• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Indien

maxmol

Panerai
Vad är grejen med klockor som tagit en omväg genom Indien (framför allt dyker de upp på Ebay och C24). De påstås vara äkta, ny servade och omålade. Som jag förstår det är de "äkta" men kanske har servats och målats om av någon med skakiga klockkunskaper?

Vad har ni för kunskaper eller erfarenheter på området?
 

maxmol

Panerai
Så det är typ som att köpa vintage på tradera. Mer regel än undantag att de kräver en riktig service så fyndet är egentligen en fälla?
 

maxmol

Panerai
Klocka 1 var "renoverad" och "testad" men datumväxlingen funkade inte.

Klocka 2 var "renoverad" men timvisaren stod på 12 när minutvisaren stod på 20 över.

Inte optimalt alltså. Jag gav helt upp på tradera av samma anledning. Köpte en klocka som "ticka på bra"... Det vara bara att den gick +5min per TIMME.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag fick en helt grymt indisk klocka av Denke en gång. Ska lägga upp bild någon dag.

Men den är ju tillverkad av Indiens största klocktillverkare HMT. Inget franken.

Jag har faktiskt gjort ett tokköp på vintage av en indisk säljare på ebay. Den var dock helt kosher och enligt beskrivning. Men då var den iofs inte heller särskilt billig (om vi väger in risken för att det allt som oftast är frankencrap från indiska ebaysäljare...).

Jag tror nog att det går att göra bra deals från Indien om man:

a) undviker de flesta indiska säljarna med massor av vintage med urtavlor i festliga färger och 'tunna' boetter...

b) säkerställer att man vet vad man pysslar med.

Uppfyller man inte a och b ovan är det nog bäst att avstå.

Men, att köpa klockor av märket HMT direkt från indien kan dock vara en kul grej. Min erfarenhet är att de tickar på bra och dessutom finns de i galet många varianter och utföranden.

:)
 

maxmol

Panerai
Men den är ju tillverkad av Indiens största klocktillverkare HMT. Inget franken.

Jag har faktiskt gjort ett tokköp på vintage av en indisk säljare på ebay. Den var dock helt kosher och enligt beskrivning. Men då var den iofs inte heller särskilt billig (om vi väger in risken för att det allt som oftast är frankencrap från indiska ebaysäljare...).

Jag tror nog att det går att göra bra deals från Indien om man:

a) undviker de flesta indiska säljarna med massor av vintage med urtavlor i festliga färger och 'tunna' boetter...

b) säkerställer att man vet vad man pysslar med.

Uppfyller man inte a och b ovan är det nog bäst att avstå.

Men, att köpa klockor av märket HMT direkt från indien kan dock vara en kul grej. Min erfarenhet är att de tickar på bra och dessutom finns de i galet många varianter och utföranden.

:)

Jag menade ursprungligen Indiska omega klockor. Men hade den känslan att det var antingen samma pris eller någon lurt.

Men HMT klockorna var rätt snygga. Helt klart värt att testa med tanke på prisnivå. Stort tack för det tipset. :)
 
C

China

Guest
Jag menade ursprungligen Indiska omega klockor. Men hade den känslan att det var antingen samma pris eller någon lurt.

Men HMT klockorna var rätt snygga. Helt klart värt att testa med tanke på prisnivå. Stort tack för det tipset. :)

Är du intresserad av HTM så handlar det inte om några större pengar, däremot är kvalitén inte den bästa. Urverken jag har sett var ganska risiga Citizen som licenstillverkas i Indien. Kul som kuriosa, men ökända som problembarn.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag äger ju faktiskt en som jag vann av KS i forumets början. Använder den endast vid högtider. Tror de har behållt modellen oförändrad i 30 år. -Vikta länkar, plexi, inget lys what so ever, men cool är den! -Och handuppdragen.
hmt1_zps16621aa7.jpg

hmt3_zps7f91fd0a.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är du intresserad av HTM så handlar det inte om några större pengar, däremot är kvalitén inte den bästa. Urverken jag har sett var ganska risiga Citizen som licenstillverkas i Indien. Kul som kuriosa, men ökända som problembarn.

Jag tycker de är lite roliga och de kostar ju sällan mer än 2-3 hundralappar. Har själv haft/har en handfull och de har funkat helt ok. Men då har jag å andra sidan inte använt dem dagligen... :)
 
C

China

Guest
Jag tycker de är lite roliga och de kostar ju sällan mer än 2-3 hundralappar. Har själv haft/har en handfull och de har funkat helt ok. Men då har jag å andra sidan inte använt dem dagligen... :)

Jo, det finns väl en del trevliga modeller med retrostuk. Däremot så brukar urverken ge upp efter ett år eller två vid vardaglig användning. Klockorna är som sagt billiga low level, och ett sätt att förlänga livslängden är helt enkelt att byta till ett Japanskt Citizen urverk som inte är någon större merkostnad.
 
Topp