• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Indexera urtavla

vadarklockan123

Breitling
Hej!
Har ett gäng urtavlor som jag vill sätta dit markeringar på (Tim och minutmarkeringar). Någon som vet en bra maskin till detta eller någon annan bra metod. Då min första tanke är att fästa manuellt är omöjligt.. eller ja, det går ju rent fysiskt, men det kommer ju inte gå att fästa dem symmetriskt och utan att det klister överallt.

Ps. Urtavlan är gjord i svart diabas.

Tack på förhand! :D
Martin
 

McGyver

Rolex
Sök på pad printing så hittar du massor av information om hur urtavlor trycks!

T.ex.

Du kan även limma på index men som du säger - du behöver nog göra en jigg iom att tavlan är av sten.
Fräsa/gravera tavlan och sedan fylla med färg/lume kanske funkar!?
 

rogart-63

Patek
Någon sorts delningsapparat för borrning av hålen lär behövas? Eller en cnc-fräs? Om du ska ha lösa index fastlimmade på tavlan. Indexen jag sett brukar ha piggar som sticker ut och limmas från undrsidan.
Testade att mäta ut var dom skulle sitta på en väggklocka en gång. Hur svårt som helst å få det rätt.
Blev inget bra :(
 
Topp