• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inför ett köp av en dressigare klocka

konkret

Cartier
2-Faktor
Hej alla!

Nu när semestern lider mot sitt slut har jag insett mitt behov av en ny klocka. För närvarande använder jag mig av en Oris Aquis Date som klocka till kontoret där kostym och lite informellare klädstil råder. Därför har jag fått upp ögonen för en klocka som är bättre lämpad till lite formellare klädstil som jag kan börja alternera med.

Jag har fått upp ögonen för Cartier Tank Solo XL (WSTA0029):
Cartier.png



Jag vill kunna använda klockan för både formellare stil men även kunna dress ner den och använda den till kavaj + jeans alternativt skjorta + jeans. Det jag skulle behöva hjälp med är att få upp ögonen för andra klockor då jag har tunnelseende för ovan klocka och är rädd att bortse från något jag faktiskt skulle kunna gilla mer. Vad tycker ni om Cartiern? Eller bör jag undersöka någon annan klocka för runt 30 tsek? Tipsa gärna om klockor i den prisklassen, nytt som begagnat! Min handled är ca 19,00 cm om det påverkar valen något.

Tack för hjälpen, och ställ gärna frågor om ni vill få ytterligare klarhet i något.
 
DJ, utmärkt för både dressat o ledig stil. Men eftersom den redan nämnts slänger jag in Reverson. Käns något lättare att köra ledigt med än Tanken. Har själv valt mellan den och Tanken men föredrar Reverson. Drar inte riktigt jämnt med romerska.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Som flera skriver - du får en fin DJ för 30. I mitt tycke bästa köpet i den prisklassen. Allround, klassiker med hög kvalitet och bra storlek
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Tack för era svar! Har kollat mer på DJ nu, är rädd att 36 mm kommer vara för liten för min handled vilket gör att den kommer se allt för dressig ut när jag använder den med lite mer ledig klädsel.

DJ, utmärkt för både dressat o ledig stil. Men eftersom den redan nämnts slänger jag in Reverson. Käns något lättare att köra ledigt med än Tanken. Har själv valt mellan den och Tanken men föredrar Reverson. Drar inte riktigt jämnt med romerska.

- Har ingen möjlighet att pröva någon Reverso (GBG), vilken är det som är i min prisklass? Är en hel djungel med en massa olika JLC Reverso.
 

tissoter

Audemars
Tack för era svar! Har kollat mer på DJ nu, är rädd att 36 mm kommer vara för liten för min handled vilket gör att den kommer se allt för dressig ut när jag använder den med lite mer ledig klädsel.



- Har ingen möjlighet att pröva någon Reverso (GBG), vilken är det som är i min prisklass? Är en hel djungel med en massa olika JLC Reverso.
Går bra att ha ett Nato band eller liknande till en DJ också ;)
 
Det jag skulle behöva hjälp med är att få upp ögonen för andra klockor då jag har tunnelseende för ovan klocka och är rädd att bortse från något jag faktiskt skulle kunna gilla mer. Vad tycker ni om Cartiern?
Cartiern är jättesnygg.
Risken med att kolla runt på olika klockor är att man tillslut inte riktigt vet vilken man vill ha ;)
Själv är jag nöjd med min Omega DeVille 17098290_1860992350832153_2470518129564905835_n.jpg 17342545_1871019196496135_8648332161810956888_n (1).jpg , finns ju i större strl med också.
https://www.omegawatches.com/watches/de-ville/prestige/co-axial-395-mm/42410402002001/
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan du inte leva med en rektangulär klocka mindre än den du länkar till ska du undvika Tanken och Reverson då baksidan är helt platt.
 

Duckie

Omega
- Har ingen möjlighet att pröva någon Reverso (GBG), vilken är det som är i min prisklass? Är en hel djungel med en massa olika JLC Reverso.[/QUOTE]

Kolla på Reverso Grande Taille. Lagom storlek och väldigt dressig men ända klassisk tycker jag. Kan servas lokalt (i Sverige) . Kolla på chrono24 för att få en överblick.
Finns i flera varianter och beroende på hur mycket guld du vill ha. Borde finnas en passande för din budget. GT modellen tillverkas inte längre, men alla nya Reversos hamnar ändå över din budget.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag tycker GTn är lite stor faktiskt. DJn tycker jag inte är tillräckligt dress, utan snarare en bra allroundklocka. Föredrar den i 38mm dessutom (i Tudors versioner) speciellt när det kommer till på länk. Jag tycker Cartier tank är jättefina, men hade varit försiktig med att inte köpa en för stor. För stora klockor drar ner dressigheten och elegansen. Jag har 18cm handled och föredrar Reverso Classique tex.
Jag har många fina vintageklockor som jag tycker är mest dressiga i sin klassiska stil och storlek. Du får väldigt fina vintageklockor, även i 18k guld för 30k. Men som jag uppfattar TS så är det något modernare som efterfrågas. Här är mina tre moderna dressklockor som inryms i budgeten (dock som begagnat) i bra moderna storlekar som i sammanhanget är lite dark horses/out of the Box i sammanhanget;
Zenith Elite Port Royal
IMG_2831.JPG


Girard Perregaux Richeville
IMG_2826.JPG


Eberhard Extra-Fort, 18k
IMG_2829.JPG
 

Selamb

Omega
Jag vill slå ett slag för Panerai Radiomir 1940.
FullSizeRender.jpg

Pam574 är visserligen 42 mm men tunn och sitter grymt skönt på handleden.
 
Topp