• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Marathontråden

bluetrain

Cartier
Fick klämma på en bekants klocka vars fabrikat var okänt för min del som var riktigt trevlig! Halva grejen med klockor kan jag tycka är att det finns en schysst story bakom som berättigar dess existens. Om jag fattade honom rätt så var denna modell framtestad och "issued" till navy seals och gick inte att köpa för allmänheten. Finns det någon bärighet i detta? Någon so har koll och kanske kan berätta mer?


IMG_2697 (1).JPG
 

J3sus

Omega
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Fick klämma på en bekants klocka vars fabrikat var okänt för min del som var riktigt trevlig! Halva grejen med klockor kan jag tycka är att det finns en schysst story bakom som berättigar dess existens. Om jag fattade honom rätt så var denna modell framtestad och "issued" till navy seals och gick inte att köpa för allmänheten. Finns det någon bärighet i detta? Någon so har koll och kanske kan berätta mer?


IMG_2697 (1).JPG
De går att köpa för allmänheten med olika märkningar, bland annat us gov, marine corps, canada.
 
Senast ändrad:

Time4JC

Breitling
Vad tycker ni som har en Marathon allmänt nu efter ett tags ägande, håller det svar materialet i boetten på navigatorn? Blev det en keeper?
Funderar själv nämligen på Marathon Navigator starkt, batteritiden verkar även bra. Och skulle kanske inte vara helt fel med en kvarts beater i samlingen.
 

azzurro

Omega
2-Faktor
Navigatorn är grym!
Har ägt ett antal och kompositmaterialet håller upp bra över tid, likaså urverket.
Håller genomgående hög schweizisk byggkvalitet för pengen. Tritiumtubernas ljusstyrka avtar med tiden och vridringen kan bli lite slappare, annars bara positiva intryck! Kör!
 

Time4JC

Breitling
Tack för svar! Låter bra, navigatorn får bli nästa klocka helt enkelt :) ska bli kul att testa och hoppas på att det blir en keeper samt en klassiker med tiden :)
 
Marathon är en av de få som fortfarande levererar klockor enligt
NSN 6645-21-886-8975 en mil spec. Och även levererar till flera länderers militär.

En av poängerna är att de skall kunna vara avläsningsbara efter 8 timmar i mörker. De ska då kunna visa tiden utan yttre påverkan (trycka på en knapp) eller tillföra ljus. Därav tritiumtuberna. De brinner i 15 år.

Modellen ovan är en GSAR med US Government tavla. De säljs även utan den märkningen. (Sterile) Båda versionerna är tillgängliga för den civila marknaden.

De mest populära är nog GSAR 39mm, Tsar Samma men Quarts och navigatorn.
Marathon är Canadensare, klockorna är Swiss made.

Googla Marathon och Adanac
 

Time4JC

Breitling
Absolut. Det här kommer att bli intressant läsning. Ska även kolla till de andra modellerna innan beställning, har sett på Marathon hemsida att det egentligen finns flera intressanta modeller. Vem man om det finns nån mätbar strålning från tritium i tuberna ( klockan ) i sig? Antar att den kanske inte är mätbar?
 
Senast ändrad:
Absolut. Det här kommer att bli intressant läsning. Ska även kolla till de andra modellerna innan beställning, har sett på Marathon hemsida att det egentligen finns flera intressanta modeller. Vem man om det finns nån mätbar strålning från tritium i turerna ( klockan ) i sig? Antar att den kanske inte är mätbar?

Det smiter inte ut ur tuberna. De bär radioaktovloggan för att de måste ha den på utrustning som strålar.
 

Sorubim

Audemars
Det ska jag göra :) Tsar är också intressant! Fin bild!

TSAR är en massiv dinka som är byggd för att tåla det mesta. Har ordentlig "handledsnärvaro" som man brukar säga.
Navigatorn är lätt och smidig, man märker knappt att man har den på. Men som sagt, plastboett och plexi är mindre stryktåligt än stål och safirglas.
Jag gillar båda modellerna skarpt.

Brukar alltid posta den här videon i alla Marathontrådar. :cool:
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag har en Marathon Navigator från 1997 och som redan vart uppe i tråden är att tritiumtuberna är helt döda på mitt 20 år gamla exemplar. Men helt klart en trevlig kvarts beater i kompositmaterial som väger väldigt lite och är en ganska så cool klocka i svart. Även priset är ganska fördelaktigt, jag köpte min för under tusenlappen och en helt ny är inte farligt dyr.
IMG_7623.JPG
 

Time4JC

Breitling
Rätt intressant är också att Marathon använder sig avser sig av Maraglo ( super luminova ) på vissa modeller. Samma teknik som ett antal high end märker.
 

bearyouden

Omega
2-Faktor
Vad tycker ni som har en Marathon allmänt nu efter ett tags ägande, håller det svar materialet i boetten på navigatorn? Blev det en keeper?
Funderar själv nämligen på Marathon Navigator starkt, batteritiden verkar även bra. Och skulle kanske inte vara helt fel med en kvarts beater i samlingen.

Köpte min SAR för snart 10 år sedan så den har definitivt blivit en keeper. Aldrig servat den och utsatt den för all tänkbar misshandel. Idag fick den hänga med på betongäventyr. Håller fortfarande tiden oförskämt bra.
IMG_1766.JPG

IMG_1759.JPG
 

Jax

Cartier
Jag är intresserad av en GSAR och kikat runt lite var inom EU en sån kan uppbringas. Vill inte behöva betala moms och tull. Jag har då funnit milwatches.com. Bra pris och skälig fraktkostnad. Är det någon som har någon erfarenhet av dem?
 

engst

Cartier
Jag är intresserad av en GSAR och kikat runt lite var inom EU en sån kan uppbringas. Vill inte behöva betala moms och tull. Jag har då funnit milwatches.com. Bra pris och skälig fraktkostnad. Är det någon som har någon erfarenhet av dem?

Du kanske redan gjort detta, men kolla annars också Chris Hooper www.chronometer.net Jag har handlat Marathon-klockor av honom flera gånger. Amerikansk sida, men säljer (sålde?) även via europeisk adress. Nästan varje gång jag kollat har han varit billigast.
 
  • Like
Reactions: Jax
Topp