella grupperingar och dom bla bla du, din familj och barn men du törs inte nämna namn bla bla. Så kanske det blir en jävla bot? För information du potentiellt sålde för hundratusenltals kronor..

Men visst, kanske hade varit smartare av dom att råna hus och hoppas att dom hittar små saker av värde eller råna folk under hot i deras eget hem..

Återigen så låter det som skrev av OP och påstods av.. orimligt.
 
Senast ändrad:

Enellios

Cartier
Någon som vet vilken butik det handlar om? Inte många butiker som säljer Patek i och för sig...
Om historien nu är sann, så bör det vara @ROB-1832 eller Luxurywatches som haft påhälsning.

Tycker man borde hört något om detta tidigare om det nu stämmer, men känns som ett enkelt sätt (bortsett från själva inbrottet) för kriminella att få reda på vilka ägarna utav de dyra klockorna är och som i många fall på senaste bara stå och vänta utanför offrets port för att sedan slå till.
 

Vesper

Rolex
Om historien nu är sann, så bör det vara @ROB-1832 eller Luxurywatches som haft påhälsning.

Tycker man borde hört något om detta tidigare om det nu stämmer, men känns som ett enkelt sätt (bortsett från själva inbrottet) för kriminella att få reda på vilka ägarna utav de dyra klockorna är och som i många fall på senaste bara stå och vänta utanför offrets port för att sedan slå till.
Eller Bo Berggren
 

Enellios

Cartier
Låter urban legend lång väg, har väl varenda ingrediens i stort sett?
Ja, några bevis för att det ligger någon sanning i det har ju ännu inte kunnat läggas fram, så sannolikt har det inte hänt.
Däremot låter det inte som ett otänkbart scenario och det har säkerligen genomförts liknande kupper tidigare, så urban legend.. nja.
 

Mattias79

Cartier
Du verkar anta att samma personer som stjäl (om något öht ens har hänt) detta register kommer att utföra rånen, så kan det absolut vara, men behöver onekligen inte vara så. Sådan här information är värdefull och kan säkerligen med enkelhet säljas. Om du sedan av någon anledning åker dit för stölden där ingen skadades, ingen hotades, inget av "värde" som går att specificera togs, och det inte blev massvis med skadegörelse och sedan sitter i förhör och påstår att du blev tvingad att utföra detta på grund av hot av kriminella grupperingar och dom bla bla du, din familj och barn men du törs inte nämna namn bla bla. Så kanske det blir en jävla bot? För information du potentiellt sålde för hundratusenltals kronor..

Men visst, kanske hade varit smartare av dom att råna hus och hoppas att dom hittar små saker av värde eller råna folk under hot i deras eget hem..

Återigen så låter det som skrev av OP och påstods av.. orimligt.

Jag tror inte att det är någon liten sak att ta sig in i en high end-klockbutik. Jag tror inte någon skulle betala hundratusentals kronor för en lista med Patek-ägare. Och jag tror inte att man kan komma undan med böter. Historien är ju sannolikt bara hittepå och anledningen till att det inte gjorts någon sån här "stöt" tror jag är att det är fullständigt orimligt.
 

sweedee

Cartier
Jag tror inte att det är någon liten sak att ta sig in i en high end-klockbutik. Jag tror inte någon skulle betala hundratusentals kronor för en lista med Patek-ägare. Och jag tror inte att man kan komma undan med böter. Historien är ju sannolikt bara hittepå och anledningen till att det inte gjorts någon sån här "stöt" tror jag är att det är fullständigt orimligt.
Våra åsikter skiljer sig helt enkelt, bortsett ifrån att allt förmoldigen är påhitt.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Lite som att bryta sig in på skatteverket och sno taxeringsuppgiter och hemadress när taxeringskallendern redan existerar... ;)
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Sådant här gör mig riktigt rädd. Om det nu skulle visa sig att det är sant.
Jag finns i sådana kundregister och hade hoppats att aktuell butik hörde av sig till mig i förebyggande syfte då jag ändå har en bra relation till "mina" AD's.
Det har de dock inte gjort det vilket jag hoppas betyder att det inte har inträffat.

Om det inträffat så finns det en lista ute där ägare av klockor för ganska många miljoner finns kartlagda med adress, telefonnummer, personnummer osv :nailbiting:
200 kunder med en eller två Patek köp ger ett nyvärde på i runda slängar 70-80 miljoner. Klart en sådan lista skulle vara värdefull för en liga där man kan skicka fram "fotfolket" för att råna folk på undanskymda platser nära hemmet.
Betydligt bättre odds för att klara sig än att rusa in i en klockbutik med dörrslussar och väktare.
Personrån står väl inte så högt upp på polisens prioriteringslista?

För ganska många år sedan var jag med på en liknande lista.
Jag hade ganska dyr HiFi utrustning i bilen och en dag hörde polisen av sig för att meddela att man hade tagit fast en ungdomsliga i Skogås där de även hade hittat en lista med reg nr, namn och adresser till bilar med mycket dunka-dunka i.. Där fanns mitt namn.
En av anledningarna till att jag slutade med den hobbyn.

Nåväl, hoppas verkligen att det är en skröna.
 
Senast ändrad:

Richie

Audemars
2-Faktor
Sådant här gör mig riktigt rädd. Om det nu skulle visa sig att det är sant.
Jag finns i sådana kundregister och hade hoppats att aktuell butik hörde av sig till mig i förebyggande syfte då jag ändå har en bra relation till "mina" AD's.
Det har de dock inte gjort det vilket jag hoppas betyder att det inte har inträffat.

Om det inträffat så finns det en lista ute där ägare av klockor för ganska många miljoner finns kartlagda med adress, telefonnummer, personnummer osv :nailbiting:
200 kunder med en eller två Patek köp ger ett nyvärde på i runda slängar 70-80 miljoner. Klart en sådan lista skulle vara värdefull för en liga där man kan skicka fram "fotfolket" för att råna folk på undanskymda platser nära hemmet.
Betydligt bättre odds för att klara sig än att rusa in i en klockbutik med dörrslussar och väktare.
Personrån står väl inte så högt upp på polisens prioriteringslista?

För ganska många år sedan var jag med på en liknande lista.
Jag hade ganska dyr HiFi i utrustning bilen och en dag hörde polisen av sig för att meddela att man hade tagit fast en ungdomsliga i Skogås där de även hade hittat en lista med reg nr, namn och adresser till bilar med mycket dunka-dunka i.. Där fanns mitt namn.
En av anledningarna till att jag slutade med den hobbyn.

Nåväl, hoppas verkligen att det är en skröna.

Får man fråga varför handlaren samlar in all information om köparen? :) får man inte handla klockor anonymt?
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Får man fråga varför handlaren samlar in all information om köparen? :) får man inte handla klockor anonymt?

Visst får man det :)
Det är väl främst till värderingsintyget de behöver uppgifterna, om man vill ha ett sådant.
Men om de sparas i något kundregister vet jag inte?
Edit: Om butiken hjälper kunden att skicka in registreringen till Patek så finns uppgifterna där också.
 
Topp