Ok, nu ska vi se om jag kan få ihop det här...
Jag fick privilegiet att följa med några vänner på en liten roadtrip i Schweiz i helgen. Planen var att umgås, äta gott, fotografera och besöka några urmakare...
Vi började hos Laurent Ferrier och hans son Christian.
Förutom att de berättade om deras bakgrund fick vi även klämma och känna på några av deras alster.
Vi fick faktiskt även låna en double spring tourbillon under resten av helgen
Dag 2 åkte vi till David Candaux...
Han var vänlig nog att ge oss lite av sin tid och visa runt i verkstaden och berätta om bakgrunden till hans klockor. Det visade sig att hans pappa var urmakare nr 1 hos Patek Phillipe i 30 år för att nu arbeta för sin son. Fyra till sex klockor om året levereras ut. Den första idéskissen (på en bordsduk) syns nedan...
Här testas lämpligheten hos olika sorters trä för polering och dekoration...
...och här är en av de fyra som lämnar verkstaden i år...
Efter D. Candaux gjorde vi ett spontanstopp hos Phillippe Dufour. Han är en god vän till en av mina. Han är numera pensionerad men tillverkar fortf enstaka klockor åt några få förunnade. Det första han visade oss var hans examensarbete från 1967.
Sedan hämtade han lite mer godis...
...och det får ni höra mer om i nästa avsnitt...
/C
Jag fick privilegiet att följa med några vänner på en liten roadtrip i Schweiz i helgen. Planen var att umgås, äta gott, fotografera och besöka några urmakare...
Vi började hos Laurent Ferrier och hans son Christian.
Förutom att de berättade om deras bakgrund fick vi även klämma och känna på några av deras alster.
Vi fick faktiskt även låna en double spring tourbillon under resten av helgen
Dag 2 åkte vi till David Candaux...
Han var vänlig nog att ge oss lite av sin tid och visa runt i verkstaden och berätta om bakgrunden till hans klockor. Det visade sig att hans pappa var urmakare nr 1 hos Patek Phillipe i 30 år för att nu arbeta för sin son. Fyra till sex klockor om året levereras ut. Den första idéskissen (på en bordsduk) syns nedan...
Här testas lämpligheten hos olika sorters trä för polering och dekoration...
...och här är en av de fyra som lämnar verkstaden i år...
Efter D. Candaux gjorde vi ett spontanstopp hos Phillippe Dufour. Han är en god vän till en av mina. Han är numera pensionerad men tillverkar fortf enstaka klockor åt några få förunnade. Det första han visade oss var hans examensarbete från 1967.
Sedan hämtade han lite mer godis...
...och det får ni höra mer om i nästa avsnitt...
/C