• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Info ang ett kronometer Stockholm stoppur

Vigfor

Omega
Hej allesammans!

Jag har nyligen fått tag på detta stoppur men jag vet ingenting om det. På internet hittar jag ingenting liknande och därför skulle jag vilja se om det finns någon här på forumet som har koll!

Det jag undrar är helt enkelt hur gammal den är, ett eventuellt värde samt vad kronometer Stockholm var för företag?

Tack på förhand!

czkamli.jpg
 

Helvetia

Cartier
Ingen expert på Kronometer Stockholm, men som jag förstått var det en urhandlare i Stockholm som också lät tillverka klockor med deras egen logotyp på tavlan. Man tillverkade inget själv. Finns bl.a. Breitlings med Kronometer Stockholm-tavlor t.ex.

Ditt stoppur är tillverkat någonstans mellan 30- och 70-tal, min brist på expertis gör att jag bara kan gissa på när. Antagligen 50-tal? Finns såvitt jag vet inget stort värde i uret du har. Älskar själv loggan. Vackert!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Intressant ur! Skulle gärna vilja se fler bilder på verk mm. Finns det någon mer synlig märkning? Svarta tavlor, kronograf och svensk märkning ger ju lite militärvibbar men har aldrig sett denna innan. För det är en kronograf du har hittat, dvs inte endast tidtagning. Även visarna förbryllar något då de känns betydligt modernare än övrigt. Hur stort är uret? Kronometer Stockholm brukar endast vara högkvalitativa ur så det är klart en godbit.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Intressant ur! Skulle gärna vilja se fler bilder på verk mm. Finns det någon mer synlig märkning? Svarta tavlor, kronograf och svensk märkning ger ju lite militärvibbar men har aldrig sett denna innan. För det är en kronograf du har hittat, dvs inte endast tidtagning. Även visarna förbryllar något då de känns betydligt modernare än övrigt. Hur stort är uret? Kronometer Stockholm brukar endast vara högkvalitativa ur så det är klart en godbit.


+1, typsnitt och utgörningen av tavlan i övrigt känns ju 1940-tal men den typen av tim o minut ser man ju inte före 1960? eller har jag fel? och visst är det fin match mellan åldrandet på radiumet i siffrorna och lysmassan i visarna? (...bruntonen gör att jag gissar radium snarare än tritium?):)
Härlig klocka, skruva upp den i en fin träplatta och använd som bordsur!
 

plattfot

Rolex
Hur stort är det?

Ser ju ut att ha varit tänkt att vara fastmonterat - i en bil, i ett tåg, på en båt, i ett sekretariat(!), etc., etc..
 

JoPe

Breitling
Är ingen expert heller - men jag tycker om märket.
Det lilla jag vet om företaget AB Kronometer Stockholm (KS) är att det startades i Stockholm 1933 och lades ner 1976. De första åren hette företaget AB Sylviania. Och sista året drevs företaget i ”kommission hos Orgadata AB… ”.
KS var en klockimportör och distributör. Man handlade med all typ av ur. Både för privat bruk som till industrin.
I början av verksamheten var det förstås främst fickur som såldes. I takt med utvecklingen gick man sedan över till armbandsur, framför allt kronografer. Man sålde framför allt lite dyrare klockor, och inte minst en del Breitlings. Många av dessa Breitlings hade både KS logo och Breitling logo.
På 1960-talet hade man butik på Roslagsgatan 9, där det idag ligger en antikaffär.

Visar en bild på en klocka jag har med både KS och Breitlings logga.
KS loggan på nedan bild är en modernare logga än vad du har på ditt ur. Och de hade även en till variant på logga, som är snarlik den jag har på klockan nedan.

http://i.imgur.com/0ByAqtZ.jpg
 

Ragge

Cartier
telefonkort 5.11.2013 306.jpg
ATTACH=full]13649[/ATTACH]
telefonkort 5.11.2013 322.jpg
telefonkort 5.11.2013 305.jpg
telefonkort 5.11.2013 300.jpg
Hej alla!
Hittade en bild på en så fin kronograf så jag måste bli medlem:). Grattis till din Kronometer Stockholm. Jag har en likadan och har letat och letat lite till och inte hittat särskilt mycket. Men...jag hittade på forumet Stopwatches and timekeepers en katalog från Lemania år 1956 och där finns den med under deras namn. Enligt katalogen sitter det ett Lemania cal 1010 verk i den. Jag skulle tro att den är tänkt för bil/båtracing och eller flyg, en så kallad dashboardchronograph. Några bilder på min som tyvärr har drivfjädern av.
 
Topp